Detail předmětu
Oborový ateliér I - Kresba a grafika - zimní
FaVU-B1GR-ZAk. rok: 2020/2021
Předmět vychází ze základního uchopení a porozumění kresby a grafiky. Důraz klade na osvojení individuálního autorského projevu a tvůrčích metod uměleckého výzkumu vedoucímu ke vlastním objevům. Studenti se nevyhraňují dogmaticky či konzervativně, nepremýšlí a netvoří v zaužívaných hranicích. Jednotícím metodickým nástrojem je společný „kulatý stůl“, který slouží jako první kontakt s živým uměním a je místem kritické reflexe,m konzultací i pro osobní setkávání, názorové průniky a výměny jsou pro práci v ateliéru nenahraditelnou podmínkou. Život v ateliéru je dobrovolným životem na samostatném státním území s vlastními pravidly.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka probíhá následně formou pravidelných skupinových konzultací vedoucího a asistenta atelieru se studenty nad schválenýma semestrálními úkoly. V průběhu semestru jsou paralelně zadávány dílčí úkoly individualizované pro jednotlivé studenty nebo ročník.
Pravidelné prezentace rozpracovaných semestrálních prací před externími profesionály.
Součástí výuky jsou technologické workshopy na semestrální (ročníkové) téma.
Práce na projektech, návštěvy výstav a komentovaných prohlídek, plénery.
Pedagogové podněcují studenty k aktivní diskuzi a prezentaci svých pracovních výsledku. A to jak na poli školy tak i v uměleckém galerijním provozu.
Ateliérová práce, prezentace, přednášky, konzultace, debaty, exkurze, studium literatury
Způsob a kritéria hodnocení
-absolvování a aktivní účast na všech povinných pravidelných společných konzultacích semestrálních prací v ateliéru (1 krát za týden)
-aktivní účast a prezentace ateliérové práce na pravidelných ateliérových kritikách (2 krát za semestr)
- schopnost reflexe/ zohlednění doporučení plynoucích z konzultací a kritík při další práci na semestrálním projektu
-plnění zadaných úkolů
-účast na ateliérových workshopech a společných ateliérových projektech
-účast na plenéru
- prokázatelný aktivní zájem o současné umění
Účast se stvrzuje podpisem na prezenční listině. Povolená je 1 neomluvená absence / semestr. - udelení zápočtu
Ateliérovou zkoušku hodnotí komise.
Osnovy výuky
Harmonogram:
1. Vymezení tématu uměleckého výzkumu nebo autorského projektu (alterace v podobě možného ateliérového zadání).
2. Rozvoj zvolené problematiky, umělecký výzkum, experimentování, ověřování, variování.
3. Prezentace a obhajoba na ateliérových kritikách.
4. Účast na všech společných akcích – jmenovitě plenéru, ateliérových workshopech, exkurzích a akcích dle programu celého ateliéru.
5. Instalace, prezentace a obhajoba semestrální práce.
6. Účast ve veřejené prezentaci v rámci dne otevřených dveří.
Učební cíle
Cílem je rozvoj vzájemné oboznámení se a hledání možností individuální tvorby studenta, který dosahuje prací v ateliéru na vlastních i zadaných tématech, orientací v českém a zahraničném oborovém kontextu a artikulací vlastního autorskýho postoje na společných konzultacích.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Prokazatelná kontinuelní práce ve školním ateliéru.
Prezenční listina. Povolená 1 absence na ateliérových konzultáciách.
Doporučená literatura
Emma Dexter, Vitamin D: New Perspectives in Drawing (EN)
Helena Zápalková-Zdenka Lindovská, Umění grafiky / Grafické techniky v průběhu šesti století
Lenka Sýkorová (ed.), Postkonceptuální přesahy v české kresbě, (CS)
Mária Orišková, Dvojhlasné dejiny umenia (SK)
-Petr Ingerle, Možnosti záznamu (CS)
Vladimír Kokolia, Slovník Grafiky 2, 2008
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova