Detail předmětu
Úvod do filosofie umění - zimní
FaVU-1UFIL-ZAk. rok: 2019/2020
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy a tématy filosofické reflexe umění. Podání látky je založeno na kombinaci historického a problémového přístupu: Různé varianty odpovědí na otázku „co je to umění?“, které se objevily v dějinách evropského myšlení, jsou zkoumány jak v dějinné perspektivě, tak s ohledem na současnost. Kurz je tvořen několika tematickými okruhy, např. umění jako mimésis; umění a estetika; umění jako exprese; umění jako forma; umění jako znak a struktura; moderna – avantgarda – neoavantgarda – postmoderna; debata o definici umění ve 2. pol. 20. století.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Počátky filosofie. Antický pojem umění: techné. Svobodná a služebná umění.
3. Umění jako mimésis. Platón a Aristotelés.
4. Historické proměny pojmu umění. Středověk, renesance, osvícenství. Původ a vznik „moderního systému umění“.
5. Zrod estetiky jako filosofické disciplíny. Její základní pojmy a kategorie – bezzájmovost, vkus, vznešeno. Estetika 18. století.
6. Kant a estetika. Charakteristika Kantovy filosofie. Problematika Kritiky soudnosti. Základní pojmy Kantovy estetiky – vkus, krása, vznešeno, génius. Počátky formalismu v umění.
7. Německá klasicistní estetika. Winckelmann. Lessing. Výmarský klasicismus – Goethe a Schiller. Autonomie uměleckého díla a výchovná role umění.
8. Romantická estetika. Hölderlin, Schelling, Friedrich Schlegel, Novalis. Pojem romantické ironie. Umění jako exprese.
9. Hegelova estetika. Charakteristika Hegelovy filosofie. Krása jako smyslový projev ideje a umění jako podoba absolutního ducha.
10. Vybrané motivy filosofie umění poloviny 19. století. Baudeilaire a modernost. L’art pour l’art. Kierkegaard a estetická existence. Wilde a estetismus.
11. Marxismus a realismus v teorii umění. Uvedení do marxistické metodologie. Lukács. Teorie odrazu.
12. Nietzsche. Koncepce apollinského a dionýského principů. Základní motivy Nietzscheho filosofie: věčný návrat, nihilismus, nadčlověk.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUB bakalářský
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Základní orientace v dějinách filozofie a tématech metafyziky, etiky a filozofie společnosti.
3. Filozofie je představena jako zastřešující obor estetiky.