Opatření a doporučení na FaVU VUT ve vztahu k aktuálním zdravotním rizikům (aktuální k 9. březnu 2021)
Aktuální informace ke dni 26. 4. 2021 najdete zde: https://www.favu.vut.cz/koronavirus.
Ve zkratce: Od 4. 1. 2021 probíhá veškerá výuka opět distančně (vč. ateliérové výuky). Studenti a studentky (vč. doktorandů a studentů posledních ročníků) mohou vstoupit do areálu fakulty pouze k zařízení si neodkladných věcí nesouvisejících s výukou, např. za účelem zajištění nebo převozu rozpracovaných děl, výpůjčky techniky, vrácení knih, vyzvednutí osobních věcí z ateliérů, zadání výroby do dílen apod. Povolena je osobní přítomnost studujících na zkouškách za přítomnosti nejvýše 10 osob (včetně pedagogů) a od 11. 1. 2021 jsou povoleny rovněž individuální konzultace (1 student/ka + 1 pedagog). Práce studentů v ateliérech není povolena, k převozu děl z ateliérů je možné po domluvě využít školní dopravu. V areálu fakulty se studující mohou zdržet pouze po nezbytně nutnou dobu. Do areálu fakulty se vstupuje výhradně přes vrátnici v budově U2 a s předem vyplněným elektronickým prohlášením o zdravotním stavu. Vstup veřejnosti do areálu je zakázán. O víkendech jsou budovy pro student(k)y zcela uzavřeny, ve všední dny je provoz omezen do 20:00 hodin.
Akademičtí pracovníci (pedagogové) a vědecko-výzkumní pracovníci využívají v maximální míře do konce nouzového stavu režim práce z domu (home office). Vedoucí podpůrných pracovišť fakulty (děkanát, ekonomické oddělení, studijní a zahraniční oddělení ad.) přijmou opatření, která minimalizují nutnost fyzického potkávání zaměstnanců na fakultě a současně zachovají fakultu v provozu (během home office jsou technicko-hospodářští pracovníci dostupní na přesměrovaných telefonech, na emailu a v aplikaci MS Teams).
Pro zaměstnance platí od 9. 3. 2021 nutnost testování, viz Rozhodnutí rektora. V areálu fakulty nosíme respirátory, používáme hygienické prostředky k dezinfekci rukou a věcí, dodržujeme potřebné odstupy, neshlukujeme se, často větráme a jsme ohleduplní ke svému okolí, abychom zamezili co nejúčinněji šíření viru. Předměty probíhají převážně on-line formou prostřednictvím MS Teams. Každý den studenti před vstupem do budov FaVU VUT vyplňují elektronické prohlášení o zdravotním stavu. Studenti a zaměstnanci s příznaky virového infekčního onemocnění mají zakázán vstup do areálu na Údolní 244/53.
Pravidla pro vstup a pohyb osob v areálu FaVU VUT
- Do areálu Údolní 244/53 smí vstupovat pouze:
- zaměstnanci a studenti bez příznaků virového infekčního onemocnění (zejména horečka, kašel, dušnost, náhlá ztráta chuti a čichu apod.) a současně
- zaměstnanci a studenti, kteří nemají nařízeno karanténní opatření. Vstup veřejnosti je zakázán.
- Do areálu fakulty se vstupuje výhradně přes vrátnici FaVU v budově U2. O víkendech jsou budovy pro studenty zcela uzavřeny, ve všední dny je provoz omezen do 20:00 hodin.
- Studenti mohou vstoupit do areálu pouze k zařízení si neodkladných věcí nesouvisejících s výukou, např. za účelem zajištění nebo převozu rozpracovaných děl, výpůjčky techniky, vrácení knih, vyzvednutí osobních věcí z ateliérů, zadání výroby do dílen apod. Práce studentů v ateliérech není povolena, k převozu děl z ateliérů je možné po domluvě využít školní dopravu. V areálu fakulty se studenti mohou zdržet pouze po nezbytně nutnou dobu.
- Ustanovení předchozího odstavce se nevztahuje na osobní přítomnost studentů na zkouškách, kterých se účastní maximálně 10 osob, a na individuální konzultace s pedagogem (1 student/ka + 1 akad. pracovník).
- Studenti vstupující do areálu jsou povinni vždy před vstupem poskytnout VUT elektronické čestné prohlášení o tom, že nemají příznaky virového infekčního onemocnění, a o tom, že jim nebyla nařízena karanténa nebo izolace. Čestné prohlášení má platnost do 24:00 hodin daného kalendářního dne. Studenti čestné prohlášení vyplňují elektronickou formou v informačním systému VUT (dále „IS VUT“). Čestná prohlášení jsou archivována. Prohlášení lze podepsat přes počítač nebo mobil na adrese vut.cz/bezinfekcnost. Bez potvrzeného prohlášení nebude studentovi/studentce fungovat karta k otevření dveří do budov fakulty. (Postup podání a kontrola elektronického prohlášení.)
- Každá osoba u vstupu provede dezinfekci rukou dezinfekčním prostředkem. Nezbytná je také dezinfekce rukou po použití WC, před vstupem do učeben, přednáškových místností, dílen, knihovny atp. Doporučuje se rovněž často větrat, pokud jsou v místnosti otevíratelná okna.
- Každý je povinen po celou dobu své přítomnosti ve vnitřních prostorách (budovách) areálu mít nasazen ochranný prostředek dýchacích cest – respirátor, a to i v průběhu výuky, a dodržovat odstup nejméně 2 metry od další osoby, pokud to kapacita učebny umožní.
- Výjimka z povinnosti mít nasazen ochranný prostředek dýchacích cest dle předchozího odstavce se vztahuje na zaměstnance v uzavřených kancelářích a provozech (např. dílnách), kde obvykle nevstupují studenti či veřejnost, pokud tito zaměstnanci vykonávají práci na jednom místě a pracuje-li taková osoba ve vzdálenosti nejméně 2 metry od jiné osoby.
- Je doporučeno minimalizovat množství sdílených věcí na jednotlivých pracovištích, které mohou sloužit přenosu viru.
Studijní oddělení a knihovna
- Studijní administrativa bude vyřizována elektronicky (e-mailem, prostřednictvím IS VUT) nebo poštou. Ve výjimečných případech, kdy je nutný osobní kontakt se studijním oddělením, bude tento umožněn po předchozí domluvě termínu. Uvedená omezení neplatí pro hromadně organizované akce studijního oddělení, kde to jejich charakter vylučuje, zejména se to týká vydávání studijních průkazů, revalidačních známek a předávání diplomů.
- Je zakázán vstup studentů a zaměstnanců do knihoven a studoven, přístup do knihoven bude umožněn pouze za účelem vrácení nebo vypůjčení objednané literatury. Při předání objednané literatury budou mít zaměstnanci knihoven rukavice a ochranné prostředky dýchacích cest, objednatel ochranný prostředek dýchacích cest.
Oznamovací povinnost a preventivní opatření
- Zaměstnanci jsou povinni neprodleně oznámit svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci, že jim byla v souvislosti s onemocněním COVID-19 nařízena karanténa nebo izolace. Nadřízený vedoucí zaměstnanec sdělí tuto informaci na personální útvar příslušné součásti, který bezodkladně požádá o řešení této situace krizový štáb na adrese karantena@vutbr.cz. V žádosti o řešení neuvádí jméno a příjmení zaměstnance, pouze název součásti a organizačního útvaru součásti, kde je třeba řešit situaci v souvislosti s případným výskytem onemocnění COVID-19.
- Studenti jsou povinni neprodleně e-mailem oznámit na studijní oddělení (studijni@favu.vut.cz), že jim byla v souvislosti s onemocněním COVID-19 nařízena karanténa nebo izolace. Studijní oddělení fakulty bezodkladně požádá o řešení této situace krizový štáb na adrese karantena@vutbr.cz. V žádosti o řešení neuvádí jméno a příjmení studenta, pouze název fakulty, nebo vysokoškolského ústavu, kde je třeba řešit situaci v souvislosti s případným výskytem onemocnění COVID-19.
- Zaměstnanci, u nichž je vzhledem k jejich zdravotnímu stavu riziko velmi vážného průběhu onemocnění COVID-19 (viz Rizikové skupina), jsou povinni informovat děkana o svém zdravotním stavu. Těmto zaměstnancům budou s přihlédnutím k situaci na pracovišti stanoveny individuální podmínky pro výkon jejich pracovních povinností.
- Preventivní opatření navrhuje krizový štáb VUT. Jejich realizaci zajistí vedoucí zaměstnanec příslušné součásti.
- Pracovní povinnosti všech zaměstnanců, u kterých to povaha a výkon práce umožňují, jsou vykonávány v maximálně možné míře prací z domova. Přítomnost zaměstnanců na pracovišti bude omezena na zajištění nevyhnutelných činností, které nelze zajistit dostupnými prostředky z domova.
- K zajištění všech potřebných provozních činností budou na neakademických pracovištích zachovány kontaktní hodiny dva dny v týdnu, ve zbývající době po předchozí domluvě. Zajištění nevyhnutelných provozních činností těchto pracovišť bude ze strany vedoucích organizováno tak, aby pokud možno nedocházelo k setkávání zaměstnanců z jedné kanceláře. Během homeoffice jsou technicko-hospodářští pracovníci dostupní na přesměrovaných telefonech, na emailu a v aplikaci MS Teams.
- Zaměstnanci, u nichž je vzhledem k jejich zdravotnímu stavu riziko velmi vážného průběhu onemocnění COVID-19 (viz Rizikové skupina), jsou povinni informovat děkana o svém zdravotním stavu. Těmto zaměstnancům budou s přihlédnutím k situaci na pracovišti stanoveny individuální podmínky pro výkon jejich pracovních povinností.
Příjezd studentů a zaměstnanců VUT ze zahraničí do ČR
Studenti a zaměstnanci VUT jsou povinni při příjezdu ze zahraničí do ČR dodržet pravidla pro překročení státní hranice ČR stanovená aktuálně platným ochranným opatřením Ministerstva zdravotnictví ČR. Další postup je popsán zde.Organizace výuky
- V souladu s Rozhodnutím rektora VUT, opatřeními Krajské hygienické stanice a dalších orgánů, jsou všechny předměty vyučovány distančně.
- Seznam předmětů s vyznačenými změnami formy výuky. Preferovaná je synchronní forma výuky: tzn. že vyučující budou dodržovat rozvrh a výuka bude ve stanovených časech realizována jako živá přednáška, předtočené video, konzultace zadaných úkolů atd. Upřesňující informace k výuce bezodkladně posílají vyučující studentům přes VUT zprávy.
- Dotazník ohledně technického zázemí studentů na on-line formu výuky viz www.favu.vut.cz/f26745/d202671.
Pracovní a studijní cesty
- Pracovní cesty zaměstnanců na území ČR i do zahraničí jsou povolovány pouze ve zvláště naléhavých a nezbytných případech s přihlédnutím k aktuální epidemiologické situaci v ČR a v zahraničí.
- Nelze vysílat studenty do zemí, které nejsou zařazeny v aktuálním seznamu zemí nebo jejich částí s nízkým rizikem nákazy onemocněním COVID-19 nebo jsou v tomto seznamu označeny. To neplatí v případě, že se jedná o návrat studentů do země jejich původu nebo sídla jejich domovské univerzity.
- Osobní účast na konferencích a podobných hromadných akcích v zahraničí je do odvolání zakázána. Výjimku z uvedeného pravidla v nezbytných případech může udělit děkan.
Riziková skupina
Při realizaci jednotlivých opatření a jejich vynucování bude přihlíženo především ke skutečnosti, jestli dotčený jedinec patří do rizikové skupiny. Rizikové faktory identifikované MZ ČR jsou tyto:
- Věk nad 65 let s přidruženými chronickými chorobami.
- Chronické onemocnění plic (zahrnuje i středně závažné a závažné astma bronchiale) s dlouhodobou systémovou farmakologickou léčbou.
- Onemocnění srdce a/nebo velkých cév s dlouhodobou systémovou farmakologickou léčbou.
- Porucha imunitního systému, např. při imunosupresivní léčbě (steroidy, HIV apod.), při protinádorové léčbě, po transplantaci solidních orgánů a/nebo kostní dřeně.
- Těžká obezita (BMI nad 40 kg/m2).
- Farmakologicky léčený diabetes.
- Chronické onemocnění ledvin vyžadující dočasnou nebo trvalou podporu/náhradu funkce ledvin (dialýza).
- Onemocnění jater (primární nebo sekundární).
Aktuální Rozhodnutí děkana č. 14/2020 (a platné dodatky) najdete zde.
Autor | doc. MgA. Filip Cenek |
---|---|
Datum publikování | |
Zkrácený odkaz | https://www.favu.vut.cz/studenti/aktuality-vyzvy/f26745/d202182 |
Odpovědnost: Hana Křížová