Detail předmětu
Art After 2000 2
FaVU-4AA2000-2Ak. rok: 2022/2023
Obsahem předmětu, který navazuje na stejnojmenný kurz ze zimního semestru, je současná umělecká praxe. Jelikož ve vztahu k aktuálně vznikajícímu umění není dosud možné zaujmout dostatečný odstup, abychom mohli hovořit o “dějinách umění”, neklade si kurz za cíl vytvoření nějakého nadčasového kánonu, ale sleduje vybraná témata a tendence perspektivou jejich aktuální relevance. Letní semestr je obsahově zaměřen na tendence v současném umění a témata, která vyvstala v průběhu 10. let našeho století.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Umění a akceleracionismus. Průniky filosofické afirmace technooptimismu a současného umění. Příklady umělecké praxe a výstavních projektů, v nichž téma akceleracionismu okolo poloviny 10. Let rezonovalo, ale také příklady kritických reakcí spojených zejména s rostoucím vědomím environmentální krize.
3. Návrat objektu. Námluvy mezi objektově orientovanou ontologií / spekulativním realismem / novým materialismem a současným uměním. Přednáška stručně představí zmíněné filosofické tendence a naznačí jejich vztah k objektové tvorbě, jež se představuje jednu z možností pokračování post-internetu.
4. Umění a antropocén 1. Představení základních konceptů (antropocén, kapitalocén, klimatická změna/krize). Eko art a environmentální umění v historické perspektivě. Významná umělecká díla a výstavní projekty od 70. let do současnosti.
5. Umění a antropocén 2. Představení základních konceptů – ekofeminismus, nový materialismus, posthumanismus – ve vztahu k současnému umění. Příklady významných uměleckých děl a výstavních projektů.
Na každé z pěti uvedených témat navazuje seminář, v němž je v řízené diskuzi kriticky analyzován vybraný text (texty jsou studujícím poskytovány v dostatečném předstihu před semináři).
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Doporučená literatura
Christoph COX – Jenny JASKEY – Suhail MALIK, Realism, Materialism, Art. Berlin: Sternberg press, 2015. (EN)
Jane BENNETT, Vibrant Matter, Duke University Press, 2010. (EN)
Lauren, CORNELL – Ed HALTER – Cory ARCANGEL. Mass effect: art and the internet in the twenty-first century. Cambridge, Massachusetts – London: The MIT Press, 2015. (EN)
Nicolas BOURRIAUD, Postproduction, Berlin: Sternberg Press, 2005 (second edtion with new preface). (EN)
Omar KHOLEIF, You are here: art after the internet. Manchester – London: Cornerhouse – SPACE, 2014. (EN)
Robin MACKAY – Armen AVENASIAN (eds.), #ACCELERATE#. Falmouth: Urbanomic: 2015. (EN)
Rosi BRAIDOTTI – Maria HLAVAJOVA (eds.), Posthuman Glosary, London: Bloomsbury Academic, 2018. (EN)
T. J. DEMOS, Against the Anthropocene. Berlin: Sternberg Press, 2017. (EN)
VAN DER TUIN – DOLPHIJN (eds.), New Materialism: Interviews and Cartographies, Open Humanities Press, 2012. https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/256718 (EN)
Vincent MOSCO, Becoming Digital – Towards a post-internet Society. Bingley: Emerald Publishing Limited, 2017. (EN)
Zbyněk BALADRÁN – Václav JANOŠČÍK (eds.), Reinventing Horizons. Praha: tranzit.cz, 2016. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech