Detail předmětu
Základy herního vývoje
FaVU-1ZHERVAk. rok: 2021/2022
Rostoucí vliv počítačových her, simulátorů a aplikací typu "serious games", nepopiratelně ukazuje jejich budoucí potenciál. Avšak jejich vývoj vyžaduje komplexní přehled širokého množství témat a kreativních postupů, využívaných při řešení rozličných a nekonvenčních problémů. V předmětu Základy herního vývoje (IZH) uvádíme účastníky do problematiky vývoje her jak z pohledu teoretických algoritmů a postupů, jakož i praktických zkušeností využívajících platformy Unity.
PROČ JE PŘEDMĚT VYUČOVÁN
Předmět nabízí účastníkům úvod do problematiky vývoje počítačových her a jim podobným vážným aplikacím. Kromě zřejmých použití jako jsou právě počítačové hry lze tyto znalosti uplatnit i v mnohem širším kontextu. Díky masivní poptávce po vizualizacích a prototypech (tzv. serious games) se s nimi setkáváme stále častěji - od herní komunity, architektonických návrhů, prototypů produktů, vizualizací a prezentací až po prototypy filmů. Teoretická část kurzu formou přednášek pokrývá základní koncepty, algoritmy a postupy tvorby her, které je možno obecně využít při řešení mnoha reálných problémů. Prakticky si tuto schopnost studenti prohloubí v rámci demonstračních cvičení, průběžných úkolů a projektu, zaměřených na vývojovou platformu Unity.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti se seznámí se základní terminologií návrhu her zasazenou do současného procesu herního vývoje.
Studenti získají přehled algoritmů a postupů používaných při realizaci interaktivních a pasivních multimediálních aplikací.
Studenti se naučí řešit časté problémy v herním vývoji za pomoci vývojové platformy Unity.
Studenti budou schopni transformovat koncepty a nápady v reálné aplikace za pomoci prototypů a praktických vývojových procesů.
DOVEDNOSTI, ZNALOSTI A KOMPETENCE OBECNÉ
Studenti se naučí řešit jednoduché programátorské problémy formou pravidelných úkolů.
Studenti se zdokonalí v praktickém využití programátorských, ladících a modelovacích nástrojů.
Studenti si procvičí skriptování a programování v jazycích C# a HLSL.
Prerekvizity
Základech Algebry a Geometrie : matice, vektory, transformace, projekce.
Základech Programování : řešení problémů, libovolný programovací nebo skriptovací jazyk.
Základech Počítačové Grafiky a Multimédií : zobrazování ve 3D, formy multimediálních dat.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka bude realizována formou přednášek, na které budou navazovat lektory řízená cvičení a samostatná práce na projektech.
Způsob a kritéria hodnocení
BODOVÉ HODNOCENÍ
58 projekt, 42 průběžné úkoly
Osnovy výuky
1. Co je Hra: Úvodní přednáška, Přehled historie, Terminologie a názvosloví, Serious Games
2. Návrh Her: Návrh systémů, Herní žánry, Mechaniky, Herní návrh
3. Herní Engine: Architektura a systémy, Herní smyčka, Engine Unity
4. Unity jako Platforma: Datová orientace, Entity a Komponenty, Výkonná logika
5. Uživatelský Vstup: Styly ovládání, Specifika hardware, Vstup v Unity
6. Tělesa a Prostor: Scéna ve 3D, Transformace, Fyzika v Unity
7. Vizualizace a Zobrazení: Kamera, Efekty a Shadery, Materiály v Unity
8. Assety a Modely: Formáty a nástroje, Rigging, Skinning, Assety v Unity
9. Dynamika Scény: Animace, Interpolace, Kosterní animace, Timeline
10. Vizuální Rozhraní: Elementy, Události, Zpětná vazba, UX, UI Toolkit v Unity
11. Zvukový Systém : Zvukový návrh, Zdroje a posluchači, Vliv scény
12. Nápad a Realizace: Herní mechaniky, Experimentace, Blockout, Assignments
13. Herní Vývoj: Proces vývoje, Publikace, Systémy zpeněžení, Marketing
OSNOVA DEMONSTRAČNÍCH CVIČENÍ
1. (3.) Nástroje a Platforma Unity: Unity C#, Herní smyčka, Úlohy a projekty
2. (5.) Prototypy a Vstup: Prototypy a Ladění, Uživatelský vstup, Styly ovládání
3. (7.) Formy Vizualizace: Materiály, Stínování, Shader Graph, Efekty shaderů
5. (9.) Fyzikální Interakce: Klíčová animace, Obalová tělesa, Fyzikální simulace
4. (11.) Rozhraní Hry: Události, UI Builder, Mockup, Zvuková odezva
6. (12.) Vývojový Assignment: Prototypování herní mechaniky, Herní logika
OSNOVA OSTATNÍ - PROJEKTY, PRÁCE
Průběžné úkoly:
1. (2.) Mechanický Rozbor: Zvolená (i vážná) hra, Návrh, Styl, Jedna strana A4
2. (3.) Unity Projekt: Zprovoznění prostředí, GIT repozitář, Skript C#, Web export
3. (5.) Ovládání Entit: Propojení entit a komponent v kombinaci s ovládáním
4. (7.) Materiály a Efekty: Editor materiálů, Materiálové shadery
5. (9.) Animace ve 2D: Tvorba assetu, Klíčová animace, Pohyb v čase
6. (10.) Rozhraní Inventáře: Drag & Drop, Zvuková odezva
7. (12.) Ladění Mechaniky: Assignment, Vylepšení prototypu
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Průběžné úkoly až 7 x 6 bodů = 42 bodů.
Game Jam projekt až 58 bodů.
Hranice pro úspěšné absolvování předmětu je podle pravidel ECTS 50 bodů.
KONTROLOVANÁ VÝUKA
Průběžné úkoly jsou zadávány a hodnoceny v průběhu semestru.
Projekt je zadán formou Game Jam na konci semestru a hodnocen po vypršení časového limitu.
Základní literatura
Jesse Schnell; The Art of Game Design: A Book of Lenses; A K Peters/CRC Press; 2019 (3. vyd.). (EN)
[Manuál Unity](https://docs.unity3d.com/Manual/index.html) (EN)
Podklady z přednášek a demonstračních cvičení (CS)
Robert Nystrom; Game Programming Patterns; Gennever Benning; 2014 (1. vyd.) + online. (EN)
[The Book of Shaders](https://thebookofshaders.com/) (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program IT-BC-3 bakalářský
obor BIT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program BIT bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program VUB bakalářský
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný