Detail předmětu
Systémové myšlení a design 2
FaVU-1SMaD2Ak. rok: 2022/2023
V druhé části kurzu o systémovém myšlení a designu přejdeme ve výuce od poznávání systémového myšlení a kritiky doktríny ekonomického růstu k vizím a příkladům dobré / žádoucí praxe. Budeme je ohledávat i ve svém bezprostředním okolí, na příkladech z města Brna. Vydáme se společně do terénu, abychom tu pozorovali konkrétní projevy a okolnosti komplexních problémů. Podnikneme také exkurzi do organizace, která systémové myšlení ve svém provozu aplikuje.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Po absolvování kurzu by studující měly*i být obeznámeni s metodami, případovými studiemi a politikami, které se snaží aplikovat systémové myšlení a měly*i by být schopny*i tyto podrobit kritické reflexi.
Prerekvizity
Absolvování kurzu Systémové myšlení a design 1.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Semináře zaměřené na aplikaci poznatků z prvního semestru, terénní výjezdy.
Způsob a kritéria hodnocení
- Povinná účast – docházka 75 % (účast na minimálně 4 blocích ze 6)
- Seminární práce – téma pro esej nebo position paper v rozsahu 5 NS bude specifikována v rámci individuálních konzultací z okruhů:
- Reflexe konkrétního problému z hlediska systémového myšlení
- Reflexe vlastní praxe z hlediska systémového myšlení
- Analýza možných přínosů a nezamýšlených důsledků některého z politických návrhů diskutovaných během kurzu.
Osnovy výuky
2. Politické návrhy a redesign. Zkracování pracovního týdne, univerzální nepodmíněný příjem (UBI), případová studie města Amsterdamu.
3. “Slušné firmy” a tyrkysové organizace. Exkurze.
4. Případová studie z města Brna. Terénní výjezd I.
5. Případová studie z města Brna. Terénní výjezd II.
6. Závěr – systémově orientovaní*é designéři*ky. Konzultace závěrečných seminárních prací a zhodnocení přínosů kurzu pro studenty*ky.
Učební cíle
Kurz si klade za cíl seznámit studující s příklady aplikace systémového myšlení.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Výuka probíhá blokově. Minimální účast je 75 %.
Prerekvizity a korekvizity
- povinná korekvizita
Systémové myšlení a design 1
Základní literatura
Doporučená literatura
Fry, Tony. „Design after design". Design Philosophy Papers 15, č. 2 (3. červenec 2017): 99–102. https://doi.org/10.1080/14487136.2017.1392093. (EN)
Irwin, Terry. “Transition Design: A Proposal for a New Area of Design Practice, Study, and Research.” Design and Culture, vol. 7, no. 2, 3 Apr. 2015, pp. 229–246, 10.1080/17547075.2015.1051829. (EN)
Meadows, Donella. Thinking in Systems. Chelsea Green Publishing, 2008. (EN)
Stroh, David Peter, and Michael Goodman. “A Systemic Approach to Ending Homelessness.” Applied Systems Thinking Journal, vol. Topical Issue, 2007, www.appliedsystemsthinking.com/wp-content/uploads/2021/06/TopicalHomelessness.pdf (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUB bakalářský
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný