Detail předmětu
Plant, animal, mineral: plants and other natural entities in contemporary art
FaVU-4PAMAk. rok: 2022/2023
Studující se na vybraných teoretických textech a ve vlastní tvůrčí praxi budou zabývat reflexí práce s biologickým materiálem v umění. Přednášky budou zaměřeny na estetické, etické a filozofické vnímání přírody, krajiny, jejího formování lidskou činností a její role ve vytváření ekosystémů, vnímání divokosti x divočiny, chápání a konání různých forem zahradnictví a zahrádkaření, chápání a prožívání městské divočiny, ale zejména vnímání rostlin prizmatem současné posthumanistické filozofie a jejich reprezentace v současném vizuálním umění.
Studující budou mít možnost konzultovat s vybranými odborníky z Výzkumného ústavu Silva Taroucy AV ČR (vegetační ekologie, krajinná infrastruktura) nebo s odborníky praxe (okrasné zahradnictví). Z tohoto teoretického povědomí a možnosti interdisciplinární konfrontace bude praktický výstup předmětu – tvůrčí projekt/dílo – ať už v dokončené fázi, či ve fázi rozpracované, nicméně materializované.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Výsledky učení předmětu
Cílem je inspirovat studující k vytvoření uměleckého díla, které budeme moci prezentovat na společné výstavě, jejíž realizace se ovšem termínově nebude krýt s výukou předmětu (bude realizována později, a proto není vázána na ukončení předmětu kredity).
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
1. Přednáška. Vnímání přírody a divočiny z hlediska historických estetických hodnot (anglická filosofie a estetika 18. století, teorie malebna ve vnímání krajiny, koncipování parků a zahrad; divočina, vznešeno a příroda romantizující (a kolonizující optikou); krajina – umělý lidský výtvor (umíme skrz ni ještě vnímat divočinu?); divočina vs. Divokost; krajina jako lidský artefakt, ale zároveň jako soubor funkčních ekosystémů! (příklady preindustriální krajiny na Jižní Moravě.) Městská divočina a vágní terén. Stibral, Cronon, Kolejka, Jongepierová, Hédl, Haluzík.
2. Přednáška. Botanizování ve městě (botanické graffiti), fenomén zahrádkářství (historická perspektiva a jeho ozvěny v současném politickém diskurzu), estetika zahrádek a zahrádkářských osad, souboj estetik ve veřejném prostoru, botanické a biodiverzitní hodnoty v urbánním prostoru. Sádlo, Pokorný, Šturma, Gibas, Kolářová, Jedlička
3. Přednáška. Šlechtění okrasných rostlin jako projev estetik. Módy? Kýč? Historie proměn, Copyright, autorská práva. Jména odrůd jako odraz kulturních stereotypů. Gessert, Kingsbury, Ondřej Fous
4. Přednáška. Posthumanistická filosofie zaměřená na rostliny: co víme o životě rostlin a jak to může ovlivnit naše vnímání okolního světa, ale i rostlin samotných. Příklady umělecké praxe. Giovanni Aloi (Botanical Speculations – kolektivní monografie), Stefano Mancuso (online přednáška).
5. První praktický workshop. Studentky a studenti představí a konzultují své nápady na umělecký projekt. (3 – 4 hodiny - jedno odpoledne – 3. březnový týden.)
6. Seminář. Prudence Gibson: The Plant Contract. Diskuse a analýza vybraných kapitol: Eco-Feminism: Plants as Becoming-Woman, Ungrounding Plant Life: The After-Effects
7. Seminář. Giovanni Aloi – Antennae 10 – diskuse nad vybranou kapitolou kolektivní monografie.
8. Exkurze – NPP Podyjí – pařezinový les, pastevní vřesoviště/nebo vybraná zahrada s komentářem (Ondřej Fous) (2. dubnový týden). Celodenní (o víkendu
9. Druhý praktický workshop. Diskuse nad rozpracovanými projekty s možnou konzultací i s externisty dle zaměření projektu. (3 – 4 hodiny – jedno odpoledne – 3. dubnový týden). Od studentů/studentek se očekává zároveň teoretická reflexe jejich uměleckého projektu ukotvena v tématech, prezentovaných v přednáškách nebo textech vyučovaných v rámci tohoto předmětu (nebo příbuzných témat v jiných předmětech, např. Příroda po přírodě)
10. Exkurze (upřesněna během semestru)
11. Třetí praktický workshop. První květnový týden. Finální prezentace projektů včetně jejich písemného komentáře (teoretického – délka 3 NS) a diskuse nad jejich možnou společnou prezentací formou výstavy – diskuse možného prostoru, diskuse strategie, možného financování atd.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Doporučená literatura
Aloi, Giovanni. Botanical Speculations: Plants in Contemporary Art. (EN)
Aloi, Giovanni. Why Look at Plants? The Botanical Emergence in Contemporary Art. (EN)
Cronon, William. The Trouble With Wilderness. (EN)
Gessert, Georg. Green Light: Toward an Art of Evolution. (EN)
Gibson, Prudence: The Plant Contract . Art’s Return to Vegetal Life. (EN)
Kingsbury, Noel. Garden Flora: The Natural and Cultural History of the Plants In Your Garden (EN)
Kingsbury, Noel. Hybrid. The History and Science of Plant Breeding. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program FAAD magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný - Program ZST-BX bakalářský
obor ZST , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
- Program ZST-NX magisterský navazující
obor ZST , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
- Program VUM magisterský navazující
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný (nepovinný)