Detail předmětu
Uživatelská zkušenost a návrh rozhraní a služeb (v angličtině)
FIT-UXIaAk. rok: 2022/2023
Uživatelská zkušenost - úvod do psychologie a sociologie uživatelů a výzkumu uživatelů.
Návrh uživatelských rozhraní - nástroje, metody, praktické kroky.
Návrh služeb - nástroje, metody, praktické kroky.
Praktická zkušenost na velkém týmovém projektu, řešeném po celý semestr, který je rozdělen na etapy/milníky.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Výsledky učení předmětu
Přehled o zásadní literatuře v této oblasti.
Základy psychologie a sociologie uživatelů.
Výzkum uživatelského cítění a preferencí, statistické vyhodnocení, významnost.
Praktická zkušenost z řešení projektu: definice, uživatelský výzkum, prototypování, testování, návrh, prezentace, vyhodnocení.
Týmová práce na projektu.
Prezentace projektu (písemná, ústní).
Praktická zkušenost s grafickým návrhem projektu.
Samostatné studium, výměna informací mezi studenty.
Prerekvizity
Průměrná znalost JavaScriptu nebo podobného.
Zkušenost s návrhem uživatelského rozhraní - webové, mobilní nebo desktopové.
Znalost principů vývoje webu - client/server programming, REST API, HTML, CSS, databáze.
Způsob a kritéria hodnocení
Vyhodnocení projektu - rešení v průběhu semestru, hodnocení průběžné, založené na dosažení milníků.
Učební cíle
Seznámit se s důležitou literaturou v oblasti.
Seznámit se s podstatnými znalostmi psychologie a sociologie uživatelů.
Získat praktickou zkušenost s klíčovými částmi návrhu a vývoje uživatelských rozhraní a služeb.
Získat představu o časové složitosti a náročnosti jednotlivých částí návrhu.
Základní literatura
Don Norman: The Design of Everyday Things: Revised and Expanded Edition, Basic Books; Revised, Expanded edition (November 5, 2013), ISBN: 978-0465050659 (EN)
Steve Krug: Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability, New Riders; 3rd edition (December 24, 2013) (EN)
Doporučená literatura
Steve Krug: Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability, New Riders; 3rd edition (December 24, 2013) (EN)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program IT-MGR-1H magisterský navazující
obor MGH , 1 ročník, letní semestr, doporučený kurs
- Program IT-MGR-2 magisterský navazující
obor MGMe , 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program IT-MGR-2 magisterský navazující
obor MBI , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MBS , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MGM , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MIN , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MIS , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MMM , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MPV , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MSK , 0 ročník, letní semestr, volitelný - Program MIT-EN magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, povinný
- Program MITAI magisterský navazující
specializace NADE , 0 ročník, letní semestr, povinný
specializace NBIO , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NCPS , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NEMB , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NGRI , 0 ročník, letní semestr, povinný
specializace NHPC , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NIDE , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NISD , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NISY do 2020/21 , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NMAL , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NMAT , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NNET , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NSEC , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NSEN , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NSPE , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NVER , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NVIZ , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace NISY , 0 ročník, letní semestr, volitelný - Program VUB bakalářský
obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný - Program MITAI magisterský navazující
specializace NEMB do 2021/22 , 0 ročník, letní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod do předmětu a problematiky. Pokyny k projektu a diskuse.
- Identifikace problémů a cílů; analýza, odhady, analýza příležitostí a hrozeb, plánování (interaktivní přednáška).
- Výzkum uživatelů: historie, metody, postupy, doporučení pro řešení projektu.
- Prvotní návrh a prototypování UI: důležitost, metody, nástroje, validace s uživateli, doporučení pro řešení projektu.
- Případové studie návrhu UI - prezentace, kritické zhodnocení, analýza, shrnutí výsledků, formulace doporučení (interaktivní přednáška)
- Psychologie a lidský faktor v návrhu uživatelských rozhraní.
- Psychologie a lidský faktor v návrhu uživatelských rozhraní II.
- Návrh uživatelských rozhraní: přehled, historie, trendy, nástroje, technologie, postupy, doporučení pro řešení projektu.
- Případové studie prototypů UI - prezentace, kritické zhodnocení, analýza, shrnutí výsledků, formulace doporučení (interaktivní přednáška).
- Návrh služeb: historie, rozdíly, trendy, nástroje, příklady z praxe.
- Uživatelské testování, statistické upracování dat, zákony a etická omezení.
- Případové studie návrhu - prezentace, kritické zhodnocení, analýza, shrnutí výsledků, formulace doporučení (interaktivní přednáška).
- Případové studie návrhu - prezentace, kritické zhodnocení, analýza, shrnutí výsledků, formulace doporučení (interaktivní přednáška).
Projekt
Vyučující / Lektor
Osnova
Individuální zadání - navrhnou studenti, schválí učitel. Součástí projektu je:
- Formulace problému, složení týmu.
- Výzkum uživatelů: dotazování, vyhodnocení.
- Výzkum uživatelů: formulace výsledků, osoby, scénáře.
- Prvotní návrh: nákresy, drátové modely, tesování, iterativní zlepšování.
- Prototyp uživatelského rozhraní: identifikace klíčových částí, využití zdrojů.
- Návrh experimentů, identifikace klíčových částí UI, otázky
- Experimenty, dotazování, formulace výstupů
- Zpráva a prezentace projektu, podstatné závěry.
Elearning