Detail předmětu
Oborový ateliér navazující I - Grafický design 1 - letní
FaVU-M1GD-LAk. rok: 2020/2021
Student se zabývá tématem tzv. self projektů. Klauzury mimo zadané úkoly jsou pro studenta testem, zda je schopen vytvořit vlastními silami prostor pro oborové uplatnění.
Východiskem pro anotaci předmětu je koncept ateliéru grafického designu 1, který je prostorem, monitorem, konektorem současného grafického designu. Koncept je platný skrze všechny ročníky i stupně studia.
Prostor
1. Ateliér je společným prostorem pro experiment, nadšení, sebereflexi.
2. Ateliér je veden aktivními designéry, kteří působí v kontextu současné scény grafického designu.
3. Vztah studenta a pedagoga je založený na bázi rovnocennosti, otevřenosti diskuze a nekonfliktnosti, aktivním předávání informací a rozvíjení myšlenek.
4. Student je osobitý jedinec se schopností definovat sebe a svou práci. Podpora verbálního a písemného projevu studenta a jeho sebe prezentace.
5. Hrdost na akademický prostor. Zodpovědnost za vlastní práci.
Monitor
1. Student aktivně analyzuje zadání, zkoumá adekvátní formy a využití různých médií, definuje
koncept a hranice své práce. Zajímá nás především samotný proces kritického pohledu na zadání a jeho důkladná dokumentace.
2. Konání pravidelných ateliérových diskuzí a konzultací zaměřených nejen na ateliérová témata. Pravidelná účast odborné veřejnosti.
3. Ateliérový tým komunikuje a spolupracuje nejen interně, ale také externě. Designér funguje jako rozcestník. Zkoumá přesahy grafického designu a vizuální komunikace směrem k humanitním a dalším vědním oborům.
4. Pedagog předává maximum svých znalostí a podněcuje studenta i sebe k dalšímu sebevzdělávání.
Konektor
1. Spolupráce s dalšími českými i zahraničními akademickými prostory (ateliéry).
2. Efektivní využívání vzdělávacích nabídek nejen v rámci FAVU – mezioborové přednášky,
workshopy, odborné konference, tematické exkurze, nezávislé kulturní projekty apod.
3. Vlastní aktivizace a vytváření prostoru pro prezentace v rámci ateliéru i mimo něj – pořádání výstav a dalších tvůrčích projektů.
4. Publikování prací studentů a další pomoc při jejich prezentaci.
5. Podpora zahraničních studijních i pracovních stáží a výměn studentů s cílem zvýšit jazykové znalosti, získat nové informace a inspiraci.
6. Zapojení studentů do aktivit pedagogů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Požadavky ke zkoušce: splněný ateliérový úkol
Osnovy výuky
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Prerekvizity a korekvizity
- povinná prerekvizita
Oborový ateliér navazující I - Grafický design - zimní
Doporučená literatura
BILAK, Peter. Typeface as program: applied research and development in typography. Lausanne: ECAL/University of art and design, 2009, 180 s. ISBN 978-3-03764-072-2.
Data flow: visualising information in graphic design. Berlin: Gestalten, 2008, 255 s. ISBN 978-3-89955-217-1.
EDITED BY DANIEL VAN DER VELDEN, Vinca Kruk. Metahaven: uncorporate identity. Baden: Lars Müller, 2009. ISBN 3037781696.
EDITED BY ROBERT KLANTEN, Adeline Mollard a interviews PREFACE. Behind the zines: self-publishing culture. Berlin: Die Gestalten Verlag, 2011. ISBN 9783899553369.
FRANCHI, Francesco, Robert KLANTEN a Sven EHMANN. Designing news: changing the world of editorial design and information graphics. 239 pages. ISBN 389955468x.
HOFMANN, Armin a D [ENGLISH VERSION. Graphic design manual: principles and practices. New York: Van Nostrand Reinhold, 1965. ISBN 9780442234690.
JONG, edited by Cees W. de a with texts by Jan Tholenaar and Cees W. de JONG. Type: a visual history of typefaces and graphic styles. [New ed.]. Koln, [Germany]: Taschen GmbH, 2013. ISBN 3836544806.
KLANTEN, Robert a Anna SINOFZIK. Introducing: culture identities: design for museums, theaters, and cultural institutions. Berlin: Gestalten, 2013, 256 p. ISBN 3899554744.
KLANTEN, Robert a Sven EHMANN. Turning Pages: editorial design for print media ; magazines, books, newspapers. 2. print. Berlin: Gestalten, 2010, 271 s. ISBN 978-3-89955-314-7.
KLANTEN, Robert. Type-one: discipline and progress in typography. Berlin: Die Gestalten, 2004, 208 s. ISBN 3899550560.
LUPTON, edited by Andrew Blauvelt and Ellen a texts by Åbäke .. [et]. AL]. Graphic design: now in production. 1st ed. Minneapolis, MN: Walker Art Center, 2011. ISBN 0935640983.
MENHART, Oldřich. Tvorba typografického písma: pomocná kniha pro školy grafické a pro průmyslové školy výtvarného směru. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1958.
MÜLLER-BROCKMANN, Josef. Grid systems in graphic design: a visual communication manual for graphic designers, typographers and three dimensional designers = Rastersysteme für die visuelle Gestaltung : ein Handbuch für Grafiker, Typographen und Ausstellungsgestalter. 8th ed. Zürich: Niggli, 2012, 176 s. ISBN 978-3-7212-0145-1.
MUZIKA, František. Krásné písmo ve vývoji latinky 1. Praha, 1958.
MUZIKA, František. Krásné písmo ve vývoji latinky 2. Praha, 1963.
RENDGEN, Sandra. Information graphics. Köln: Taschen, 2012, 480 p. ISBN 9783836528795.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova