Detail předmětu
Příroda po přírodě
FaVU-PROPRAk. rok: 2019/2020
Kurz je zaměřen na představení problematiky reflexe přírody a krajiny nejen jako přírodních, ale také jako kulturních fenoménů, respektive v přesazích obou perspektiv, které byly po mnoho staletí v evropském myšlení (ovlivněném racionalismem a osvícenstvím) oddělovány. V přednáškové části bude představena základní škála způsobů uvažování o přírodě a krajině z pohledu estetiky, kulturních studií, botaniky, environmentalistiky, ekologie, filosofie. Seminární část bude založena na skupinových diskuzích nad konkrétními problémy a projekty z oblasti umění a kurátorství věnovanými sledovanému tématu; několik seminářů proběhne za účasti přizvaných hostů, odborníků z různých vědních oborů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
Krajina a příroda z pohledu estetiky a filosofie – historický přehled.
Krajina a příroda z pohledu estetiky a filosofie – aktuální stav.
Antropocén – historie vlivu evropské civilizace na přírodu (globální pohled).
Zániky civilizací a kultur jako důsledky environmentálních změn; příroda a kapitál.
Umění a antropocén – přehled uměleckých a kurátorských projektů.
Semináře:
(rámcová témata, v průběhu semestru budou upřesněni hosté)
1. Lidská činnost v krajině od neolitu do industriální éry: nejen ničivé, ale i krajinotvorné procesy (2 semináře – prehistorie; středověk a novověk – lokální pohled)
2. Městská a postindustriální krajina jakožto nová divočina, volná zemědělská krajina jakožto nová poušť
3. Vymírání druhů x noví vetřelci – pohled evoluční biologie, filozofie, antropologie, umění; paměť na zvířata a rostliny v umění, folkloru, mytologii
4., 5. – Analýza konkrétních děl z oblasti výtvarného umění, literatury a filmu (zde zejm. sci-fi a příbuzné žánry)
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
T. J. DEMOS, Decolonizing Nature. Berlin: Sternberg Press, 2016. (EN)
Doporučená literatura
Ashley Dawson: Extinction: A Radical History. New York: OR Books, 2016. (EN)
Donna J. HARAWAY, Staying With the Trouble. Duke University Press, 2016. (EN)
Eduardo KOHN, How Forests Think: Toward an Anthropology Beyond the Human. University of California Press, 2013. (EN)
Elizabeth KOLBERT, The Sixth Extinction: An Unnatural History. Henry Holt & Company, 2014. (EN)
James LOVELOCK, Gaia vrací úder. Praha: Argo, 2009. (CS)
Jason W. MOORE et al., Anthropocene or Capitalocene? Nature, History, and the Crisis of Capitalism. KAIROS, 2016. (EN)
Lucy Lippard, Undermining. A Wild Ride Through Land Use, Politics, and Art in the Changing West. New York: The New Press, 2014. (EN)
Lynn MARGULISOVÁ, Symbiogenetická planeta. Praha: Academia, 2004. (CS)
Nathalie BLANC – Barbara L. BENISH, Form, Art and the Environment: Engaging in Sustainability. Routledge 2016. (EN)
Pavel Hájek, ed.: Krajina a revoluce. Malá skála: Malá skála, 2005. (CS)
Simon SCHAMA, Krajina a paměť. Praha: Argo – Dokořán, 2007. (CS)
Ursula K. HEISE, Imagining Extinction: The Cultural Meanings of Endangered Species. University of Chicago Press, 2016. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM magisterský navazující
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor