Ve čtvrtek 4. 4. 2024 v 18:00 srdečně zveme do Domu umění města Brna na
mělci: Jana Winderen (NO), Interspecifics (MX), Gil Delindro (PT), ::vtol:: (RU), Raviv Ganchrow (US/IL/NL), Evelina Domnitch (NL) + Dmitry Gelfand (NL), Ioana Vreme Moser (RO/DE); kurátor: Jiří Suchánek
Mezinárodní výstava Beyond the Sound představí současný přístup ke specifické a živé umělecké oblasti zvukového umění. Na zvuk bude nahlíženo nikoliv jako na samostatnou estetickou formu, ale jako na médium sloužící k průzkumu a vyjevování zrakem mnohdy nepoznatelných jevů. Každý z vybraných umělců bude reprezentovat rozdílný přístup ve využití zvuku jako komunikačního média. Výstava nabídne zkoumání způsobů vzniku zvuků a také čtení sémantických kvalit, jaké s sebou přináší signálový řetězec. Od sonifikací planetárních jevů, jako jsou fluktuace telurických proudů mezi zemí a ionosférou (Ganchrow), Schumannovy rezonance (::vtol::) či změny elektrických potenciálů buněk (Interspecifics), přes mistrovsky zpracované terénní nahrávky zvukových krajin na hranicích tajících ledovců (Winderen), akustické jevy v kapalinových analogových počítačích nebo postupné destrukce datové paměti pomocí UV světla (Moser) až po neslyšitelný ultrazvuk způsobující imploze vzduchových mikro bublinek (Domnitch + Gelfand) – všechny vybrané instalace a objekty spojuje zájem inovativně zkoumat zvukem svět a podávat o jeho spletité komplexnosti a křehkosti vztahů efemérní, avšak důležitou zprávu. Vybraní umělci zároveň dbají i na vizuální projev, objektovou formu a chápou svoji práci jako komplexní, interdisciplinární a mnohdy technologicky i zcela průkopnickou.
Symbionti 2.05. 4. – 19. 5. 2024; umělci: Csilla Nagy, Slávo Krekovič; kurátorka: Jennifer Helia DeFelice
Symbionti 2.0 jsou novou verzí projektu Csilly Nagy a Sláva Krekoviče z roku 2021. Jejich koncept vznikl jako spekulativní úvaha o budoucnosti života na naší planetě. Formálně jsou objekty inspirovány studiem mořských hub druhu Porifera, které v evoluci představují velmi starou slepou vývojovou větev. Cílem projektu bylo prozkoumat vzájemné vztahy mezi člověkem, životním prostředím, přírodou a technologií skrze vytváření hybridních prostředí, v nichž se stírají hranice mezi přírodou a technologií, lidskými a ne-lidskými (nebo post-lidskými) aktéry. Jádro výstavy tvoří datově propojené a komunikující keramické objekty, které jsou zároveň interakční a zvukové a snímají okolní prostředí. Na základě specifických údajů Symbionti algoritmicky transformují zvuky ze společné a volně dostupné webové databáze. Keramické schránky mají různé kovové glazury, které odrážejí okolní prostředí stejně jako jejich interakční složka.