Detail předmětu
Světové a české umění 1. pol. 19. století v souvislostech
FaVU-1SCU19st-ZAk. rok: 2016/2017
Kurs dává přehled o trendech, uměleckých směrech, osobnostech v oblasti sochy a malířství od preromantismu ke klasicismu, romantismu a biedermeieru v Evropě a českých zemích. Zaměřuje se na širší kulturní a společenské souvislosti (klasická archeologie a klasicismus, vlivy politických tendencí na život a dílo různých umělců), i na propojení mezi uměleckou scénou v českých zemích a v Evropě. Středoevropskou uměleckou scénu první poloviny devatenáctého století vnímá přednáška celistvě, se zdůrazněním přesahů, týkajících se českých zemí (Například - osudy A.R.Mengse, krajina Čech v díle C.D.Friedricha, nazarénismus, osobnosti středoevropského biedermeieru, vliv Ludwiga Schwanthalera, atp.Přednáška také dává celistvá náhled na dobové sochařství a krajinářský romantismus (kromě Evropy i USA), a seznamuje studenty se základními osobnostmi a tendencemi akademické a historické malby
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Francouzská malba od klasicismu k romantismu. J.L.David. Davidova škola. Antoine-Jean Gros. Jean-Auguste-Dominique Ingres.
3. Klasicistní koncepce v české malbě na přelomu 18. a 19. století. Ludvík Kohl. Založení Akademie. J. Bergler. K. Postl.
4. Objev řecké sochařské klasiky - Feidias. Nové přístupy, technologie v sochařství XVIII. století. Originální sádra a nová klasika. Přehled sochařství doby klasicismu. John Flaxman, Jean-Antoin Houdon, portrét. Antonio Canova, sochař mýtických postav, náhrobků, monumentů. Joseph Chinard. Bertel Thorvaldsen mezi klasicismem a romantismem.
5. Sochařství doby romantismu ve Francii. Charles Baudelaire. Proč je sochařství nudné. Pierre - Jean David d´Angers, Antoine-Louis Barye, Francois Rude.
6. Sochařství doby klasicismu a romantismu v Německu. Gottfried Schadow. Christian Daniel Rauch. Problematika pomníku a památníku.
8. Bavorský helénismus za vlády Ludvíka I. Bavorského. Sochař Ludwig Schwanthaler a architekt Leo von Klenze. Walhalla u Regensburgu, Befreiungshalle u Kelheimu. Působení Ludwiga Schwanthalera v českých zemích, pokus o slovanský Slavín u Liběchova, Schwanthaler a Václav Levý.
9. Sochařství klasicismu a empíru v Čechách a na Moravě. Doznívání baroka a rokoka. Václav Prachner. Josef Malínský. Josef a Emanuel Max.Václav Levý od neobaroka k romantismu, klasicismu, nazarénismu, pokus o "slovanský typ".
10. Akademický historismus v malířství 1. pol. 19. století, jeho zrod, rozdíl od pojetí historických scén u klasicistů a romantiků. Paul Delaroche. Moralistní koncepce Thomase Coutura, malířská polemika s realismem. "Náladovost" Charlese Gleyra. Středoevropské pokusy o historickou malbu. Carl Friedrich Lessing, husitství.
11. Národní školy malířského romantismu
Španělsko - Francisco Goya. Francie. Théodore Géricault. Eugéne Delacroix. Anglický romantismus William Turner. Témata, jejich pojetí. John Constable. Přístup k plenérové malbě, "sixfooters". Fantazijní romantikové. Heinrich Füssli. William Blake. John Martin. Richard Dadd. USA. Thomas Cole a Hudson River School
12.Německý romantismus. Philipp Otto Runge, koncepce umění. Caspar David Friedrich, Johan Christian Dahl. Carl Gustav Carus. Karl Friedrich Schninkel - architekt a malíř.
13. Nazarénisté, Vídeň, Řím. Franz Pforr. Friedrich Overbeck. Vliv nazarénismu ve střední Evropě. Znovuzrození nástěnné malby. Peter Cornelius a jeho žáci. Josef Fuhrich.
14.Biedermeier - romantismus v absolutismu. Krajinomalba - veduta (Karl Croll) i sentiment (Ferdinand Gregor Waldmuller, Rudolf von Alt a další). Idealizovaný portrét (Friedrich von Amerling) i indiskrétnosti (Peter Fendi). Mnichov - Karl Spitzweg.
15. Neoromantismus. Moritz von Schwind. Sentiment, dekorativnost, literatura, hudba, koncept "Hauptbildu".
16. Nástin české malířské scény 1.pol. 19. stol.
Biedermeierovský portrét - Antonín Machek. Nazarénistický lyrik František Tkadlík.
Václav a Antonín Mánesové. Antonín Mánes - krajinomalba od klasicismu přes romantismus k prahu realismu. Josef Mánes - krajinář, portrétista, neorokokový dekoratér, ilustrátor, autor užitého umění, ale i spolutvůrce "slovanského typu". Quido Mánes, Amálie Mánesová.
Krajináři - Josef Navrátil - nástěnná malba v neorokokovém stylu i spontánní olejomalba. Aug. Piepenhagen, následovník C.D.Friedricha v Čechách. Bedřich Havránek.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Doporučená literatura
Naděžda Blažíčková-Horová – Šárka Leubnerová – Tomáš Sekyrka, Umění 19. století v Čechách (1790–1910). Malířství,
Naděžda Blažíčková-Horová (ed.), České malířství 19. století. Katalog stálé expozice Sbírky umění 19. století Národní galerie v Praze, Klášter sv. Anežky České, Praha 1998.
Pavel Zatloukal, Příběhy z dlouhého století. Architektura let 1750–1918 na Moravě a ve Slezsku, Olomouc 2002.
Radim Vondráček (ed.), Biedermeier. Umění a kultura v českých zemích 1814–1848, Praha 2008.
Robert Rosenblum – Horst Woldemar Janson, 19th-Century Art, New Jersey 2005.
sochařství a užité umění. Národní galerie v Praze, Klášter sv. Jiří na Pražském hradě. Průvodce expozicí, Praha 2009.
Taťána Petrasová – Helena Lorencová (eds.), Dějiny českého výtvarného umění 1780/1890 (III/1), Praha 2001.
Vojtěch Volavka, České malířství a sochařství 19. století, Praha 1968.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program bakalářský
obor AVI , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor AEN , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor AMU , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor APE , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor ATD , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor AM2 , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor AM3 , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor AS2 , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor AKG , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor AM1 , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor AGD1 , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor AS1 , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor AGD2 , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor AIN , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor APD , 3 ročník, zimní semestr, povinný
obor AFO , 3 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Francouzská malba od klasicismu k romantismu. J.L.David. Davidova škola. Antoine-Jean Gros. Jean-Auguste-Dominique Ingres.
3. Klasicistní koncepce v české malbě na přelomu 18. a 19. století. Ludvík Kohl. Založení Akademie. J. Bergler. K. Postl.
4. Objev řecké sochařské klasiky - Feidias. Nové přístupy, technologie v sochařství XVIII. století. Originální sádra a nová klasika. Přehled sochařství doby klasicismu. John Flaxman, Jean-Antoin Houdon, portrét. Antonio Canova, sochař mýtických postav, náhrobků, monumentů. Joseph Chinard. Bertel Thorvaldsen mezi klasicismem a romantismem.
5. Sochařství doby romantismu ve Francii. Charles Baudelaire. Proč je sochařství nudné. Pierre - Jean David d´Angers, Antoine-Louis Barye, Francois Rude.
6. Sochařství doby klasicismu a romantismu v Německu. Gottfried Schadow. Christian Daniel Rauch. Problematika pomníku a památníku.
8. Bavorský helénismus za vlády Ludvíka I. Bavorského. Sochař Ludwig Schwanthaler a architekt Leo von Klenze. Walhalla u Regensburgu, Befreiungshalle u Kelheimu. Působení Ludwiga Schwanthalera v českých zemích, pokus o slovanský Slavín u Liběchova, Schwanthaler a Václav Levý.
9. Sochařství klasicismu a empíru v Čechách a na Moravě. Doznívání baroka a rokoka. Václav Prachner. Josef Malínský. Josef a Emanuel Max.Václav Levý od neobaroka k romantismu, klasicismu, nazarénismu, pokus o "slovanský typ".
10. Akademický historismus v malířství 1. pol. 19. století, jeho zrod, rozdíl od pojetí historických scén u klasicistů a romantiků. Paul Delaroche. Moralistní koncepce Thomase Coutura, malířská polemika s realismem. "Náladovost" Charlese Gleyra. Středoevropské pokusy o historickou malbu. Carl Friedrich Lessing, husitství.
11. Národní školy malířského romantismu
Španělsko - Francisco Goya. Francie. Théodore Géricault. Eugéne Delacroix. Anglický romantismus William Turner. Témata, jejich pojetí. John Constable. Přístup k plenérové malbě, "sixfooters". Fantazijní romantikové. Heinrich Füssli. William Blake. John Martin. Richard Dadd. USA. Thomas Cole a Hudson River School
12.Německý romantismus. Philipp Otto Runge, koncepce umění. Caspar David Friedrich, Johan Christian Dahl. Carl Gustav Carus. Karl Friedrich Schninkel - architekt a malíř.
13. Nazarénisté, Vídeň, Řím. Franz Pforr. Friedrich Overbeck. Vliv nazarénismu ve střední Evropě. Znovuzrození nástěnné malby. Peter Cornelius a jeho žáci. Josef Fuhrich.
14.Biedermeier - romantismus v absolutismu. Krajinomalba - veduta (Karl Croll) i sentiment (Ferdinand Gregor Waldmuller, Rudolf von Alt a další). Idealizovaný portrét (Friedrich von Amerling) i indiskrétnosti (Peter Fendi). Mnichov - Karl Spitzweg.
15. Neoromantismus. Moritz von Schwind. Sentiment, dekorativnost, literatura, hudba, koncept "Hauptbildu".
16. Nástin české malířské scény 1.pol. 19. stol.
Biedermeierovský portrét - Antonín Machek. Nazarénistický lyrik František Tkadlík.
Václav a Antonín Mánesové. Antonín Mánes - krajinomalba od klasicismu přes romantismus k prahu realismu. Josef Mánes - krajinář, portrétista, neorokokový dekoratér, ilustrátor, autor užitého umění, ale i spolutvůrce "slovanského typu". Quido Mánes, Amálie Mánesová.
Krajináři - Josef Navrátil - nástěnná malba v neorokokovém stylu i spontánní olejomalba. Aug. Piepenhagen, následovník C.D.Friedricha v Čechách. Bedřich Havránek.