Detail předmětu
Critical Practice 3
FaVU-4CP-3Ak. rok: 2022/2023
Kurz je platformou pro společnou diskuzi, experimenty a sdílení zkušeností. Studenti*ky rozvíjí svoji schopnost kriticky uvažovat o vlastní umělecké/designerské práci a o práci druhých. Studenti*ky se zabývají současnou uměleckou a designovou praxí ve vztahu k jejich komplexním historiím a přesahům do dalších kulturních a společenských oblastí. Uvažují o poslání kulturních producentů v dnešním světě a zkoumají, jak je práce umělkyň*umělců/designerek*designerů vnímána napříč různými kulturními, společenskými a politickými kontexty. Průběh seminářů je usměrňován zkušeným pedagogem*pedagožkou, který*á reaguje na aktuální potřeby studujících a napomáhá kritickému a hloubkovému rozvíjení zkoumaných témat.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
1. Podpořit schopnost studujících kriticky uvažovat o své umělecké/designerské práci — jejích výsledcích, procesech, kterými se uskutečňuje, a myšlenkovém základu, z něhož vychází.
2. Naučit studující poskytovat fundovanou zpětnou vazbu druhým.
3. Podpořit ochotu studujících zapojovat se do společné kritické debaty a naučit je využívat kolektivně vzniklého poznání vzešlého ze společných diskuzí pro účely své praxe.
4. Rozvíjet schopnost studujících ve své praxi pružně a citlivě reagovat na aktuální společenská témata a dění v oblastech současného umění a designu.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Doporučená literatura
Braidotti, Rosi, and Maria Hlavajova. 2018. Posthuman Glossary. London and New York: Bloomsbury. (EN)
Bürger, Peter. 1984. Theory of the Avant-Garde. Minneapolis: University of Minnesota Press. (EN)
Colomina, Beatriz, and Mark Wigley. 2017. Are We Human? Notes on an Archeology of Design. Lars Müller Publishers. (EN)
Davis, Heather M., and Etienne Turpin, eds. 2015. Art in the Anthropocene: Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and Epistemologies. London: Open Humanities Press. (EN)
Demos, T. J. 2017. Against the Anthropocene: Visual Culture and Environment Today. Berlin: Sternberg Press. (EN)
Dunne, Anthony, and Fiona Raby. 2013. Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming. Cambridge, Massachusetts and London: The MIT Press. (EN)
Foster, Hal, Rosalind E. Krauss, Yve-Alain Bois, B. H. D. Buchloh, and David Joselit. 2004. Art Since 1900: Modernism, Antimodernism, Postmodernism. New York: Thames & Hudson. (EN)
Heeswijk, Jeanne van, Maria Hlavajova, and Rachael Rakes, eds. 2021. Toward the Not-Yet: Art as Public Practice. Utrecht and BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht, Cambridge, Massachusetts and London: BAK, basis Steyerl, Hito. 2017. Duty Free Art: Art in the Age of Planetary Civil War. London and New York: Verso. (EN)
Hlavajova, Maria, and Simon Sheikh. 2016. Former West: Art and the Contemporary After 1989. Utrecht and Cambridge: BAK, basis vor actuele kunst and The MIT Press. (EN)
Hlavajova, Maria, Simon Sheikh, and Jill Winder, eds. 2011. On Horizons: A Critical Reader in Contemporary Art. Utrecht: BAK, basis voor actuele kunst. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program FAAD magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný