Detail předmětu
Oborový ateliér IV - Environment - zimní
FaVU-B4EN-ZAk. rok: 2019/2020
Předmět se soustředí na individuální tvorbu studentů v souvislosti s tzv. archivním obratem v umění. Pomáhá jim volit a užívat adekvátní prostředky pro vlastní vyjádření. Učí je kritické diskuzi o tvorbě ve vymezeném teoretickém rámci. Prostředkuje jim vybrané dění v současném umění i kultuře v Čechách a v zahraničí.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Semestrální práce – zkouška
Ateliérovou práci průběžně doplňují konzultace v rámci ateliéru i s externisty, přednášky, návštěvy výstav, exkurze do institucí v souvislosti s řešenými problémy.
Nedílnou součástí je i studium literatury a textů souvisejících s individuálními autorskými projekty.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Doporučená literatura
BALDRÁN, Z., HAVRÁNEK, V. (ed) Atlas Transformace. Praha: Tranzit, 2009.
BENJAMIN, W. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979.
BEY, H. Dočasná autonomní zóna. Praha: Tranzit, 2004.
BISHOP, C. Artificial Hells, Participatory Art and the Politics of Spectarorship. London : Verso, 2012.
BISHOP, C. (ed) Participation. London: Whitechapel and MIT Press, 2006.
BOURRIAUD, N. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004.
BRADLEY, W., ESCHE, C. (ed) Art and Social Change. London: Tate Publishing, 2008.
CÍSAŘ, K. (ed.), Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.
DEUTCHE, R. Umění a veřejný prostor. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 145–173.
DIDI-HUBERMAN, G. Ninfa moderna (Esej o spadlé draperii). Praha: Fra, 2010.
DIDI-HUBERMAN, G. Před časem. Praha: Barrister & Principal, 2008.
FARVER, J. (ed) Global Conceptualism. NYC: Queens Museum of Art, 1999.
[GUST] Post Ex Sub Dis. Urban Fragmentations and Constructions. Rotterdam: 010 Publishers, 2003.
[GUST] The Urban Condition: Space, Community, and Self in the Contemporary Metropolis. Rotterdam: 010 Publishers, 1999.
HAVRÁNEK, V. (ed), Akce slovo pohyb prostor (kat. výst.). Praha: Galerie hlavního města Prahy 1999.
HAVRÁNEK, V. et al., The Need to Document. Zürich: JRP Ringier, 2005.
KRAUSS, R. Sochařství v rozšíreném poli. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 66–72.
KRIS, E., KURZ, O. Legenda o umělci. Historický pokus. Praha: Arbor vitae, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2008.
KWON, M. Jedno místo za druhým. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 173–205.
KWON, M. One Place after Another Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge: The MIT Press, 2004.
LANDA de, M. A Thousand Years of Nonlinear History. New York: Zone Books, 2000.
LIPPARD, L. Six Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972. Berkeley: University of California Press, 1997.
LUCIE-SMITH, E. Movements in Art since 1945. London: Thames & Hudson, 2001.
MARCUS, G. Stopy rtěnky, //tajná historie dvacátého století//. Votobia, 1998.
MITCHEL W. Placing Words, Symbols, Space, and the City. Cambridge: The MIT Press, 2005.
MITCHEL W. Space, Place, and the Infobahn, City of Bits. Cambridge: The MIT Press, 1999.
MORGANOVÁ, P. Akční umění. Olomouc: Votobia, 1999.
NELSON, R., S., SHIFF, R. et al. Kritické pojmy dejín umenia. Bratislava: Slovart, 2004.
PIOTROWSKY, P. In the Shadow of Yalta. Art and the Avant-Garde in Eastern Europe 1945–1989. London: Reaktion Books, 2009.
PIOTROWSKY, P. Prostorový obrat aneb horizontální dějiny umění. In Umění LVI. 2008, č. 5, s. 378–383.
POSPISZYL, T. Srovnávací studie. Praha: Agite/Fra, 2005.
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny.
VIDLER, A. The Architectural Uncanny, Essays in the Modern Unhomely, The MIT Press, 1992.
VIDLER, A. Warped Space, Art, Architecture, and Anxiety in Modern Culture, The MIT Press, 2002.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova