Ediční plán FaVU
Publikační projekty zařazené do edičního plánu fakulty v roce 2025 | ||||
Žadatel/ka | Typ výstupu | Název publikačního projektu | Podpora v Kč | Rok vydání |
Viktória Citráková | Zin | Poezin 02 | 25,000 | 2025 |
Polina Davydenko | Odborná kniha | Ukrajinská levice: Dokument odporu proti ruské agresi | 80,000 | 2025 |
Eva Jaroňová | Artbook | Svět prochází člověkem | 70,000 | 2025 |
Valentýna Landa Filípková | Odborná kniha | Collaborative & Conscious Material Design Futures | 80,000 | 2025 |
Martin Pfann | Odborná kniha | V pondělí zase brambory: Neviditelná topografie partyzánského hnutí na Horácku | 75,000 | 2025 |
Pavel Ryška | Odborná kniha | Prostředníci: Charaktery české reklamy | 300,000 | 2026 |
Ján Solčáni | Odborná kniha | Return to Listening | 90,000 | 2025 |
Lea Maria Spahn | Odborná kniha | Walking as Embodied Worldmaking: Bodies, Borders, Knowledgescapes | 100,000 | 2025 |
Barbora Šedivá | Sborník | Vašulkovi RELOADED: Kuchyňská kniha #2 / Vašulkas RELOADED: Kitchen Book #2 | 40,000 | 2025 |
Jana Švecová | Odborná kniha | Využití tkaného textu pro hledání rytmu | 60,000 | 2025 |
Barbora Trnková | Odborná kniha | The Look of Internalized Machine Gaze | 80,000 | 2025 |
Dosud nevydané publikační projekty zařazené do edičního plánu fakulty v minulých letech | ||||
Žadatel/ka | Typ výstupu | Název publikačního projektu | Podpora v Kč | Rok vydání |
Judita Levitnerová | Odborná kniha | Art protis – tapiserie z černých ovcí | 135,000 | 2025 |
Kateřina Žák Konvalinová | Odborná kniha | VLNA (feministicko-posthumanistický pohled na materiál ovčí vlny a jejího využití v rámci současného umění) | 135,000 | 2026 |
Lenka Klodová | Odborná kniha | FaVU: Odcházení | 150,000 | 2025 |
Barbora Lungová | Odborná kniha | Partyzánkx s motyčkou v zelené městské krajině: (nejen) umělecké intervence spontánní zahradnické povahy ve veřejném prostoru | 180,000 | 2025 |
Jiří Žák | Odborná kniha | We Love Shooting | 90,000 | 2025 |
Jakub Polách | Odborná kniha | Czechoslayvakia | 150,000 | 2025 |
Michal Konečný | Odborná kniha | Tamara Divíšková – Můj život | 120,000 | 2025 |
Tomáš Moravanský | Artbook | Odkud se berou děti (Kniha reprodukcí) | 85,000 | 2025 |
Adam Vačkář | Odborná kniha | The Heracles of Hogweed | 197,000 | 2025 |
Martin Mazanec | Odborná kniha | Frederick Kiesler – Selected Writings on Moving Image, Film and Cinema | 100,000 | 2025 |
Jan Šrámek | Artbook | Kouzlo zapomnětlivosti Josepha Beuyse | 71,000 | 2025 |
Jan Šrámek | Artbook | Ohrožené druhy | 72,000 | 2025 |

Viktória Citráková, Poezin 02
zin, 2025, česky, slovensky a anglickyPoezin 02 na téma „Kapitalizmus nie je Vogue“, rozebírá antikapitalizmus, komodifikaci kultury a potřebu hledání místa. Poezin 02 navazuje na pilotní Poezin 01 na téma „Tá feministka je pokrytec“, jenž vyšel v roce 2023 v risografickém studiu KudlaWerkstatt a zabýval se intersekcionalitou, tělesností a genderovou objektivizací.
Polina Davydenko, Ukrajinská levice: Dokument odporu proti ruské agresi
odborná kniha, 2025, českyKniha spoluautorů Poliny Davydenko a Lukáše Dobeše na pomezí žurnalismu a osobní výpovědi sestává z rozhovorů s levicovými mysliteli, aktivisty, antiautoritáři a odboráři, kteří dobrovolně vstoupili do Ukrajinské armády po zahájení ruské invaze v roce 2022. Publikace problematizuje zjednodušující otázky a argumenty ohledně boje členů a členek anarchistického hnutí na straně státu a další stereotypy týkající se zapojení ukrajinské levice do obraných složek státu. Kniha je doplněná o osobní fotografickou výpověď autorky a zápisky z cest do Doněcké oblasti, zprostředkovávající pocity z civilního pohledu na válku a proměnu rodné země.
Eva Jaroňová, Svět prochází člověkem
autorská kniha, 2025, českyKniha ilustrací a krátkých textů vychází z dosavadní tvorby zinů a grafických listů autorky, ve kterých zpracovává téma environmentální krize. Poeticko-aktivistický charakter knihy je umocněný „bastlícími“ postupy tisku publikace na risografu, díky kterým bude každý výtisk jedinečným originálem.
Valentýna Landa Filípková, Collaborative & Conscious Material Design Futures
odborná kniha, 2025, česky a anglickyPublikace Collaborative & Conscious Material Design Futures vychází ze stejnojmenné výstavy představující inovativní přístupy v materiálovém designu, jež reagují na aktuální environmentální výzvy. Kniha zkoumá význam interdisciplinární spolupráce mezi designéry, architekty, vědci a umělci při vývoji udržitelných materiálů a jejich aplikací. Prostřednictvím příkladů dobré praxe kniha ukazuje, jak úspěšné projekty udržitelného rozvoje a inovací v materiálovém designu vznikají a co je zapotřebí k tomu, aby byl interdisciplinární tým efektivní.
Martin Pfann, V pondělí zase brambory: Neviditelná topografie partyzánského hnutí na Horácku
odborná kniha, 2025, českyKniha je sondou do paměti krajiny Horácka, kde se v posledních letech druhé světové války odehrávaly dramatické události spojené s partyzánským hnutím. To po sobě zanechalo nesmazatelnou stopu v kolektivní paměti místních rolnických komunit. Autor, který prožil první polovinu svého života v jedné z horáckých vesnic, se vrací do krajiny svého dětství a odhaluje spojitosti s vlastní protestantskou rodinnou historií. Sbírá svědectví pamětníků, zkoumá archivní materiály a zaznamenává topografické prvky v krajině, jako jsou turistické stezky, opuštěná stavení a památníky, které nesou stopy minulosti. Kniha je ilustrována kresbami Štěpána Brože.
Pavel Ryška, Prostředníci: Charaktery české reklamy
odborná kniha, 2026, českyKniha představuje virtuální reklamní bytosti jako postavy ve vyprávění. Zkoumá jejich konstrukční provedení a neverbální i slovní projevy. Zachycuje vývoj fenoménu reklamních charakterů v meziválečném Československu, v éře státního socialismu i v době po obnovení volného trhu a rozdělení republiky. Chronologicky uspořádaný výklad doplňuje analýza využívání uměleckých postupů při práci s reklamními figurami – s ohledem na cílové skupiny, v kontextu hospodářských dějin, společenských a politických podmínek a také se zřetelem ke srovnatelným zahraničním realizacím v komiksech, v kreslených i loutkových filmech a v diafilmech, v deskových hrách a videohrách, na obalech spotřebního zboží, v televizních pořadech, v propagačních akcích i v audiovizuálních dílech v internetovém prostředí.
Ján Solčáni, Return to Listening
odborná kniha, 2025, anglickyKniha prináša sériu hĺbkových rozhovorov s umelectvom, kolektívmi, teoretičkami a teoretikmi, ktorí vo svoje praxi skúmajú počúvanie ako kritickú metódu. Zvuk je v nej prezentovaný ako médium schopné reflektovať a sprostredkovať meniace sa spoločenské, historické, ekologické, technologické a politické aspekty každodennosti. Publikácia stavia počúvanie do pozície metodológie, ktorá dokáže odhaľovať a spochybňovať zavedené mocenské štruktúry, pričom zároveň ponúka zvukovú skúsenosť ako nástroj na prehodnotenie sociálnych, ekologických a politických súvislostí. Prostredníctvom rozhovorov s autorstvom a kolektívmi, ktorí často pracujú z pozícií marginalizovaných v západnom umeleckom diskurze, kniha rozširuje chápanie a význam praxe počúvania mimo konvenčných rámcov disciplíny sound studies. Metodologický prístup sa opiera o autoetnografiu a teoreticky rámcuje prax počúvania. Publikácia sa zameriava na skúmanie toho, ako skúsenosť so zvukom ovplyvňuje spôsoby vnímania sveta v rôznych geografických a kultúrnych kontextoch.
Lea Maria Spahn, Walking as Embodied Worldmaking: Bodies, Borders, Knowledgescapes
odborná kniha, 2025, anglickyKolektivní monografie Walking as Embodied Worldmaking se zabývá chůzí coby kulturní praktikou a vtělenou zkušeností. Jednotlivé příspěvky zapojeného autorstva zkoumají propojení těl, poznání, míst, afektů a dalších materialit prostřednictvím fenomenologických, uměleckých a metodologických přístupů. Chůze je v nich představena jako vztahová praxe zakotvená v konkrétních místech; propojuje různé kulturní praktiky, má materiálně-semiotický charakter a představuje performativní akt proplétání (geopolitických) území a hranic. V propojení textových a obrazových materiálů a příspěvků od badatelstva napříč oblastmi sociálních věd, humanitních studií a umění nabízí pestrou a mnohovrstevnatou perspektivu na fenomén chůze.
Barbora Šedivá, Vašulkovi RELOADED: Kuchyňská kniha #2 / Vašulkas RELOADED: Kitchen Book #2
sborník, 2025, česky a anglickyPublikace editovaná Barborou Šedivou, Lenkou Dolanovou a Milošem Vojtěchovským je věnována kritickému zhodnocení díla Steiny a Woodyho Vašulkových, jejich přínosu světovému i českému umění a tématu otevřených archivů. Záměrem je představení aktuálního stavu vašulkovského bádání ve světě. Do publikace jsou zařazeny příspěvky, které kriticky rozebírají roli Vašulkových v evropském i americkém novomediálním prostředí, způsoby jejich spolupráce s dalšími umělci a institucemi, otázky sdílení zdrojů a různé přístupy k archivování a vystavování jejich díla v současnosti.
Jana Švecová, Využití tkaného textu pro hledání rytmu
odborná kniha, 2025, českyKniha se věnuje myšlenkové vzájemnosti, která je nepostradatelnou součástí umění vnímaného coby prostředek celoživotního učení, tedy toho, co dostává smysl ve chvíli splynutí s naším životem. Tuto vzájemnost autorka knihy nazývá „hledáním rytmu“. Kniha je psaná metodou „tkaného textu“, pojmenovaného Danielou Hodrovou, jež rozpracovává strukturu tkaného textu opakováním, vzpomínáním, síťovým navazováním, rozvíjením společných uzlů a prolínáním reality a snění. S využitím této metody tvoří autorka tkanivo textu knihy a zpětně objevuje uzly a spoje, které jej drží pohromadě. Kniha vychází ze stejnojmenné disertační práce autorky.
Barbora Trnková, The Look of Internalized Machine Gaze
odborná kniha, 2025, anglickyKniha se zabývá dopady umělé inteligence (AI) a jejích skrytých mechanismů v digitálně medializovaném světě. Osobitá výpověď autorky-fotografky, poučená posthumanistickými východisky a inspirována nefilozofickou praxí, autofikčně zaujímá vlastní glitch feministickou intersekcionální perspektivu za účelem konfrontace hegemonií operujících skrze metaprogramy digitálních technologií. Kniha rozkrývá, jak tyto metaprogramy omezují potenciál, svobodu a životy lidí, jejichž vhledy nám chybí při imaginování smysluplné a smyslově bohaté budoucnosti.
Lenka Klodová, FaVU: Odcházení
odborná kniha, 2025, českyOdborná kniha zkoumá moment odcházení z pozice ateliérové*ho vedoucí*ho. Zaměřuje se přitom především na okruh pedagogických pracovníků a pracovnic z Fakulty výtvarných umění VUT. Sleduje podmínky a východiska pro úspěšnou uměleckou pedagogiku a dokumentuje složité propletence profesionálních a osobních vazeb strukturujících ateliérovou výuku, jež ovlivňují také zvláštní charakter odcházení z ní. V okamžiku odcházení vstupují do hry vedle vztahů v ateliérových kolektivech i vnitřní motivace a další faktory, související v širším kontextu se statutem umělce a umělkyně a ekonomickým postavením profesionálních umělců a umělkyň. Na odcházení z pedagogické pozice se kniha dívá i šířeji jako na přechodový stav, který by měl být doprovázen příslušnými rituály, aby bylo možné tento přechod správně prožít a vyhnout se následnému traumatu. Spoluautorkami knihy jsou Lenka Klodová a Barbora Klímová, jež k psaní knihy přistupují z pozice uměleckých výzkumnic s orientací na sociální a pedagogické otázky, a Lucie Vidovičová, vědecká výzkumnice z oboru sociologie se zaměřením na stárnutí. Jednotlivé kapitoly shrnují poznatky získané z polostrukturovaných rozhovorů, jež vznikají v rámci probíhajícího výzkumu.
Michal Konečný, Tamara Divíšková: Můj život
odborná kniha, 2025, českyOdborná kniha určená širokému publiku se věnuje životu a dílu sochařky Tamary Divíškové, žačky Vincenta Makovského. Tamara Divíšková patřila k výrazným uměleckým osobnostem druhé poloviny 20. století v Československu. Její díla, tvořená zejména z keramiky, byla vystavována v našich i zahraničních galeriích, ale seznámit se s nimi mohli i návštěvníci architektonických realizací a veřejných budov, jako byly nemocnice, mateřské školy či sídliště, v čele s brněnskou Lesnou. Umělecké zakázky Tamary Divíškové do značné míry omezoval její třídní původ, který jí však nebránil v úzkých přátelských kontaktech s řadou významných umělců, jako byla Sylva Lacinová, Inez Tuschnerová, Vincent Makovský, Bohumír Matal nebo Miloš Axman. Tyto osobnosti, stejně jako pozoruhodné rodinné zázemí Tamary Divíškové, do značné míry ovlivňují formát publikace, pojaté jako biografie umělkyně. Základní biografická struktura je v publikaci rozšířena o témata, která jsou v současnosti zdůrazňovaná v uměleckohistorickém bádání – role žen v umění 20. století, podoba a průběh státních zakázek, vliv státu a komunistické strany na umělecké zakázky, role oficiálních umělců, práce umělců na společenském okraji, spolková činnost, přátelské vazby mezi umělci. Akcentováno je zejména téma ženy umělkyně ve 20. století. Biografie umělkyně s odborným úvodem autora vzniká na základě rozhovorů s Tamarou Divíškovou.
Judita Levitnerová, Art protis: tapiserie z černých ovcí
odborná kniha, 2025, českyOdborná kniha představuje uměleckou techniku netkané tapiserie „art protis“, která vznikla v 60. letech při brněnských vlnařských závodech. Publikace vychází z kvalitativních rozhovorů s výtvarnicemi, technickými pracovníky, historičkami a dalšími lidmi různých generací a profesí spojených s art protisem, a postihuje tak širokou škálu příběhů lidí, kteří jsou tohoto svébytného fenoménu součástí. Skrze analýzu opakovaně selhávajících snah o záchranu art protisu, které probíhaly od 90. let, kniha dále hledá důvody, proč mizí z veřejného prostoru, a nastoluje otázku ochrany kulturního dědictví. Vychází přitom z archivních materiálů dokumentujících specifickou kapitolu v socialistickém Československu vzniklé techniky art protis spjaté s Brnem, na jehož území velkoformátové realizace vznikaly a byly hojně umisťovány do veřejného prostoru. Umělecko-výzkumná metoda autorky se opírá i o její vlastní art protis tvorbu a organizaci řemeslných workshopů, během kterých se svými spolupracovníky a spolupracovnicemi udržuje art protis živý.
Barbora Lungová, Partyzánx s motyčkou v zelené městské krajině: (nejen) umělecké intervence spontánní zahradnické povahy ve veřejném prostoru
odborná kniha, 2025, českyOdborná kniha se zabývá (nejen) uměleckými intervencemi spontánní zahradnické povahy ve veřejném prostoru – „partyzánským“ zahradničením, jehož hlavním účelem je okrašlování vlastního okolí, ale i potravinová produkce v městském prostoru. Publikace má podobu místopisu dvanácti vybraných lokalit v Brně, jako je vnitroblok, veřejné prostranství před obchodním domem, pás mezi tramvajovou tratí a chodníkem, železniční viadukt a jejich okolí, osamělý dutý pařez v parku, okolí železniční tratě či území na okraji sídliště. Interdisciplinární umělecko-výzkumná metoda propojuje umělecký pohled a antropologickou perspektivu. Kolektiv umělkyň a sociálních antropoložek zkoumá různé formáty proměňování, užívání a sdílení veřejného prostoru formou zahradničení a výsadbových intervencí a různorodé motivace zahradnických intervencionistů. Kniha navazuje na širokou škálu dosavadních uměleckých, výzkumných a organizačních aktivit skupiny, jež zahrnují portréty nepřístupných nebo opomíjených míst prostřednictvím fotografické dokumentace a časosběrných zvukových nahrávek, výsev ruderálních rostlin a dalších neobvyklých rostlinných intervencí či pořádání vycházek pro veřejnost.
Tomáš Moravanský, Odkud se berou děti: kniha reprodukcí / Where Do Babies Come From: Book of Reproductions
autorská kniha, 2025, česky a anglickyNon-fiction, konceptuálna fotografická publikácia je súborom 72 fotografií zobrazujúcich pohlavné ústrojenstvo dvadsiatich štyroch rodičovských dvojíc vedľa ich biologického potomstva. Kniha zložená do publikácie imitujúcej štýl „coffee table book“ vydaná v edícii o 150 kusoch je pokusom o prepojenie dvoch od seba často vzdialených, nesúrodých spôsobov nazerania na svet – umeleckého (konceptualizmus) a odborného vedeckého jazyka. Každá z dvadsiatich štyroch kapitol teda pozostáva vždy z trojice fotografií, z ktorej dve sa objavujú oproti sebe na samostatnom liste dvojstrany (a4) a fotografia potomka patrí celej nasledujúcej dvojstránke. O úvodné slovo sa v spolupráci s Tomášom Moravanským postará Prof. RNDr. Jaroslav Flegr, CSc., český biológ, vysokoškolský pedagóg a popularizátor vedy, ktorý sa vo svojom výskume zameriava na biologickú evolúciu, prevažne v oblasti etológie, evolučnej parazitológie a evoluční psychológie, a autorom internetového projektu občianskej vedy „Pokusní králíci“, ktorý sa zaoberá najmä dotazníkovými prieskumami; jeden z týchto prieskumov je pravdepodobne doteraz najväčším českým sexuologickým prieskumom, do ktorého sa zapojilo 65 000 ľudí.
Jakub Polách, Czechoslayvakia
odborná kniha, 2025, českyKolektivní monografie Czechoslayvakia je průvodcem politické imaginace, uměleckým katalogem, teoretickým sborníkem, slovníkem a literárně-fotografickou meme fikcí koncentrovanou kolem stejnojmenného fiktivního státního zřízení. Obsah propojuje spekulativní narativy s esejemi, jež témata přítomná ve vizuálních projektech vztahují k historickým paralelám, digitální antropologii, právní či módní teorii nebo hudebním subkulturám. Publikace má ambici zpracovat více než 200 slovníkových hesel a slovních novotvarů, které v návaznosti na výstupy výstavních projektů autora vytvořilo uživatelstvo TikToku. Kniha tak nejen mapuje a kontextualizuje internetové mikro-univerzum, ale zároveň je živým prostředkem k rozšiřování možností jeho subkulturního kapitálu.
Kateřina Žák Konvalinová, VLNA
odborná kniha, 2026, českyOdborná kniha shrnuje dosavadní poznatky v oblasti domestikace, šlechtění a společensko-ekonomických podmínek, které mají vliv na strukturu chovu, plemenné zastoupení a typologii ovčí vlny na našem území. Formou odborných textů, spekulativního storytellingu a analýzy vybraných uměleckých realizací se dále zamýšlí nad udržitelností ovčí vlny jako materiálu současného umění. Publikace vychází ze současných eko-filozofických tendencí, posthumanismu, nového materialismu a feministických teoretických rámců. Věnuje se problematice chovu ovcí, která často opomíjí složitost vztahu mezi člověkem a domestikovaným/šlechtěným zvířetem. Publikace dále věnuje pozornost spletitosti více-než-lidských vztahů a vazeb, jež obnáší řemeslné zpracováním materiálu ovčí vlny, jako je tkaní, plstění a pletení. Vychází přitom ze série rozhovorů, které umělkyně Kateřina Žák Konvalinová a sociální vědkyně Tereza Špinková vedou s řadou odbornic a odborníků z této oblasti, například s expertem na chov ovcí, socioložkou, šlechtitelkou, pastevkyní, studentkou současné tapisérie z bruselské akademie umění a s dalšími umělkyněmi a designerkami. Zaměřují se na lokální kontext, doplněný o příklady ze Španělska, které mělo do 18. století monopol na merino vlnu, a Belgie, kde na královské akademii funguje ateliér současné tapiserie a ateliér restaurování tapiserií. Na vznik a vydání knihy je navázaná řada veřejných akcí, workshopů, debat a uměleckých intervencí, včetně vzniku vlněného artprotisového díla ve spolupráci s umělkyní Juditou Levitnerovou pro pražské bienále Ve věci umění.
Jiří Žák, We Love Shooting
odborná kniha, 2025, českyKniha We Love Shooting je kolektivní interdisciplinární monografií, jejímž výchozím bodem je participativní divadelní inscenace stejného jména od umělce Jiřího Žáka a divadelní skupiny 8lidí, která měla premiéru na jaře roku 2023 v galerii Display v Praze. Cílem knihy je spolu s vybranými autory a autorkami z oblasti historických věd, teorie vizuální kultury, divadelní a umělecké teorie rozvíjet a prohlubovat témata, která inscenace We Love Shooting otevírá a dále je kontextualizovat. Jedná se o roli československých potažmo českých zbraní v konfliktu Sýrii a v širší rovině postkoloniální pohled na působení Československa a České republiky v regionu Blízkého východu. Kromě historických témat kniha rozvíjí i další momenty inscenace, jako například reflexi stále probíhající uprchlické krize s vrcholem v letech 2015–2017 v kontextu českého zbraňového exportu, nebo český rasismus ve vztahu k uprchlíkům ze zemí globálního Jihu. Kromě prohlubování výše naznačených témat, kniha analyzuje způsob, jakým inscenace přetváří historický a umělecký výzkum (spolu s investigativními metodami dokumentárního divadla) do performativního uměleckého díla na pomezí formátu výstavy a divadla. Jednotlivé texty tak čtenářstvo seznámí nejen s rozsáhlou problematikou zapojení Česka do globálních procesů a dějin skrze distribuci zbraní, ale také se způsoby, jakými může umění tuto komplexitu artikulovat a předávat dál. Kniha vyjde v koedici s nakladatelstvím galerie Display.
Adam Vačkář, The Heracles of Hogweed
odborná kniha, 2025, anglickyKniha zkoumá komplexní vztah mezi lidmi a bolševníkem velkolepým, „invazní“ rostlinou z Kavkazu, jež se ze střední Asie rozšířila do Evropy a Ameriky. Zpochybňuje konvenční pohled na migraci rostlin, zkoumá strach vyvolaný médii i autorovo spirituální propojení s rostlinou a vybízí k zamyšlení nad naším vztahem k přírodě z nelidské perspektivy. Heracleum mantegazzianum neboli bolševník velkolepý je velká a kontroverzní rostlina známá tím, že může způsobit vážné popáleniny kůže a poškodit zrak. Původně byla dovezena do Evropy jako okrasná rostlina, rychle se ale nekontrolovatelně rozšířila a stala se ekologickou hrozbou. Dnes evropské právo nařizuje vymýcení rostliny do roku 2050. Zatímco někteří botanici to kritizují jako extrémní, jiní to podporují. Kniha se také zabývá tím, jak v regionech, jako je Česká republika, úsilí o vymýcení poukazuje na problémy vykořisťování a diskriminace, protože touto nebezpečnou prací jsou často pověřeny marginalizované komunity. Bolševník velkolepý v sobě nese i společensko-politickou symboliku. Kniha pojednává o tom, jak byla rostlina v postkomunistickém Československu metaforicky spojena s šířením komunistického režimu a spojuje ji s historickými odsuny a bolestnými konflikty v Sudetech.
Jan Šrámek, Kouzlo zapomnětlivosti Josepha Beuyse
autorská kniha, 2024, českyAutorská publikace Kouzlo zapomnětlivosti Josepha Beuyse se zaměřuje na významnou osobnost vizuálního a mediálního umění, německého tvůrce Josepha Beuyse, od jehož narození uplynulo již sto let. Text knihy připravený Veronikou Vlkovou a Pavlem Ryškou je doprovozený ilustracemi autorské dvojice Veroniky Vlkové a Jana Šrámka. Tématem knihy je „rekonstrukce“ konkrétní události, kterou Joseph Beuys během svého života vytěsňoval. Jako válečný pilot havaroval nad Krymem. Až později se z něj stala ikonická postava německého poválečného umění, opředená mytologií „mistra i učně“, s aktivně budovanou aurou vlastní tvorby coby estetického a politického spektáklu vznášejícího se nad dějinami umění 20. a 21. století. Publikace si klade za cíl zprostředkovat myšlení a principy v tvorbě typické pro umění 20. století s dozvuky do současnosti a je určená široké čtenářské obci zahrnující i dětské publikum.
Jan Šrámek, Ohrožené druhy
autorská kniha, 2025, českyProjekt autorské knihy Ohrožené druhy navazuje na publikaci Zvláštní okolnosti. Kniha představuje soubor 37 ilustrací Jana Šrámka tematizující významné stavby Československé architektury z období let 1948–1989 s cílem upozornit na problematiku památkové ochrany tuzemských staveb z období socialismu. Vedle ikonických děl jako OD Ješťed či Transgas se zaměřuje i na méně známé stavby pocházející z regionů s tím, že jsou vybrány především ohrožené nebo již odstraněné budovy jako Mazutka, kulturní dům v Plzni či zmíněný OD Ještěd. Ilustrace jsou doplněny textem Ladislava Jacksona.
Martin Mazanec, Frederick Kiesler: Selected Writings on Moving Image, Film, and Cinema
odborná kniha, 2025, anglickyKniha analyzuje prameny a související dokumenty, které se vztahují k vizuální stopě filmového prostoru, jenž pomohl rozšířit hranice výtvarného umění a transformovat společenský standard vnímání filmového umění. Tento prostor navrhl rakouský architekt Frederick Kiesler koncem 20. let 20. století pro amerického klienta. Výchozím předpokladem textu je tvrzení, že Kiesler ve svém návrhu prostoru usiloval o autentické formy filmové prezentace, které by vycházely z jedinečnosti samotné technologie a filmové produkce a které by se odlišovaly od architektury divadelních sálů. Frederick Kiesler navrhl „ideální filmový prostor“ pro filmovou prezentaci v duchu estetických a sociálních principů modernistického myšlení.
Odpovědnost: MgA. Lenka Veselá, M.A., Ph.D.