Detail předmětu
Akce a re-akce - letní
FaVU-PSC-LAk. rok: 2016/2017
Předmět „Akce & Re-akce“ je technologickou oporou pro zájemce o studium performance. Praktickým cvičením akčních technik úzce navazuje na teoretické přednášky z historie akčního umění „Media akce“ a „Prezentace mediaarchivu“. Doplňuje ateliérový program o společná interaktivní cvičení a experimenty. Studentům klade za cíl osvojit si různé přístupy k akční tvorbě, především s ohledem na prožívání vlastní tělesnosti. Jde o nabytí zkušenosti tvůrčí práce s tělem a vědomým pohybem, sebepoznání, případně o zážitky hraničních možností (nikoli předvádění se).
V úvodní části lekce (rozehřátí - pohybová příprava) jsou postupně představovány základní systémy práce s tělem a dechem, jak je používají tradiční světové kultury (zen, butoh, yoga, tai-čchi, sufi, přírodní národy). Přes hry s rytmem, hlasem, hudbou a pohybem se náplň předmětu dotkne také svobodného pohybu v tanci, improvizace a intuice.
Důraz je však kladen na prožití klasických děl z dějin akčního umění metodou
re-performance. Po krátké historické připomínce jsou na motivy, návody, odkazy, reprodukce opakovány „piecy“ nejrůznějších umělců a období dle přiloženého programu.
Jde nejen o trénink, ale o tvůrčí variace, zážitek po svém, učení tělem. Studenti získají lepší povědomí o historii akčního umění a širokou paletu technik, které mohou použít ve vlastní svobodné tvorbě.
Bonusem jsou okamžité reakce spolužáků, příp. zpětná vazba od kolemjdoucí veřejnosti. Výuka totiž probíhá nejen ve škole, ale pokud možno také ve veřejném prostoru – park, ulice, náměstí. Součástí je také každý semestr společná akce v galerijní instituci, při příležitosti festivalu nebo na jiném environmentálně, socio-kulturně nebo historicky aktuálním místě.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Součástí kurzu jsou fyzická, dechová a mentální cvičení (z tradičních škol východu i západu), která harmonizují energetický systém člověka a připravují nás na setkání vlastním tvůrčím potenciálem.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Prostor, figura - introspekce, vizualizace, wu-ti taičchi
3. Objekt v pohybu, tělo v pohybu – čchikung, butoh, sufi, hrdelní a alikvótní zpěv
4. Akce, příběh – indiáni, inuiti, sibiřští kamlani, přírodní národy - storytelling
5. Komunikace, kontext – wyda, osobní mytologie, pohyb jako sdělení, lucidní snění
6. Česko-slovenské umění akce – fyzické básnictví, hry s rytmem a pohybem, spontánní tanec
Re-performing program (6 semestrů, 1 téma na 14 dní):
konkrétní cvičení (volné asociace) např.:
Knížák – navštiv strom, kamenný koncert, kolemdoucí kokrhají, happening Nový svět Havlík – spánek pod drnem / Kovanda – stání jako překážka v davu, pomoc řece plynout, umisťování kostky cukru ve veřejném prostoru, polibek přes sklo… apod.
Učební cíle
Práci s tělem podpoříme experimentální hudbou. Dovolíme proudu tónů, aby prostoupil naše tělo a provedl nás skrytými krajinami vědomí. Během tance se uvolníme, pustíme všechny osobní strachy a položíme se do pravé své přirozenosti, v níž lze v každém okamžiku sebe znovu občerstvovat a oživovat, z níž lze čerpat sílu k bytí na Zemi, z níž lze tvořit v souladu s duchovními zákony a přece svobodně, v níž je obsažen celý příběh lidského sebe-uvědomění. Do této přirozenosti budeme usilovat vnořit celou osobnost a následně dovolíme všem orgánům, omytým a očištěným spočinutím ve vlastní přirozenosti, aby tančily, aby tancem vyjevily onen příběh vepsaný v lidské duši.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Prerekvizity a korekvizity
- povinná korekvizita
Psychofyzická cvičení (Tvůrčí pohyb) - zimní
Základní literatura
Avalon A.: The Serpent Power. Dover, Dover Pubns, 1974
Brennan B. A.: Ruce Světla. Praha, Pragma, 1998
Brennan B. A.: Zjevení Světla. Praha, Pragma, 1998
Castaneda Carlos: Magical Passes: The Practical Wisdom of the Shamans of Ancient Mexico. HarperCollins, 1998
Dyczkowski M.S.G.: The Stanzas on Vibration - The Spandakarika with four commentaries: Spandasamdoha, Spandavrtti, Spandavivrti, Spandapradipika. State University of New York Press, 1992
Frawley D.: Tantric Yoga and the Wisdom Goddesses: Spiritual Secrets of Ayurveda. Lotus, 2000
Heindel M.: Occult Principles of Health and Healing. Whitefish, Kessinger Publishing, 2003
Heindel M.: Rosikruciánská kosmokoncepce, Praha, Dobra, 2001
Iyengar B.K.: Light on Pranayama the Yogic Art of Breathing. Crossroad/Herder & Herder, 1995
Johari H.: Ájurvédská masáž. Praha, Pragma, 2002
Kriyananda G.: The Kriya Yoga Upanishad and the Mystical Upanishads. Chicago, The Temple of Kriya Yoga, 1993
Lysebeth A.: Cvičíme jógu. Praha, Olympia, 1988
Lysebeth A.: Jóga. Praha, Olympia, 1988
Lysebeth A.: Pránájáma. Praha, Argo, 1999
Lysebeth A.: Tantra. Praha, Argo, 1995
Motoyama H.: The Functional Relationships Between Yoga Asanas and Acupuncture Meridians. Tokyo, Japan, I.A.R.P., 1979
Nešpor K.: Yoga and Relaxation.., , 0
Niranjananda Sw.: Prana Pranayama Prana Vidya. Bihar School of Yoga, 2002
Osho: Dynamická meditace
Páleš E.: Angelologie dějin I & II. Bratislava, Sophia 2004
Roth G.: Mapy extáze. Praha, Radost, 1993
Růžička R.: Akupunktura v teorii a praxi. Praha, Nadas, 1985
Saraswati S. Swami: Yoga Nidra. Bihar School of Yoga, 2001
Steiner R.: Eurythmie
Steiner R.: O zdraví a nemoci. Olomouc, PDN, 1999
Steiner R.: Záhada člověka. Sv. Kopeček u Olomouce, Michael, 2004
Sunyata Saraswati, Bodhi Avinasha: Drahokam v lotosu. Praha, Pragma, 1995
Sv. Tereza z Avily: Spisy
Sv. Terezie z Avily: Hrad v nitru. Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří, 2003
Swami Muktibodhananda: Swara Yoga: The Tantric Science of Brain Breathing (incl. Shiva Swarodaya). Bihar School of Yoga publication, 1999
Vishnudevananda: The Complete Illustrated Book of Yoga. New York, Pocket Books, 1960
Vogarlik V.G., Vogarlik M.V.: Akupunktura - bodová reflexní terapie. Avicenum, 1992
Wangyal, Tenzin: Tibetská jóga snu a spánku. Praha, DharmaGaia, 2002
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program bakalářský
obor APE , 1 ročník, letní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2) hladiny a ohniska vědomí člověka
3) spánek a smrt
4) reflexe, koncentrace, meditace
5) sebeléčba vědomým a svobodným sebevyjádřením
6) vztah mikrokosmu a makrokosmu, svoboda a zodpovědnost individua
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
2) hladiny a ohniska vědomí člověka
3) spánek a smrt
4) reflexe, koncentrace, meditace
5) sebeléčba vědomým a svobodným sebevyjádřením
6) vztah mikrokosmu a makrokosmu, svoboda a zodpovědnost individua