Detail předmětu
Oborový ateliér I - Performance - zimní
FaVU-B1PE-ZAk. rok: 2019/2020
Umění performance - nejvýraznější prostředek současného akčního umění navazující na happeningy, události a jiné aktivity, hraniční forma výtvarného umění, zaměřená přímo na tvůrčí čin v časoprostorové situaci, ve skutečném čase a přirozeném prostředí, intermediální projev spojující některé tradiční postupy divadelní, taneční, hudební, literární, výtvarné i architektonické, v současném vztahu akce–prostředí kladoucí důraz na nová média: video, počítače, komunikační technologie
Umění performance je zaměřené na podstatu tvůrčího činu. Prolíná všemi formami současného uměleckého projevu. Aktuální performativita se vyjadřuje jakýmikoli médii. Od akcí individuálního uvědomování, přes tělo i nové technologie, až k sociálním interakcím a environmentálnímu aktivizmu. Volné umění akce zahrnuje široké spektrum živé práce s informacemi, zabývá se uměním interakce, medializace a prezentace, s celým potenciálem osobnosti, i s pomocí multimediálních technologií a digitálního zobrazování - pracuje s imaginací.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
1. semestr : ZÁTIŠÍ (objekt) - POZOROVÁNÍ A VIZE
filozofie zátiší - ticho, prázdno, tma - základní fenomény dematerializace (John CAGE / Allan KAPROW)
bezprostřední životní zkušenost s předmětným světem: haptické, chuťové, čichové, zvukové a vizuální kvality
historické zátiší - zpracování tématu tradičními technikami: kresba/obraz, text/popis, divadlo (věci jako rekvizity) - významové kvality: fetišizmus
fakticita věcí - koláž, celek/fragment, dokumentace/archív
současné zátiší - zpracování novými médii: voyerismus a vizionářství
akce - "zátiší"
Učební cíle
Zkušenostmi ve světě a ve svém sociálním okolí musí student nalézt sama sebe, svůj světový názor, svůj osudový okruh bytostí a své úlohy ve světě. Úkolem učitele není dotýkat se žákova „já“, nýbrž přispět k tomu, aby se jeho prostředky (tělo a duch) utvářely tak, aby individualita jimi mohla volně vládnout. Pomáhá odstraňovat fyzické a mentální překážky a utváří podmínky, jimiž duch může vstupovat do života v plné svobodě. Zastupovat a bránit za každé situace sféru „čistého lidství“, bez ohledu na politické a ekonomické zájmy, je nezastupitelná funkce autonomního duchovního života každého adepta umění, který současně s garancemi volného toku informací, musí být chráněn akademickými svobodami. Nejdůležitějším úkolem není poskytovat vědomosti jako takové, ale umění učit se sebevzdělávat.
Cílem je vzdělávání člověka s cílem jeho sebe-utváření. V umění vychovávat, se v principu nejedná o souhrn pedagogických metod, ale především o příkladný životní postoj. Nejdůležitějším úkolem uměleckého pedagoga je podporovat a sociálně zúrodňovat nadání (nikoli přivádět k práci v předem nalinkovaném systému technicko-ekonomických trendů). Záměrem takovéto školy není vychovávat naprogramované komerční specialisty, nýbrž mnohostranně vzdělané tvůrčí osobnosti, plné zájmu o celou skutečnost života (které tak snadno zvládnou i svoji zvolenou specializaci). Základní podmínkou tvořivého duchovního života je svoboda projevu.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
konzultace cca. 3 hod. týdně
atelierová praxe cca. 12 hod. týdně
Základní literatura
Black Mountain College, Mary Emma Harris, MIT Press - Cambridge (CS)
Cage, John, Silence, Wesleyan University Press – Middletown (CS)
Happening and Other Acts, Mariellen R. Sandford, Routledge – NY (CS)
Happenings : an Illustrated Anthology, Jim Dine, Dutton – NY (CS)
Kaprow, Allan, Assemblage, Environments & Happenings, Abrams – NY (CS)
Kaprow, Allan, Blurring of Art and Life, University of California – California (CS)
Kaprow, Allan, Childsplay: the art of Allan Kaprow, University of California Press - Berkeley (CS)
Kaprow, Allan, Michael Kirby, Happenings, Dutton – NY (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova