Detail předmětu
Art After 2000 1
FaVU-4AA2000-1Ak. rok: 2022/2023
Předmět je zaměřen na aktuální témata a tendence v současném umění. Jelikož v tomto případě není možné zaujmout dostatečný odstup, abychom mohli hovořit o “dějinách umění”, neklade si kurz za cíl vytvoření nějakého nadčasového kánonu, ale sleduje vybraná témata a tendence perspektivou jejich aktuální relevance. Obsah předmětu je rozdělen do dvou semestrů, které mají vnitřně identickou strukturu – vybraná témata/tendence jsou nejprve představena formou přednášky, po které následuje seminář, v němž je téma diskutováno do větší hloubky na základě společného čtení textů případně sledování audiovizuální dokumentace uměleckých děl.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Vývoj v institucionální struktuře umění v postsocialistických zemích po roce 2000 – vybrané organizace, instituce, osobnosti, události a problémy.
3. „Obraty“ proklamované ve vývoji současného umění v druhé polovině 10. let („sociální obrat“ a „edukativní obrat“).
4. „Archivní impuls“ a „historiografický obrat“. Posun od obecného zájmu o téma paměti a archivu ke specifickým otázkám historie modernity, snahy o resuscitaci futuristického myšlení skrze návraty k avantgardám atd.
5. (N)ostalgie a současné umění ze zemí bývalého Východního bloku, jež tvoří kulturně specifickou variantu obecnější historiografické tendence v současném umění.
Na každé z pěti uvedených témat navazuje seminář, v němž je v řízené diskuzi kriticky analyzován vybraný text (texty jsou studujícím poskytovány v dostatečném předstihu před semináři).
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Doporučená literatura
Barbara VANDERLINDEN – Elena FILIPOVIC (eds.), The Manifesta Decade: Debates on Contemporary Art Exhibitions and Biennials in Post-Wall Europe. Cambridge MA: MIT Press, 2005. (EN)
Bruce ALTSHULER. Salon to Biennial: Exhibitions that Made Art History. London: Phaidon, 2008. (EN)
Dieter ROELSTRAETE, “The Way of the Shovel. On the Archeological Imaginary in Art”, e-flux journal no. 04, 2009, online: https://www.e-flux.com/journal/04/68582/the-way-of-the-shovel-on-the-archeological-imaginary-in-art/ (EN)
„Educational Turn“, in: Curatorial Dictionary, tranzit.org Online (EN)
Elena FILIPOVIC – Marieke VAN HAL – Solveig ØVSTEBO (eds.), The Biennial Reader, Hatje Cantz, 2010. (EN)
Hal FOSTER, „Archival Impulse“, October, 2004, č. 110 (Autumn), s. 3–22. (EN)
Jan ZÁLEŠÁK, Minulá budoucnost / Past Future. Brno – Praha: FaVU VUT v Brně – tranzit, 2013. (EN)
KVOČÁKOVÁ – SIKORA (eds.), The New Dictionary of Old Ideas, Praha: Meetfactory, 2020. (EN)
Maria HLAVAJOVA – Simon SHEIKH, Former West: Art and the Contemporary After 1989, MIT Press, 2017. (EN)
Paul O’NEILL & Mick WILSON (Eds.), Curating and the Educational Turn, London: Open Editions a De Appel Arts Centre, 2010. Online (EN)
Piotr PIOTROWSKI, Art and democracy in post-communist Europe. London: Reaktion Books, 2012. (EN)
Zbyněk BALADRÁN – Vít HAVRÁNEK – Věra KREJČOVÁ (eds.), Atlas of Transformation. Praha: Tranzit, 2009. Online: http://monumenttotransformation.org/atlas-of-transformation/ (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech