Detail předmětu
Design jako kritická praxe 2
FaVU-DKPRAk. rok: 2022/2023
Idea předmětu vychází z praxe vyučujících, kteří se v rámci jednoho týmu zabývali širokospektrálním zkoumáním a možnostmi intervence v konkrétních lokalitách na Slovensku a v Brně, především na poli urbanismu a politiky bydlení. Jde o účelové mapování lokalit v jejich širokém kontextu vztahů s ohledem na formulování možných scénářů vývoje a následné designování a facilitace kroků vedoucích k jejich naplnění.
K tomuto účelu je dle členů týmu zapotřebí interdisciplinární metodika, která v sobě snoubí designové, sociálně-vědní a forenzní přístupy. Vyučující mají zázemí ve výtvarném umění, designu, architektuře, společenských vědách a v asociovaných teoriích.
Skrze tvorbu a analýzu dat budou studenti identifikovat příležitosti, vazby a problémy v daných lokalitách. Vytvořené data poslouží nejen ke zlepšení studijních kompetencí účastníků a účastnic kurzu, ale také životní situace aktérů ve vybraných lokalitách, byť by se jednalo jen o zlepšení teoretické na úrovni návrhů. Předmět tak kombinuje teoretickou i praktickou složku v designu, stejně jako reflexivitu designové i designérské praxe a jejich konkrétních nástrojů (např. gamifikace).
Klíčové oblasti, kterých se v kurzu dotkneme:
aktuální teorie a metodologie sociálně-vědního a designového výzkumu
etika výzkumu
forenzní praxe (např. Forensic Architecture)
designová teorie (HCD, kritický a spekulativní design)
designová praxe (návrh možných scénářů vývoje v předmětných lokalitách a kroků směřujících k jejich naplnění)
prostorová analýza a vizualizace “velkých” dat (práce v geografickém informačním systému ArcGIS)
terénní výzkum/intervence
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Po letní části kurzu by měli být studenti a studentky s tématy a přístupy designové a forenzní metodiky seznámeni do také míry, že ji jsou schopni aplikovat ve vlastní budoucí praxi a to zejména v praxi týmové.
Prerekvizity
Absolvování kurzu Design jako kritická praxe 1.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Interdisciplinární povaha kurzu se projeví také v pluralitě výukových metod. Výuka bude zahrnovat přednášky, semináře, cvičení - realizace skupinových projektů v terénu - a konzultace.
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
1. Data nestačí. Strategický design a potenciality změn v systému. Transition design.
2. Prezentace rozpracovanosti skupinových projektů vyučujícím a spolužákům na výjezdním soustředění.
3. Realizace dílčích kroků v terénu. Reflexe a konzultace realizace s vyučujícími předmětu.
4. Akademie, aktivismus a design jako kritická praxe.
5. Realizace dílčích kroků v terénu. Reflexe a konzultace realizace s vyučujícími předmětu.
6. Rétorické prostředky pro kritickou designovou a uměleckou praxi.
7. Finální prezentace procesů realizace skupinových projektů.
Učební cíle
Cílem meziuniverzitního předmětu je seznámit studentky a studenty nejen designu, ale i volného umění s povahou a etikou kvalitativního výzkumu a terénní praxe, metodami forenzního mapování a současnou designovou teorií, které si budou moci vyzkoušet na modelových případech v praxi v konkrétních lokalitách.
Cílem výuky v letním semestru bude rozpracování skupinových projektů započatých v zimním semestru a z perspektivy vyučujících pak zprostředkování inspirativního teoretického aparátu, který může posloužit jako metodologická a kritická základna pro realizaci studentských projektů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Výuka probíhá v prostorách: pracovna CAV (č.334, U2, FaVU); ve vyučujícími vytipovaných (sídelních) lokalitách v Brně. Minimální účast je 85%.
Prerekvizity a korekvizity
- povinná korekvizita
Design jako kritická praxe 1
Doporučená literatura
Creswell, John W. a Cheryl N. Poth. 2018. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Los Angeles: SAGE.
Delamont, Sara and Paul Atkinson. The Ethics of Ethnography. In: Iphofen, Ron and Martin Tolich. 2018. The SAGE Handbook of Qualitative Research Ethics. SAGE Publications Ltd.
Easterling, Keller. 2014. Extrastatecraft: The Power of Infrastructure Space. London: Verso.
Easterling, Keller. 2018. Medium Design. Moscow: Strelka Press.
Escobar, Arturo. 2018. Designs for the Pluriverse. Radical Interdependence, Autonomy, and the Making of Worlds. Durham: Duke University Press.
Fry, Tony. 2017. Remaking Cities. An Introduction to Urban Metrofitting. London: Bloomsbury.
Grove, Kevin. 2018. Resilience. London: Routledge.
https://www.researchgate.net/publication/291368904_Towards_a_Critique_of_Social_Innovation
kollektiv orangotango+. (2018). This is not an atlas: a global collection of counter-cartographies(First edition). Bielefeld: Transcript. Dostupné z: https://www.transcript-verlag.de/shopMedia/openaccess/pdf/oa9783839445198.pdf
Paez, Roger. 2019. Operative Mapping. New York: Actar Publishers.
Srinivas, Nidhi. 2015. Towards a Critique of Social Innovation. Academy of Management Annual Meeting Proceedings 1. Dostupné z:
Walz, Steffen P. & Sebastian Deterding (Eds.). 2015. The Gameful World: Approaches, Issues, Applications. Cambridge, MA: MIT Press.
Weizman, Eyal. 2017. Forensic Architecture Violence at the Threshold of Detectability. Cambridge: The MIT Press.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUB bakalářský
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný - Program VUM magisterský navazující
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný