Detail předmětu
Subversive Art, Collusive Art
FaVU-2SACA-LAk. rok: 2020/2021
Kurz se zaměří na vybraná umělecká hnutí a umělce v poválečném umění, kteří stáli na různých stranách barikády. Na jedné straně situacionisté, Fluxus, akcionisté, arte povera, feminismus, landart či koncept jakožto směry které se úporně (a marně) brání logiky komodifikace umění a jeho artefaktů, na druhé straně oportunističtější trendy jako pop art (kromě Warhola), fotorealismus či hyperrealismus, postmoderní malba 80. let, YBA let 90tých, bienále, galerie a profesionalizace uměleckého provozu posledních třiceti let. V kurzu si budeme klást otázky: jak se vizuální umění liší svým posláním od literatury či filmu? Jaký má být opravdový umělec? Jakou roli hraje v současné společnosti umělecké dílo jakožto komodita? Kurz bude pokusem odpovědí na tyto otázky prostřednictvím analýzy toho, jak k těmto otázkám přistupovaly umělkyně a umělci angažovaní ve výše jmenovaných směrech.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
b) disponovat FCE, CAE či TOEFLem
c)nebo prokázat dostatečnou úroveň svých znalostí na základě pohovoru s garantkou kursu B. Lungovou
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Howard S. Becker: Artworlds: integrovaní profesionálové, maverickové, naivní umělci
3. Boris Groys: Art Power: Hitlerova vize věčného umění
4. Gregory Sholette: Dark Matter. - jací umělci představují temnou hmotu uměleckého světa, co umožňuje udržovat tento svět v chodu?
5. Gregory Sholette: Dark Matter - příklady lokálních projektů, paměti archivů
6. Shollette: Art as Social Action
7. 7. Joanna Warsza: I Can't Work Like This: bojkoty uměleckého světa
8. Lee Lozano: Not Working. odchod z uměleckého světa jako projekt
9. Bas Jan Ader - poslední performance?
10. Hito Steyerl: Art in the Age of Planetary Civil War
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Groys, Boris. Art Power. (EN)
Howard S. Becker: Artworlds (EN)
Lozano, Lee. Not Working. (EN)
Sholette, Gregory. Art as Social Action. (EN)
Sholette, Gregory. Dark Matter. (EN)
Sholette Gregory. Delirium and Resistance. (EN)
Steyerl, Hito. Duty Free Art: Art in the Age of Planetary Civil War (EN)
Warsza, Joanna. I Can't Work Like This. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM magisterský navazující
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný