Detail předmětu
Radical imagination
FaVU-RAIMAk. rok: 2020/2021
Předmět Radical Imagination se bude věnovat zkoumání toho, jak dnes různé umělkyně a umělci přistupují k politikám imaginace a otázkám toho, co je radikální či militantní imaginace.
Imaginaci budeme chápat nikoli jako individuální kognitivní kapacitu, ale spíše jako sociologický fenomén. Budeme vycházet z přesvědčení, že většina společenských institucí, jako jsou národnostní státy, manželství aj., jsou z velké části imaginární. Jako jednotlivci a společnost je musíme realizovat ve svých každodenních životech a naplnit je symbolikou, aby nabyly svého významu. Radikální imaginace je pak jakousi hmotou, z níž se všechny tyto instituce, ale i jednotlivci formují a získávají tvar. Radikální imaginace má ovšem zároveň kapacitu tyto instituce negovat, rušit či přetvářet.
Budeme se ptát, nakolik je umění schopno přecházet od upozorňování na mocenskou hru nastoleného systému k aktivnímu zapojení do snahy o uskutečnění nových, rovnějších sociálních pořádků? Jak se dnes umění a umělci staví k palčivým společenským otázkám?
Na základě konkrétních uměleckých projektů zformulují přednášky pracovní teze o tom, co dnes můžeme považovat za radikální strategie v umění, jaké umění se považuje užitečné umění a jakým směrem se ubírá jeho teorie a praxe, a dále to, jakým způsobem se proplétá „militantní imaginace“ umění s konkrétní politickou praxí ve spojení s rezistencí a solidaritou.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
1. Núria Güell a Levi Orta (Arte Político Degenerado)
Aaron Koblin a Takashi Kawashima (Ten Thousand Cents)
2. Ursula Biemann a Paulo Tavares (Forest Law)
3. Elizabeth Stephens and Annie Sprinkle (SexEcology)
4. Forensic Architecture (The Grenfell Tower Fire, Killing in Umm al-Hiran)
Lorenzo Pezzani a Charles Heller (Forensic Oceanography)
5. Tabita Rezaire (Exotic Trade)
Annalee Davis (Unearthing Voices)
6. Karrabing Film Collective (Salt)
7. Waguih El laqany (Cinema Everywhere)
Ruangrupa (The Gerobak Bioskop)
8. Nida Sinnokrot a Sahar Qawasmi (Sakiya – Art/Science/Agriculture)
9. Minia Bibiany (Doukou)
10. Brigada Puerta de Tierra
11. The Living and the Dead Ensemble (Ouvertures Monsieur Toussaint)
12. Contrafilé a Campus in Camps (Mujawara/The Tree School)
Sandi Hilal (Al Madhafah /The Living Room)
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
COMBAHEE RIVER COLLECTIVE.The Combahee River Collective Statement. In: SMITH, B. (ed.) Home Girls, A Black Feminist Anthology. New York: Kitchen Table: Women of Color Press, Inc., 1983
DEMOS, T.J. Against the Anthropocene: Visual Culture and Environment Today. Berlin: Sternberg Press, 2017
HAIVEN, M. Art After Money Money After Art. London: Pluto Press, 2018
MOHANTY, C.T. Feminist Encounters: Locating the Politics of Experience. In: Destabilizing Theory: Contemporary Feminist Debates. CA : Stanford University Press, 1992
Povinná:
QUÍJANO, A. Coloniality and Modernity. In: Cultural Studies Vol. 21
TAYLOR, C. The Politics of Recognition. Dostupné na internete: http://elplandehiram.org/documentos/JoustingNYC/Politics_of_Recognition.pdf
TUCK,E. – MORRILL, A. – SUPER FUTURES HAUNT QOLLECTIVE. Before Dispossession, or Surviving It. Liminalities: A Journal of Performance Studies Vol. 12, No. 1, 2016
WRIGHT MILLS, C. The Sociological Imagination. Oxford: Oxford University Press, 2000
WRIGHT, S. Toward a Lexicon of Usership. The Hague: Deltahage, 2013
ZAPATISTA ARMY FOR NATIONAL LIBERATION: The Arts, the Sciences, the Originary Peoples and the Basements of the World. Dostupné na internete: http://enlacezapatista.ezln.org.mx/2016/03/04/the-arts-the-sciences-the-originary-peoples-and-the-basements-of-the-world/
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM magisterský navazující
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný