Detail předmětu
Zvíře, rostlina, věc: rostliny a jiné přírodní entity v současném umění
FaVU-1PAMAk. rok: 2022/2023
Studující se na vybraných teoretických textech a ve vlastní tvůrčí praxi budou zabývat reflexí práce s biologickým materiálem v umění. Přednášky budou zaměřeny na estetické, etické a filozofické vnímání přírody, krajiny, jejího formování lidskou činností a její role ve vytváření ekosystémů, vnímání divokosti x divočiny, chápání a konání různých forem zahradnictví a zahrádkaření, chápání a prožívání městské divočiny, ale zejména vnímání rostlin prizmatem současné posthumanistické filozofie a jejich reprezentace v současném vizuálním umění.
Studující budou mít možnost konzultovat s vybranými odborníky z Výzkumného ústavu Silva Taroucy AV ČR (vegetační ekologie, krajinná infrastruktura) nebo s odborníky praxe .
Z tohoto teoretického povědomí a možnosti interdisciplinární konfrontace bude praktický výstup předmětu – tvůrčí projekt/dílo – ať už v dokončené fázi, či ve fázi rozpracované, nicméně materializované.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Cílem je inspirovat studující k vytvoření uměleckého díla, které budeme moci prezentovat na společné výstavě, jejíž realizace se ovšem termínově nebude krýt s výukou předmětu (bude realizována později, a proto není vázána na ukončení předmětu kredity).
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
1. Přednáška. Vnímání přírody a divočiny z hlediska historických estetických hodnot (anglická filosofie a estetika 18. století, teorie malebna ve vnímání krajiny, koncipování parků a zahrad; divočina, vznešeno a příroda romantizující (a kolonizující optikou); krajina – umělý lidský výtvor (umíme skrz ni ještě vnímat divočinu?); divočina vs. Divokost; krajina jako lidský artefakt, ale zároveň jako soubor funkčních ekosystémů! (příklady preindustriální krajiny na Jižní Moravě.) Městská divočina a vágní terén. Stibral, Cronon, Kolejka, Jongepierová, Hédl, Haluzík.
2. Přednáška. Botanizování ve městě (botanické graffiti), fenomén zahrádkářství (historická perspektiva a jeho ozvěny v současném politickém diskurzu), estetika zahrádek a zahrádkářských osad, souboj estetik ve veřejném prostoru, botanické a biodiverzitní hodnoty v urbánním prostoru. Sádlo, Pokorný, Šturma, Gibas, Kolářová, Jedlička
3. Přednáška. Šlechtění okrasných rostlin jako projev estetik. Módy? Kýč? Historie proměn, Copyright, autorská práva. Jména odrůd jako odraz kulturních stereotypů. Gessert, Kingsbury, Ondřej Fous. Posthumanistická filosofie zaměřená na rostliny: co víme o životě rostlin a jak to může ovlivnit naše vnímání okolního světa, ale i rostlin samotných. Příklady umělecké praxe. Giovanni Aloi (Botanical Speculations – kolektivní monografie), Stefano Mancuso (online přednáška).
4. Přednáška hostky.
5. První praktický workshop. Studentky a studenti představí a konzultují své nápady na umělecký projekt. (3 – 4 hodiny - jedno odpoledne – 3. březnový týden.)
6. Seminář. Prudence Gibson: The Plant Contract. Diskuse a analýza vybraných kapitol: Eco-Feminism: Plants as Becoming-Woman, Ungrounding Plant Life: The After-Effects
7. Seminář. Giovanni Aloi – Antennae Journal – diskuse nad vybranou kapitolou kolektivní monografie.
8. Exkurze 1 (2. dubnový týden). Celodenní (o víkendu .)
9. Druhý praktický workshop. Diskuse nad rozpracovanými projekty s možnou konzultací i s externisty dle zaměření projektu. (3 – 4 hodiny – jedno odpoledne – 3. dubnový týden). Od studentů/studentek se očekává zároveň teoretická reflexe jejich uměleckého projektu ukotvena v tématech, prezentovaných v přednáškách nebo textech vyučovaných v rámci tohoto předmětu (nebo příbuzných témat v jiných předmětech, např. Příroda po přírodě)
10. Exkurze 2 (upřesněna během semestru)
Týdny 8 - 11: během dubna v čase výuky každý týden tématické procházky po Brně (např. botanické zahrady, brněnský vágní terén, brněnské zahrady, atd.)
11. Třetí praktický workshop. První květnový týden. Finální prezentace projektů včetně jejich písemného komentáře (teoretického – délka 3 NS) a diskuse nad jejich možnou společnou prezentací formou výstavy – diskuse možného prostoru, diskuse strategie, možného financování atd.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Aloi, Giovanni. Botanical Speculations: Plants in Contemporary Art.
Aloi, Giovanni. Why Look at Plants? The Botanical Emergence in Contemporary Art. Series:Critical Plant Studies, Volume: 5
Cronon, William. The Trouble With Wilderness.
Fanta Josef, Macková Jana, Petřík Petr (eds): Krajina a lidé, Academia 2017.
Gessert, Georg. Green Light: Toward an Art of Evolution.
Gibas, Petr. 2018. „Zahrádkové osady jako prostor soukromý, veřejný, nebo jiný? O neoliberalizaci správy městského prostoru.“ Pp. 123-135, Petr Kratochvíl (ed.). Veřejný prostor v ohrožení? Aktuální problémy městského veřejného prostoru z pohledu společenskovědních disciplín. Praha: Artefactum. Artefactum. ISBN 978-80-88283-18-8.
Gibas, Petr. 2019. „Rytmy budování a péče / Geografie ‚zahrádkářů a zahrádkářek.“ Pp. 251-274, Lucie Pospíšilová, Robert Osman (Eds.). Geografie „okrajem“: každodenní časoprostorové zkušenosti. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-2464-255-0.
Gibson, Prudence: The Plant Contract . Art’s Return to Vegetal Life
Hédl, Radim. Les je to, co roste samo (Vesmír).
Kingsbury, Noel. Garden Flora: The Natural and Cultural History of the Plants In Your Garden
Kingsbury, Noel. Hybrid. The History and Science of Plant Breeding.
Kolejka, Jaromír a kol. Předindustriální krajina Moravy. Brno: Soliton, 2020.
Pokorný Petr a Štorch, David, eds. Antropocén. Praha: Academia, 2020.
Stibral, Karel a kol. Zahrada. Přirozenost a umělost (Krása, krajina, příroda IV). Praha: Dokořán, 2012.
Stibral, Karel. Bio art. Živé organismy a biologie v umění. Sešity pro umění, teorii a příbuzné zóny. 10/2011.
Stibral, Karel. Estetika přírody: k historii estetického ocenění krajiny.
Stibral, Karel. Krajina, maska přírody.
Stibral, Karel. O malebnu. Estetika přírody mezi zahradou a divočinou. Praha: Dokořán; Brno: Masarykova univerzita, 2011.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM magisterský navazující
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný