Ediční plán FaVU
Publikační projekty zařazené do edičního plánu fakulty v roce 2024 | ||||
Žadatel/ka | Typ výstupu | Název publikačního projektu | Podpora v Kč | Rok vydání |
Denisa Kollarová | Odborná kniha | Aldo van Eyck: Seventeen Playgrounds | 100,000 | 2024 |
Judita Levitnerová | Odborná kniha | Art protis – tapiserie z černých ovcí | 135,000 | 2025 |
Kateřina Žák Konvalinová | Odborná kniha | VLNA (feministicko-posthumanistický pohled na materiál ovčí vlny a jejího využití v rámci současného umění) | 135,000 | 2025 |
Lenka Klodová | Odborná kniha | FaVU: Odcházení | 150,000 | 2025 |
Barbora Lungová | Odborná kniha | Partyzánkx s motyčkou v zelené městské krajině: (nejen) umělecké intervence spontánní zahradnické povahy ve veřejném prostoru | 180,000 | 2025 |
Jiří Žák | Odborná kniha | We Love Shooting | 90,000 | 2025 |
Barbora Ilič | Odborná kniha | Where Them Stray Dogs At | 120,000 | 2024 |
Jakub Polách | Odborná kniha | Czechoslayvakia | 150,000 | 2024 |
Michal Konečný | Odborná kniha | Tamara Divíšková – Můj život | 120,000 | 2025 |
Markéta Skalková | Artbook | Houba | 70,000 | 2024 |
Tomáš Moravanský | Artbook | Odkud se berou děti (Kniha reprodukcí) | 85,000 | 2024 |
Martin Pfann | Průvodce | Partyzánská stezka: Průvodce po historii antifašistického odboje | 40,000 | 2024 |
Dosud nevydané publikační projekty zařazené do edičního plánu fakulty v minulých letech | ||||
Žadatel/ka | Typ výstupu | Název publikačního projektu | Podpora v Kč | Rok vydání |
Pavel Ryška | Odborná kniha | Háček + Čárka | 150,480 | 2024 |
Adam Vačkář | Odborná kniha | The Heracles of Hogweed | 197,000 | 2024 |
Pavel Ryška | Odborná kniha | České spotřební pohádky | 160,000 | 2024 |
Martin Mazanec | Odborná kniha | Frederick Kiesler – Selected Writings on Moving Image, Film and Cinema | 100,000 | 2024 |
Jan Šrámek | Artbook | Kouzlo zapomnětlivosti Josepha Beuyse | 71,000 | 2024 |
Jan Šrámek | Artbook | Architektura 489 | 72,000 | 2024 |
Denisa Kollarová & Anna van Lingen, Aldo van Eyck: Seventeen Playgrounds
odborná kniha, 2024, anglickyRozšířené druhé vydání knihy autorek Denisy Kollarové a Anny van Lingen zkoumá osobitý design amsterdamských dětských hřišť holandského architekta Aldo van Eycka, který navrhnul síť více než sedmi set hřišť rozmístěných po celém městě. Mnohá z nich již zcela zmizela nebo se musí dělit o svůj prostor s novým herním vybavením, pouze sedmnáct hřišť je stále nedotčených. Kniha analyzuje design van Eyckových návrhů, jež užitím minimalistického tvarosloví cílí na rozvoj fantazie a vynalézavosti dětí. Ve spolupráci s přizvanými odborníky a odbornicemi kniha rozšiřuje a doplňuje první vydání knihy z roku 2016, mimo jiné otevřením otázky možné památkové ochrany van Eyckových hřišť.
Barbora Ilič, Where Them Stray Dogs At
odborná kniha, 2024, anglickyKniha se zabývá romantizací Bělehradu jako místa reprezentujícího fenomén post-socialistických velkoměst na takzvaném Balkáně. Střetávají se v ní perspektivy autorů a autorek, kteří v Bělehradě určitou dobu žili či v současnosti žijí a jejichž přístupy představují kritické interpretativní zkoumání esencializujících vyobrazování tohoto místa. Různé podoby jejich uměleckých výzkumů spojuje zájem o rozkrývání dualismu mezi vnějším pohledem návštěvníků a interním pohledem místních. Pozornost přitom obrací zejména k „západním“ návštěvníkům, kteří k Bělehradu často přistupují okouzlení urbanistickým rozkladem a někdy i doslovnou toxicitou místa. Kniha se skrze případovou studii Bělehradu dostává i k univerzálnějším otázkám gentrifikace, migrace a globalizace v kontextu evropských semi-periferií. Jednotlivé části knihy jsou doprovázeny vizuálním materiálem ze stejnojmenné výstavy, která na podzim 2023 proběhla v Galerii FaVU.
Lenka Klodová, FaVU: Odcházení
odborná kniha, 2025, českyOdborná kniha zkoumá moment odcházení z pozice ateliérové*ho vedoucí*ho. Zaměřuje se přitom především na okruh pedagogických pracovníků a pracovnic z Fakulty výtvarných umění v Brně. Sleduje podmínky a východiska pro úspěšnou uměleckou pedagogiku a dokumentuje složité propletence profesionálních a osobních vazeb strukturujících ateliérovou výuku, jež ovlivňují také zvláštní charakter odcházení z ní. V okamžiku odcházení vstupují do hry vedle vztahů v ateliérových kolektivech i vnitřní motivace a další faktory, související v širším kontextu se statutem umělce a umělkyně a ekonomickým postavením profesionálních umělců a umělkyň. Na odcházení z pedagogické pozice se kniha dívá i šířeji jako na přechodový stav, který by měl být doprovázen příslušnými rituály, aby bylo možné tento přechod správně prožít a vyhnout se následnému traumatu. Spoluautorkami knihy jsou Lenka Klodová a Barbora Klímová, jež k psaní knihy přistupují z pozice uměleckých výzkumnic s orientací na sociální a pedagogické otázky, a Lucie Vidovičová, vědecká výzkumnice z oboru sociologie se zaměřením na stárnutí. Jednotlivé kapitoly shrnují poznatky získané z polostrukturovaných rozhovorů, jež vznikají v rámci probíhajícího výzkumu.
Michal Konečný, Tamara Divíšková: Můj život
odborná kniha, 2025, českyOdborná kniha určená širokému publiku se věnuje životu a dílu sochařky Tamary Divíškové, žačky Vincenta Makovského. Tamara Divíšková patřila k výrazným uměleckým osobnostem druhé poloviny 20. století v Československu. Její díla, tvořená zejména z keramiky, byla vystavována v našich i zahraničních galeriích, ale seznámit se s nimi mohli i návštěvníci architektonických realizací a veřejných budov, jako byly nemocnice, mateřské školy či sídliště, v čele s brněnskou Lesnou. Umělecké zakázky Tamary Divíškové do značné míry omezoval její třídní původ, který jí však nebránil v úzkých přátelských kontaktech s řadou významných umělců, jako byla Sylva Lacinová, Inez Tuschnerová, Vincent Makovský, Bohumír Matal nebo Miloš Axman. Tyto osobnosti, stejně jako pozoruhodné rodinné zázemí Tamary Divíškové, do značné míry ovlivňují formát publikace, pojaté jako biografie umělkyně. Základní biografická struktura je v publikaci rozšířena o témata, která jsou v současnosti zdůrazňovaná v uměleckohistorickém bádání – role žen v umění 20. století, podoba a průběh státních zakázek, vliv státu a komunistické strany na umělecké zakázky, role oficiálních umělců, práce umělců na společenském okraji, spolková činnost, přátelské vazby mezi umělci. Akcentováno je zejména téma ženy umělkyně ve 20. století. Biografie umělkyně s odborným úvodem autora vzniká na základě rozhovorů s Tamarou Divíškovou.
Judita Levitnerová, Art protis: tapiserie z černých ovcí
odborná kniha, 2025, českyOdborná kniha představuje uměleckou techniku netkané tapiserie „art protis“, která vznikla v 60. letech při brněnských vlnařských závodech. Publikace vychází z kvalitativních rozhovorů s výtvarnicemi, technickými pracovníky, historičkami a dalšími lidmi různých generací a profesí spojených s art protisem, a postihuje tak širokou škálu příběhů lidí, kteří jsou tohoto svébytného fenoménu součástí. Skrze analýzu opakovaně selhávajících snah o záchranu art protisu, které probíhaly od 90. let, kniha dále hledá důvody, proč mizí z veřejného prostoru, a nastoluje otázku ochrany kulturního dědictví. Vychází přitom z archivních materiálů dokumentujících specifickou kapitolu v socialistickém Československu vzniklé techniky art protis spjaté s Brnem, na jehož území velkoformátové realizace vznikaly a byly hojně umisťovány do veřejného prostoru. Umělecko-výzkumná metoda autorky se opírá i o její vlastní art protis tvorbu a organizaci řemeslných workshopů, během kterých se svými spolupracovníky a spolupracovnicemi udržuje art protis živý.
Barbora Lungová, Partyzánx s motyčkou v zelené městské krajině: (nejen) umělecké intervence spontánní zahradnické povahy ve veřejném prostoru
odborná kniha, 2025, českyOdborná kniha se zabývá (nejen) uměleckými intervencemi spontánní zahradnické povahy ve veřejném prostoru – „partyzánským“ zahradničením, jehož hlavním účelem je okrašlování vlastního okolí, ale i potravinová produkce v městském prostoru. Publikace má podobu místopisu dvanácti vybraných lokalit v Brně, jako je vnitroblok, veřejné prostranství před obchodním domem, pás mezi tramvajovou tratí a chodníkem, železniční viadukt a jejich okolí, osamělý dutý pařez v parku, okolí železniční tratě či území na okraji sídliště. Interdisciplinární umělecko-výzkumná metoda propojuje umělecký pohled a antropologickou perspektivu. Kolektiv umělkyň a sociálních antropoložek zkoumá různé formáty proměňování, užívání a sdílení veřejného prostoru formou zahradničení a výsadbových intervencí a různorodé motivace zahradnických intervencionistů. Kniha navazuje na širokou škálu dosavadních uměleckých, výzkumných a organizačních aktivit skupiny, jež zahrnují portréty nepřístupných nebo opomíjených míst prostřednictvím fotografické dokumentace a časosběrných zvukových nahrávek, výsev ruderálních rostlin a dalších neobvyklých rostlinných intervencí či pořádání vycházek pro veřejnost.
Tomáš Moravanský, Odkud se berou děti: kniha reprodukcí / Where Do Babies Come From: Book of Reproductions
autorská kniha, 2024, česky a anglickyNon-fiction, konceptuálna fotografická publikácia je súborom 72 fotografií zobrazujúcich pohlavné ústrojenstvo dvadsiatich štyroch rodičovských dvojíc vedľa ich biologického potomstva. Kniha zložená do publikácie imitujúcej štýl „coffee table book“ vydaná v edícii o 150 kusoch je pokusom o prepojenie dvoch od seba často vzdialených, nesúrodých spôsobov nazerania na svet – umeleckého (konceptualizmus) a odborného vedeckého jazyka. Každá z dvadsiatich štyroch kapitol teda pozostáva vždy z trojice fotografií, z ktorej dve sa objavujú oproti sebe na samostatnom liste dvojstrany (a4) a fotografia potomka patrí celej nasledujúcej dvojstránke. O úvodné slovo sa v spolupráci s Tomášom Moravanským postará Prof. RNDr. Jaroslav Flegr, CSc., český biológ, vysokoškolský pedagóg a popularizátor vedy, ktorý sa vo svojom výskume zameriava na biologickú evolúciu, prevažne v oblasti etológie, evolučnej parazitológie a evoluční psychológie, a autorom internetového projektu občianskej vedy „Pokusní králíci“, ktorý sa zaoberá najmä dotazníkovými prieskumami; jeden z týchto prieskumov je pravdepodobne doteraz najväčším českým sexuologickým prieskumom, do ktorého sa zapojilo 65 000 ľudí.
Martin Pfann, Partyzánská stezka: Průvodce po historii antifašistického odboje Strachujov – Veselí – Prosetín
průvodce a audiokniha, 2024, českyIntermediální průvodce po stopách odbojového hnutí za druhé světové války v krajině Českomoravské vrchoviny se skládá z tištěné mapy po místech paměti a ze série audiopříběhů, které se k vybraným lokalitám vážou. Obsahově a metodologicky se multimediální počin obrací k perspektivě každodennosti odbojové činnosti obyvatel vesnic, kteří nebyli vždy jen „obětmi okupace“, ale i aktivními subjekty v hnutí odporu, které v české historiografii dnes reprezentují především sovětští partyzáni nebo členové armády. Zdroje paměti jsou badatelským projektem identifikovány nejen v archivech, ale i skrze terénní výzkum přímo v místech paměti a v rozhovorech s místními obyvateli. Průvodce Strachujov – Veselí – Prosetín navazuje na průvodce po trase Telecí – Sněžné – Strachujov, se kterým ho pojí putování po jednotném horském masivu a provázanost s kulturně-protestantskou komunitou a příběhy odbojářů Serinka, Hyšky a dalších partyzánů, kteří se v této oblasti pohybovali. Na realizaci projektu se spolupodílí nadace Rosa Luxemburg Stiftung.
Jakub Polách, Czechoslayvakia
odborná kniha, 2024, českyKolektivní monografie Czechoslayvakia je průvodcem politické imaginace, uměleckým katalogem, teoretickým sborníkem, slovníkem a literárně-fotografickou meme fikcí koncentrovanou kolem stejnojmenného fiktivního státního zřízení. Obsah propojuje spekulativní narativy s esejemi, jež témata přítomná ve vizuálních projektech vztahují k historickým paralelám, digitální antropologii, právní či módní teorii nebo hudebním subkulturám. Publikace má ambici zpracovat více než 200 slovníkových hesel a slovních novotvarů, které v návaznosti na výstupy výstavních projektů autora vytvořilo uživatelstvo TikToku. Kniha tak nejen mapuje a kontextualizuje internetové mikro-univerzum, ale zároveň je živým prostředkem k rozšiřování možností jeho subkulturního kapitálu.
Markéta Skalková, Houba
autorská kniha, 2024, českyEnvironmentální bajka Houba je podobenstvím bez šťastného konce, vzniklým během lockdownu v roce 2020. Je vyjádřením beznaděje a smutku i varováním. Bajka sleduje příběh Mravenečka, který se schovává před deštěm pod houbou. Houba je malá a Mraveneček se pod ni sotva vejde. Postupně přicházejí další zvířátka toužící po suchém úkrytu. Navzdory zdánlivé nemožnosti se všechna pod houbu vlezou, protože houba díky dešti roste. Déšť ale neustává. Leje dál a čtenářstvo si může vybrat mezi několika alternativními konci, jež se liší různými nesnázemi, kterým zvířátka musí čelit: Jak si poradí s hladem? S nemocí? S dalšími zvířátky toužícími po bezpečném úkrytu? S nestabilní statikou houby? Se záplavami? Kniha balancuje na pomezí ilustrovaného vyprávění, komiksu a gamebooku.
Kateřina Žák Konvalinová, VLNA
odborná kniha, 2025, českyOdborná kniha shrnuje dosavadní poznatky v oblasti domestikace, šlechtění a společensko-ekonomických podmínek, které mají vliv na strukturu chovu, plemenné zastoupení a typologii ovčí vlny na našem území. Formou odborných textů, spekulativního storytellingu a analýzy vybraných uměleckých realizací se dále zamýšlí nad udržitelností ovčí vlny jako materiálu současného umění. Publikace vychází ze současných eko-filozofických tendencí, posthumanismu, nového materialismu a feministických teoretických rámců. Věnuje se problematice chovu ovcí, která často opomíjí složitost vztahu mezi člověkem a domestikovaným/šlechtěným zvířetem. Publikace dále věnuje pozornost spletitosti více-než-lidských vztahů a vazeb, jež obnáší řemeslné zpracováním materiálu ovčí vlny, jako je tkaní, plstění a pletení. Vychází přitom ze série rozhovorů, které umělkyně Kateřina Žák Konvalinová a sociální vědkyně Tereza Špinková vedou s řadou odbornic a odborníků z této oblasti, například s expertem na chov ovcí, socioložkou, šlechtitelkou, pastevkyní, studentkou současné tapisérie z bruselské akademie umění a s dalšími umělkyněmi a designerkami. Zaměřují se na lokální kontext, doplněný o příklady ze Španělska, které mělo do 18. století monopol na merino vlnu, a Belgie, kde na královské akademii funguje ateliér současné tapiserie a ateliér restaurování tapiserií. Na vznik a vydání knihy je navázaná řada veřejných akcí, workshopů, debat a uměleckých intervencí, včetně vzniku vlněného artprotisového díla ve spolupráci s umělkyní Juditou Levitnerovou pro pražské bienále Ve věci umění.
Jiří Žák, We Love Shooting
odborná kniha, 2025, českyKniha We Love Shooting je kolektivní interdisciplinární monografií, jejímž výchozím bodem je participativní divadelní inscenace stejného jména od umělce Jiřího Žáka a divadelní skupiny 8lidí, která měla premiéru na jaře roku 2023 v galerii Display v Praze. Cílem knihy je spolu s vybranými autory a autorkami z oblasti historických věd, teorie vizuální kultury, divadelní a umělecké teorie rozvíjet a prohlubovat témata, která inscenace We Love Shooting otevírá a dále je kontextualizovat. Jedná se o roli československých potažmo českých zbraní v konfliktu Sýrii a v širší rovině postkoloniální pohled na působení Československa a České republiky v regionu Blízkého východu. Kromě historických témat kniha rozvíjí i další momenty inscenace, jako například reflexi stále probíhající uprchlické krize s vrcholem v letech 2015–2017 v kontextu českého zbraňového exportu, nebo český rasismus ve vztahu k uprchlíkům ze zemí globálního Jihu. Kromě prohlubování výše naznačených témat, kniha analyzuje způsob, jakým inscenace přetváří historický a umělecký výzkum (spolu s investigativními metodami dokumentárního divadla) do performativního uměleckého díla na pomezí formátu výstavy a divadla. Jednotlivé texty tak čtenářstvo seznámí nejen s rozsáhlou problematikou zapojení Česka do globálních procesů a dějin skrze distribuci zbraní, ale také se způsoby, jakými může umění tuto komplexitu artikulovat a předávat dál. Kniha vyjde v koedici s nakladatelstvím galerie Display.
Adam Vačkář, The Heracles of Hogweed
odborná kniha, 2024, anglickyKniha zkoumá komplexní vztah mezi lidmi a bolševníkem velkolepým, „invazní“ rostlinou z Kavkazu, jež se ze střední Asie rozšířila do Evropy a Ameriky. Zpochybňuje konvenční pohled na migraci rostlin, zkoumá strach vyvolaný médii i autorovo spirituální propojení s rostlinou a vybízí k zamyšlení nad naším vztahem k přírodě z nelidské perspektivy. Heracleum mantegazzianum neboli bolševník velkolepý je velká a kontroverzní rostlina známá tím, že může způsobit vážné popáleniny kůže a poškodit zrak. Původně byla dovezena do Evropy jako okrasná rostlina, rychle se ale nekontrolovatelně rozšířila a stala se ekologickou hrozbou. Dnes evropské právo nařizuje vymýcení rostliny do roku 2050. Zatímco někteří botanici to kritizují jako extrémní, jiní to podporují. Kniha se také zabývá tím, jak v regionech, jako je Česká republika, úsilí o vymýcení poukazuje na problémy vykořisťování a diskriminace, protože touto nebezpečnou prací jsou často pověřeny marginalizované komunity. Bolševník velkolepý v sobě nese i společensko-politickou symboliku. Kniha pojednává o tom, jak byla rostlina v postkomunistickém Československu metaforicky spojena s šířením komunistického režimu a spojuje ji s historickými odsuny a bolestnými konflikty v Sudetech.
Pavel Ryška, Háček + Čárka
odborná kniha, 2024, českyKreslený seriál Háček + Čárka vycházel na poslední straně Sluníčka v letech 1972 až 1974. Ačkoliv se jednalo o časopis pro předškoláky, autorský komiks Jaroslava Maláka nebyl běžným obrázkovým příběhem pro nejmenší. Představil totiž dvojici dětí, které si uvědomovaly, že účinkují „v nějakém seriálu“. Jejich příhody tak lze číst nejrůznějšími způsoby: jako veselý obrázkový seriál, hru s výrazovými prostředky komiksového média i jako netušený pohled na československou společnost přelomu 60. a 70. let. V každém případě jde o jedinečný doklad toho, jak vyzrálých poloh u nás komiks dosáhl již před padesáti lety. Kompletní knižní vydání příběhů Háčka a Čárky doprovází rozsáhlá studie Pavla Ryšky o Malákově tvorbě, ilustrovaná bohatým obrazovým materiálem.
Pavel Ryška, České spotřební pohádky
odborná kniha, 2024, českyKniha je průvodcem stoletou historií lidových i umělých pohádek ve službách spotřebního průmyslu. Obrázkové kartičky, lístečky a drobné sešitky vydávaly soukromé firmy v rakousko-uherské monarchii i státní podniky socialistického Československa. Pestré tiskoviny děti fascinovaly, i když nabízely jen zhuštěné verze klasických vyprávění nebo naivní texty psané na míru konkrétnímu zboží, které přímo ve vyprávění nahrazovalo tradiční kouzelné předměty. Reklamní a propagační pohádky, ilustrované populárními umělci i neškolenými anonymními kreslíři, patří k výrazným kulturním fenoménům dvacátého století. Ovlivňovaly představivost několika generací, pomáhaly prodávat průmyslové výrobky, ale nesloužily jen obchodníkům. Snažily se také vychovávat: poučovaly děti o hygienických zásadách a racionální výživě, vysvětlovaly jim výhody pojištění, význam spoření i sběru surovin. Z veřejného prostoru zmizely až po pádu komunistické diktatury, kdy je smetl příval elektronických technologií a s nimi spojených nových trendů zábavního a reklamního průmyslu.
Jozef Mrva ml., Mraky/Vrstvy/Dimenze: Topologie a vnímání prostoru v 21. století
odborná kniha, 2024, českyJan Šrámek, Kouzlo zapomnětlivosti Josepha Beuyse
autorská kniha, 2024, českyJan Šrámek, Ohrožené druhy
autorská kniha, 2024, českyMartin Mazanec, Frederick Kiesler: Selected Writings on Moving Image, Film, and Cinema
odborná kniha, 2024, anglickyOdpovědnost: MgA. Lenka Veselá, M.A., Ph.D.