Visiting Artist’s Studio / Ateliér hostujícího pedagoga
Ateliér v zimním semestru 2019/2020 vedl polský umělec Przemyslaw Kwiek.
Polský sochař, autor mnoha výtvarných instalací, filmů, intervencí, performer a malíř Przemysław Kwiek se narodil 2. 2. 1945 ve Varšavě a žije v Łomianki-Dąbrowě nedaleko Varšavy. V letech 1963 až 1970 studoval na sochařské fakultě Akademie výtvarných umění ve Varšavě pod vedením profesora Oskara Hansena a profesora Jerzy Jarnuszkiewicze. V letech 1970–1988 spolupracoval se Zofií Kulik, se kterou tvořil umělecké duo KwieKulik. KwieKulik byli nejen průkopníci performativního umění, ale také interaktivního přístupu, kterým odstraňovali hranice mezi životem a uměním. Vytvořili různé formy archivů, filmů, objektových instalací a performancí. Jejich cílem bylo vyvinout umění, chápané jako proces, na prahu mezi každodenními zkušenostmi a estetickou praxí, naplněné společensko-politickým kritickým postojem. V letech 1972–1974 KwieKulik podnikali své akce se synem Dobromierzem. Od roku 1987 pracuje Przemyslaw Kwiek sám a podobně jako v tvorbě KwieKulik používá všechny existující postupy akčního a multimediálního umění. V devadesátých letech minulého století obohatil svůj repertoár o tradiční stojanový obraz, avšak zpracovaný netradičním způsobem, jako další prvek intervenčních akcí. Umělec je v Polsku známý také jako organizátor a společenský aktivista. V roce 1988 založil Asociaci umělců jiných umění (SASI). V letech 1994 a v roce 2001 byl organizátorem Národního festivalu zdání a akcí v Národním muzeu ve Varšavě. Przemysław Kwiek proslul zejména svými performančními sochami a všechny jeho akce měly vždy silný politický podtext, kritický dovětek, zaobírá se třeba kulturní politikou státu vůči umění a umělcům a jejich požadavků na státní instituce.
Problém Svobody – s velkým „S“ – je základním problémem mého umění…
Každý občan má právo na vlastní bytí, a to jak v soukromém prostoru…
tak i na veřejných prostranstvích. — z rozhovoru se Sylvií Ciuchtou

Jednosemestrální výuka pod vedením zvaného zahraničního hosta nebo kolektivu pro vybrané zájemce z řad studentů FaVU (vč. stážistů), kterou fakulta zavedla od akademického roku 2019/2020. Ke studiu přijímá student(k)y bakalářského a návazného magisterského studia s výjimkou prvního ročníku bakalářského studia a (letních) semestrů, ve kterých studenti ukončují studium bakalářskou nebo diplomovou prací. Studium v Ateliéru hostujícího pedagoga má statut interní studijní stáže (místo domovského oborového ateliéru vybraní studenti pracují a konzultují s hostujícím pedagogem). Výuka probíhá v angličtině. Program Ateliéru hostujícího pedagoga nebrání studentům v plnění ostatních předmětů jejich studijního plánu.
Pracovní plán zimního semestru 2019/2020
2.–7. říjen 2019
1. Filozofie „Aktivity“ a „Appearence“.2. Disciplíny výkresu (obrazu).
Když se přední strana stane zadní a spodek vrchem.
Autorův referenční bod (jeho tvář – oči).
3. Disciplíny tělesa (sochy).
Lehkost, tíha, dynamika, statika.
Příklady Paláce kultury a „Hansen Tower“.
Kontrast je matkou umění!
4. „Zprostornění“ hmoty.
5. Eliminace „prostorovosti“.
Když realismus zruší relativitu stran.
6. Zadání „Performclip“.
Performance na úryvek hudby – POP skladby.
29.–31. říjen 2019
1. a) „Bicykl“ – proč kreslit přirozeně.1. b) Lineární a letecká perspektiva.
2. Dva rozměry: „Rám“.
Přizpůsobení se prostředí (podle Rámu, který jsem si sám vytvořil).
3. Tři rozměry: Proces, vzájemné působení, „Živý rám“.
Ve dvojicích. Přizpůsobení se okolí (partnerovi).
4. a) Workshop před vilou Tugendhat (Ludwig Mies van der Rohe, 1928–1930).
4. b) Workshop ve vile Tugendhat před „onyxovou stěnou“. Studium formy vytvořené vlastním tělem. Individuálně.
19.–21. listopad 2019
1. Princip „Nakopnutí“.Nikdy nevytváříme podobná opakování vedle sebe v sousedství, abychom zachovali jádro „sousedství“ fenomenální. Pokud je v procesu tvorby „jádro“ v prvním kroku, pamatujeme na to i v následujících krocích.
17.–19. prosinec 2019
1. Vidět (!), ale ne vědět.Rozdíl mezi „živou“ tvorbou (otevřená forma, performance) a trvalým neměnným objektem (pomník).
Venkovní cvičení (park).
2. „Hra“.
Ve dvou rozměrech (na čtvrtce papíru) mezi mnou a studenty.
Ve třech rozměrech ve vesmíru.
20.–23. leden 2020
1. Prezentace „Performclips“.Každý student představí veřejné svůj „Performclip“.
2. Navázání na předchozí témata.
Rozšíření a dodatky.
3. Spontánní „Akce“ (a „Spolupráce“) jako „Závěrečná výstava“.
V týmu.
Projekt je určený také pro veřejné publikum.
Przemysław Kwiek, 7. 8. 2019
Odpovědnost: prof. Mgr. A. Lenka Klodová, Ph.D.