Detail předmětu
Umělecký výzkum 1
FaVU-UV3Ak. rok: 2020/2021
proseminář uměleckého výzkumu v oblasti těla a médií zakládající spolupráci mezi studenty a pedagogy Favu a FSS a FF MUNI.
Volitelný seminář, pedagogem z Masarykovy university - religionistou a pedagogem Favu - umělcem, který zpracovává hybridnim způsobem /mezi volnou uměleckou tvorbou a teoretickym vědeckým pojetím/konkrétní témata, vyplývající z vlastni umělecké tvorby studentu i z prostředí sociologického a uměleckého teoretického výzkumu.
Téma kurzu: REVALVACE TÉLA - tělo jako vězení, tělo jako chrám
Pedagogové kurzu:
Mgr.A. Lenka Klodová, Ph.D., vedoucí ateliéru tělového designu
doc. PhDr. David Václavík, Ph.D.,pedagog z Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství Ústavu religionistiky Filozofické fakulty MUNi
- propojení Favu /především ateliéru s hybridním zaměřením – tělový design, environment, performance, média…/ s příbuznými obory na MU /obor gender a obecně sociologické a filosofické obory na FSS a celé MUNI/
- v základu seznámit studenty s možností rozvinutí umělecké myšlenky do „art based research“ – uměleckého výzkumu
- srovnáním se studenty humanitních věd pochopit specifika uměleckého myšlení a uchopování problémů
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- Student umění se seznámí s možností určité systematičnosti své tvorby. Tento způsob práce je typický pro doktorandské studium, proto absolvování semináře může přispět k rozhodnutí toto studium absolvovat.
- Seminář by měl vést k praktickým výsledkům. Jejich podoba se bude odvíjet od řešených témat. Z možného rejstříku se nabízí formulace výzkumů v podobě publikovatelných článků /jako možný vydavatel se nabízí časopis Umělec nebo webové periodikum www.artalkweb.wordpress.com/ . Dále zřízení vlastní webové stránky s pravidelnou publikací prací. Zajímavá by mohla být i vizuální prezentace ve formě hybridní výstavy.
- Seminář povede studenty k tomu, aby byli schopni si vlastní tvorbu a vlastní výzkum také sami manažersky spravovat – tzn. bude sledovat grantové možnosti podle témat, dbát na správnou dokumentaci.
- Vzhledem k tomu, že témata z oblasti těla a médií stojí v centru společenského zájmu, bude úkolem semináře i propojovat studenty s dalšími subjekty, muzei, vědeckými pracovišti, občanskými sdruženími…
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Projekt se prezentuje na minikonferenci a následně odevzdává v elektronické podobě.
Osnovy výuky
13 lekcí - kombinace přenášek a seminářů:
1. úvod – představení předchozích projektů, představcení konceptu a harmonogramu, představení vyučujících
2. přednáška – R - Základní charakteristiky konceptualizace těla ve světových náboženstvích
3. přednáška – U – tělo a rituál / vídeňští akcionisti, rituály v performanci/
4. seminář- utvoření kolektivů, brainstorming témat, cvičení
5. přednáška - R – Dualismus těla a duše v kontextu antiky a biblické tradice
6. přednáška – U – ženské tělo / ritualizace ženského těla ve feministickém umění – Judy Chicago, Schneemann, Rheim/
7. seminář – dušičkový workshop
8. přednáška - R – tělesnost a sexualita a jejich akceptace či odmítání ve velkých náboženských tradicích
9. seminář- prezentace témat jednotlivými skupinami
10. přednáška – U – tělo a bolest / sv. Šebestián, Flanagan, Pane, Mendieta, BDSM/
11. seminář - konzultace rozpracovanosti
12. přednáška - R – Revalvace těla a sexuality v současné religiozitě
13. seminář - konzultace projektů před odevzdáním
Učební cíle
- v základu seznámit studenty s možností rozvinutí umělecké myšlenky do „art based research“ – uměleckého výzkumu
- srovnáním se studenty humanitních věd pochopit specifika uměleckého myšlení a uchopování problémů
- přehled základních vědeckých metodologických postupů
- průzkum možností dalšího uplatnění výsledků výzkumu – psaní článků, publikace, vizualizace sociologických výzkumů, zapojení se do grantových řízení
- pokus o týmovou práci ve skupinách složených i ze studentů- teoretiků i ze studentů- umělců
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Eliade Mircea, Posvátné a profánní, Oikoymenh
Jones, Amelia, The Artists Body, Phaidon
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUB bakalářský
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný