Detail předmětu
Oborový ateliér I - Malířství 3 - letní
FaVU-B1M3-LAk. rok: 2023/2024
Ateliér malířství 3 staví na ověřených zkušenostech výuky malby v akademickém prostředí, a zároveň reflektuje současné myšlení a je otevřen mnohosti a prostupnosti uměleckých forem i médií. Klíčem k uchopení potenciálu studentek a studentů je individuální přístup ke každé/mu z nich a práce se specifiky jejich tvůrčího uvažování. V otevřeném a kritickém dialogu jsou studující vedeni k reflexi svého výtvarného vyjádření a k jeho rozvoji prostřednictvím vlastního zkoumání, prohlubování teoretických znalostí a experimentování s formálními prostředky malby i jiných médií.
Vyučující předpokládají samostatnou tvorbu studujících, vycházející z vlastní inspirace, kterou se snaží motivovat jak doporučeními a nezávaznými postřehy, tak i zadáním konkrétních témat ke zpracování. Studující jsou vedeni k sebepoznání a k porozumění souvislostí mezi svou prací a aktuálním děním v nejbližším okolí, ve světě umění i ve společnosti. Různorodé prožívání, úhly pohledu a názory, které se svobodně a s respektem v ateliéru potkávají, se stávají základnou, na níž lze stavět budoucí samostatnou uměleckou práci.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Teoretické a praktické zkušenosti z uzavřeného prvního semestru studia.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínkou udělení zápočtu jsou vypracovaná semestrální zadání. Semestr je zakončen ateliérovou zkouškou.
Účast ve výuce je povinná.
Učební cíle
Cílem školení v Ateliéru malířství 3 je založení prosperující, autentické a inovativní umělecké praxe.
Znalost širšího uměleckého kontextu ateliéru.
Znalost základních kompetencí potřebných k tvorbě.
schopnost vytvářet první umělecká díla.
Prerekvizity a korekvizity
- povinná prerekvizita
Oborový ateliér I - Malířství 3 - zimní
Základní literatura
John Golding, Cesty k abstaktnímu umění, Barrister & Principal, 2002
Karl Ruhrberg, Umění 20. století, Taschen, 2004
PETŘÍČEK, Miroslav: Myšlení obrazem. Praha: Hermann a synové (CS)
POSPISZYL, Tomáš: Před obrazem. OSVU, 1998 (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Pravidelná prezentace své práce spolu s tématy, která s ní souvisí, na skupinových konzultacích, pomáhá studujícím formulovat vlastní umělecký postoj, a zároveň podporuje otevřenost, pochopení a respekt k jiným názorům a postojům, jež jsou základem vzájemně obohacující diskuze.
Individuální konzultace s vedoucími pak umožní důkladnější reflexi vznikající práce, zmapování možností jejího vývoje a stanovení konkrétního směru či témat ke zpracování.
Součástí výuky jsou společné návštěvy výstav, „artist talks” a skupinové kritiky s hosty z řad umělců*kyň, teoretiků*ček a jiných odborníků*nic s relevantní a inspirující praxí, společná školení formou workshopu či plenéru.
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova