Detail předmětu
Oborový ateliér IV - Malířství 3 - zimní
FaVU-B4M3-ZAk. rok: 2022/2023
Ateliér malířství 3 staví na ověřených zkušenostech výuky malby v akademickém prostředí, a zároveň reflektuje současné myšlení a je otevřen mnohosti a prostupnosti uměleckých forem i médií. Klíčem k uchopení potenciálu studentek a studentů je individuální přístup ke každé/mu z nich a práce se specifiky jejich tvůrčího uvažování. V otevřeném a kritickém dialogu jsou studující vedeni k reflexi svého výtvarného vyjádření a k jeho rozvoji prostřednictvím vlastního zkoumání, prohlubování teoretických znalostí a experimentování s formálními prostředky malby i jiných médií.
Vyučující předpokládají samostatnou tvorbu studujících, vycházející z vlastní inspirace, kterou se snaží motivovat jak doporučeními a nezávaznými postřehy, tak i zadáním konkrétních témat ke zpracování. Studující jsou vedeni k sebepoznání a k porozumění souvislostí mezi svou prací a aktuálním děním v nejbližším okolí, ve světě umění i ve společnosti. Různorodé prožívání, úhly pohledu a názory, které se svobodně a s respektem v ateliéru potkávají, se stávají základnou, na níž lze stavět budoucí samostatnou uměleckou práci.
Studující jsou motivováni k rozšiřování pole svého tvůrčího výzkumu a k vyhodnocení přesvědčivosti jeho výsledků, včetně jejich potenciálu coby podkladu pro závěrečnou práci. Postupně dospějí ke stanovení jejího tématu, nejvhodnější formě zpracování a k vlastní realizaci.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Zkušenost z realizace bakalářského projektu.
Prerekvizity
Schopnost najít a realizovat pro bakalářskou zkoušku vhodné téma.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Vedoucí ateliéru podporují samostatnou tvorbu studentů a studentek, výuka je realizována skrze skupinové a individuální konzultace, přičemž vedoucí zajišťují také konzultace s hosty z řad relevantních odborníků*nic. Studující prezentují a hodnotí svou práci a ve společné, moderované diskuzi reflektují jak práci kolegů, tak tvorbu místních i mezinárodních umělců*kyň. Skrze doporučení vhodné literatury či audiovizuálních děl ke studiu, a skrze podporu individuálních i skupinových projektů a výstav, jsou studující motivováni k samostudiu a k aktivní účasti na uměleckém provozu a dění v kultuře.
Vedoucí zdokonalují metody výuky v součinnosti se studujícími a chápou je jako živý, vyvíjející se proces, otevřený novým formám a jejich kritickému prozkoumávání.
Způsob a kritéria hodnocení
Studium je na konci semestru hodnoceno zápočtem a klauzurní/závěrečnou zkouškou.
Osnovy výuky
Pravidelná prezentace své práce spolu s tématy, která s ní souvisí, na skupinových konzultacích, pomáhá studujícím formulovat vlastní umělecký postoj, a zároveň podporuje otevřenost, pochopení a respekt k jiným názorům a postojům, jež jsou základem vzájemně obohacující diskuze.
Součástí výuky jsou společné návštěvy výstav, „artist talks” a skupinové kritiky s hosty z řad umělců*kyň, teoretiků*ček a jiných odborníků*nic s relevantní a inspirující praxí, společná školení formou workshopu či plenéru.
Učební cíle
Cílem školení v Ateliéru malířství 3 je založení prosperující, autentické a inovativní umělecké praxe.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast ve výuce je povinná.
Základní literatura
Hans Belting, Konec dějin umění, Mladá fronta, 2000
Wilhelm Worringer, Abstrakce a vcítění, Triáda, 2001
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova