Detail předmětu
Oborový ateliér II - Performance - zimní
FaVU-B2PE-ZAk. rok: 2019/2020
Umění performance - nejvýraznější prostředek současného akčního umění navazující na happeningy, události a jiné aktivity, hraniční forma výtvarného umění, zaměřená přímo na tvůrčí čin v časoprostorové situaci, ve skutečném čase a přirozeném prostředí, intermediální projev spojující některé tradiční postupy divadelní, taneční, hudební, literární, výtvarné i architektonické, v současném vztahu akce–prostředí kladoucí důraz na nová média: video, počítače, komunikační technologie
Umění performance je zaměřené na podstatu tvůrčího činu. Prolíná všemi formami současného uměleckého projevu. Aktuální performativita se vyjadřuje jakýmikoli médii. Od akcí individuálního uvědomování, přes tělo i nové technologie, až k sociálním interakcím a environmentálnímu aktivizmu. Volné umění akce zahrnuje široké spektrum živé práce s informacemi, zabývá se uměním interakce, medializace a prezentace, s celým potenciálem osobnosti, i s pomocí multimediálních technologií a digitálního zobrazování - pracuje s imaginací.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Práce s prostorem :
pozice a stavba tvaru, prostoru, scény, instalace, architektury
Práce se světlem :
fyzikální vlastnosti světla, barevná škála, filtry, optika, reflektory, lasery, projektory, obrazovky, displeje
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
3. semestr : SVĚTLO, TVAR A PROSTOR
(scéna-instalace-architektura) – VNĚJŠÍ PROSTOR
morfogeneze tvaru a prostoru – naplňování a plnost – aura věcí a energie místa
vnější prostorová zkušenost ve smyslech, rozumu, citu, intuici
vztahy v prostoru: objekt a věc, osoba a předmět, figura a prostor, postava a místo, role a scéna – „duch tvaru“ a „duch místa“ (Marina ABRAMOVIČ / Richard LONG)
pravěká a starověká místa: jeskyně (Kostelík – zasvěcovací praxe), menhiry, oppida, hradiště, středověká a novověká architektura: kostel, klášter, město, muzeum, galerie (Nikolaus LANG)
nová média a virtuální prostor (Dennis OPPENHEIM / Dan GRAHAM )
akce – „postoj/pozice/umísťování“ – šamanské praktiky
Učební cíle
Úkolem bakalářského studia je získat universální znalosti a zkušenosti v celé šíři oboru (v synestesii vizuální, zvukové, pohybové, slovesné, konceptuální) s pozorností ke vztahům iluze a reality, techniky a kreativity, vědění a intuice, tělesného a duchovního…
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
konzultace cca. 3 hod. týdně
atelierová praxe cca. 12 hod. týdně
Základní literatura
Graham, Dan, Two-Way Mirror Power, MIT Press – Cambridge (CS)
Long, Richard, Walking in Circles, Anne Seymour, George Braziller – NY (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova