Detail předmětu
Základy psychologie II - letní
FaVU-ZPS2Ak. rok: 2016/2017
Člověk a realita a jejich vzájemná interakce.
Úvod do problematiky sociální psychologie (témata - společenské pozice, jejich naplňování rolemi, komunikace a sdělování, neverbální komunikace). Stručný popis základních psychologických směrů (gestalt-, behavior-, human-, transpersonal-, bioenergetizační psych. a psychoanalýza). Charakteristika psychických poruch a problémů.
Literatura doporučená ke studiu:
Atkinsonová R. L.a kol.: Psychologie. Praha, Victoria Publishing 1996
Hartl P., Hartlová H.: Psychologický slovník. Praha, Portál 2002
Kulka J.: Psychologie umění. Praha, SPN 1991
Nakonečný M.: Lexikon psychologie. Praha, Vodnář 1995
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
pojmy - postoje, předsudky, stereotypy, normy, konformizmus, / hierarchie ve skupině - pozice, role, status /
charakter skupin / teritoriální vymezení / doba / kultura / psychologie davu
2. Sociální psychologie - komunikace, interakce, modely
pojmy - sociální percepce / kooperace, kompetitivnost, hostilita, konflikt / asertivita / komunikace uměním /
neverbální komunikace, základní postoje a jejich čtení, modely
3. Základní ps. směry - gestaltizmus, behaviorizmus, psychoenergetizace
pojmy - celek, vhled, reflexologie - I.P.Pavlov, programové učení, aktivace organizmu
4. Základní ps. směry - psychoanalýza
důležití představitelé - S.Freud, C.G.Jung, A.Adler
5. Základní ps. směry - humanizmus, transpersonální psychologie
důležití představitelé - Rogers, Maslow, S.Grof,
6. Psychické poruchy a odchylky, charakteristika dětské psychiky
pojmy - neuróza, psychóza, psychopatie, autizmus, dyslexie, dysgrafie, mutizmus…
7. Charakteristika dětské psychiky
pojmy - antropomorfizmus, topizmus..
Učební cíle
o obecných teoriích o psychologických aspektech determinace člověka.
Doplňkem jsou informace o různých technikách psycho-hygieny, energetizačních a aktivačních praktikách psycho-somatické manipulace.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Výrost J.; Slaměník I.: Sociální psychologie. Praha, Grada, 2008, 416 str., ISBN: 978-80-247-1428-8
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program bakalářský
obor AVI , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor AVI , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor AEN , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor AEN , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor AMU , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor AMU , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor APE , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor ATD , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor ATD , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor AM2 , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor AM2 , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor AM3 , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor AM3 , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor AS2 , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor AS2 , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor AKG , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor AKG , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor AM1 , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor AM1 , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor AGD1 , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor AGD1 , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor AS1 , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor AS1 , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor AGD2 , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor AGD2 , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor AIN , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor AIN , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor APD , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor APD , 3 ročník, letní semestr, volitelný