Sympozium Černé ovce, 1. prosinec 2024 10:00–15:00, Pražákův palác MG v Brně
Sympozium Černé ovce: o (ne)možnostech uchování vlnařských řemesel v lokálním kontextu včetně techniky Art Protis
1. 12. 2024 10:00–15:00, Moravská galerie v Brně
Sympozium se uskuteční v Pražákově paláci v Brně jako doprovodný program výstavy Ceny Jindřicha Chalupeckého 2024 a pořádá ho Fakulta výtvarných umění VUT.
Sympozium představí místně jedinečnou techniku Art Protis. Produkce těchto tapiserií vznikla v 60. letech minulého století a po “zlaté éře” zažila již několik propadů jak kvalitativních, tak ideologických. Letošní 60. výroční rok věnujeme především problémům technickým a technologickým. Zajímá nás, kdy přestává být samotná starost o řemeslo či tradici pouze v dikci jednotlivců a institucionalizuje se v daných oborech. Jaké byly dosavadní pokusy o udržení této techniky? Art Protis je původně pevně spjatý s ovčí vlnou, která je v současnosti diskutovaným materiálem. Zároveň je existence a budoucnost vlnařského průmyslu u nás v rukou několika nadšenců, chovatelek a chovatelů. V rámci sympozia bychom rády přinesly do povědomí problematiku spojenou s produkcí místní vlny, která je specifická. Vlna není pouze Merino. Vlna je zastřešující termín pro neuvěřitelně diverzní materiál, který má mnoho podob a specifických vlastností. Důležitým tématem sympozia je představení komplexního pohledu nejen na Art Protis samotný, ale i na materiál, z něhož je tvořen. V jednom Art Protisovém díle se tak proplétají témata textilního a vlnařského průmyslu, lokálního chovu vlnařských plemen ovcí a řemeslného či uměleckého zpracování. Může být ovčí vlna udržitelným, funkčním i estetickým materiálem budoucnosti? Smyslem sympozia je prodiskutovat současný stav a (ne)možnosti oživení Art Protisové techniky a lokálního vlnařského průmyslu.
Úvod / představení zúčastněných: Judita Levitnerová & Kateřina Žák Konvalinová
blok: ŘEMESLO (10:00-12:00)
Blok se bude věnovat tamním podmínkám designérské a řemeslné praxe. Příspěvky se zaměří na budování potřebné infrastruktury. Blok zahrne příklady osobních projektů s přesahy k širší veřejnosti, tedy problematice udržování tradic a jejich aktualizací. Přednášející se budou věnovat, jak se řemeslu u nás daří a co považují za klíčové pro jeho další rozvoj.
– pauza na občerstvení / Tři Ocásci –
blok: UDRŽITELNOST (13:00-15:00)
Blok se bude věnovat problematice dlouhodobému udržování znalostí, tedy vzájemnému učení, sdílení a spolupráci. Příspěvky se budou věnovat vyrovnávání se s odpovědností, která často přesahuje kompetence jednotlivce. Udržitelnost je v tomto kontextu pojímána jako environmentální, pracovní ale i jako časový horizont užitečnosti tradičních postupů a materiálů.
Přednášející:
– Světlana Ruggiero Kulíšková: Art Protis v Itálii
Designérka, výtvarnice a pedagožka na SŠUD v Brně. Je kreativní ředitelkou v Nadaci Archa a pracuje pro Low-Beer textiles. Stojí za popularizací art protisu. Experimentováním s jinými materiály, než vlnou tvořila kolekce pro světové módní značky.
– Ivo Brzobohatý: ART-DOMUS
Strojní inženýr a pamětník art protisu. Bývalý jednatel firmy ART-DOMUS, která privatizovala stroj na Art Protis. Aktuálně se stará o stroj na SŠUD v Brně.
– Andrea Březinová: Absence muzea textilu v Brně
Kurátorka sbírky textilu Moravské galerie.
– Linda Kaplanová: Textil a vlna v interiéru
Textilní designérka, vedoucí ateliéru Textilu na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové a spoluzakladatelka studia Geometr. V rámci letního semestru 2024 se ateliér textilu ve spolupráci s ateliérem K.O.V, vedeným Tadeášem Podrackým a Romanou Drdovou (nyní Kateřinou Jirsovou), společně zabývali tématem vlny a jejího zpracování. Výsledky společného umělecko-výzkumného projektu VLNA byly prezentovány na Dutch Design Week 2024. Vlna a její zpracování je i stěžejním tématem současné mezinárodní spolupráce, kterou navázali s univerzitami v Eindhovenu a Stockholmu.
– Linda Havrlíková: Lokální zpracování vlny from scratch - od rouna k metráži a vlněnému oděvu
Textilní designérka a drobno-chovatelka ovcí. Zpracováním lokální vlny i té z vlastních ovcí vytváří nadčasovou, osobitou zakázkovou oděvní konfekci i designové metráže, za něž dostala v roce 2024 prestižní ocenění Peter Bruckner Prais. Zabývá se tématy udržitelnosti textilní produkce, slow fashion a cirkulárních principů v oděvním designu.
– Filip Kubák: Problematika spojená s udržením tradice a řemesla v (rodinném) podniku střední velikosti
Stojí za rodinnou firmou Tkalcovna Kubák Strmilov. Tkalcovna pracuje s dlouholetou tradicí od roku 1870. V současné době se zde vyrábí především designový bytový textil. K výrobě se používají výhradně 100% přírodní materiály a to vlna, bavlna a len. Českou vlnu zpracovávají od rouna po hotový výrobek (deky, plédy, příze, aj).
– Eva Vobrová: Systémová podpora lokálního řemeslného zpracování vlny
Provozuje web a e-shop dobrodej.cz [1], kde nabízí vše pro kreativnía řemeslné zpracování ovčí vlny a další materiály a nástroje pro tradiční textilní řemesla, zejména pro předení, tkaní a barvení. Je členkou Svazu chovatelů ovcí a koz, v jehož rámci působí v Klubu zpracovatelů vlny. Pořádá řadu textilně-řemeslných kurzů a organizuje vlnařské slavnosti na pražském Toulcově dvoře. Dlouhodobě se zabývá udržitelností textilních řemesel a jejich systematickou podporou. Ve své vlastní tvorbě se v současnosti zaměřuje na uměleckou přízi.
– Vladimíra Křenková: Zpracování vlny v menším rodinném podniku (minimill) a vhodná plemena vlnařských ovcí pro lokální podmínky
Členka Svazu chovatelů ovcí a koz a Klubu zpracovatelů vlny a jiných přírodních materiálů. Spolu s manželem provozují menší farmu v Jeseníkách, kde mimo jiné chovají plemeno původní Valašky. Vedle praní a zpracování vlny se věnují také volné rekultivační pastvě v okolí Pradědu a Petrových kamenů. V rámci projektu Jesenické vlnění a občanského sdružení Stránské budují menší zpracovnu surové vlny a pořádají různé řemeslné kurzy.
Sympozium vzniklo na Fakultě výtvarných umění VUT v rámci projektu “VLNA V SOUČASNÉM UMĚNÍ A ARCHITEKTUŘE" podpořeného z prostředků účelové podpory na specifický vysokoškolský výzkum, kterou poskytlo MŠMT v roce 2024.
Autor | Mgr. Tímea Vitázková |
---|---|
Datum publikování | |
Zkrácený odkaz | https://www.favu.vut.cz/f26745/d268456 |