Detail předmětu

Oborový ateliér II - Environment - letní

FaVU-B2EN-LAk. rok: 2023/2024

Předmět se soustředí na individuální tvorbu studentů a na její souvislost s prostředím, společností, politikou a kulturou. Vede studenty k rozvíjení vlastního autorského postoje v reakci na místně specifické zadání v rámci plenéru. Pomáhá jim volit a užívat adekvátní prostředky pro svá vyjádření. Učí je spolupráci i kritické diskuzi o vlastní práci v širších souvislostech. Seznamuje je s teorií site-specific a konceptuálního umění. Prostředkuje jim dění v současném umění i kultuře v Čechách a v zahraničí.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Studenti autorsky výrazně reagují na kontextová zadání. Umí zkoumat zdroje a souvislosti své práce. Orientují se v současném kulturním dění a v jeho specifických proudech.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

K udělení zápočtu je nutné odevzdat ateliérové práce, podílet se na společné výstavě, editovat portfolio vlastní tvorby. 80% účast na výuce je samozřejmou nutností pro absolvování.
Odevzdání ateliérových prací, účast na výuce, komunikace o přehledu v kulturním dění.

Učební cíle

Vymezení vlastního autorského projektu – v reakci na místně specifické plenérové zadání, uvědomělé užívání medií; spolupráce na výsledném výstavním projektu; formulování a diskuze o naléhavých otázkách; orientace v kulturním dění současnosti ve vztahu k historii a k mimouměleckým oblastem.
V letním semestru druhého ročníku bakalářského stupně se studenti naučí rozvinout a kriticky zhodnotit vlastní tvorbu. Jsou schopni svobodně volit a užívat media vlastní práce. Získají zkušenost ze spolupráce na výstavním projektu. Mají povědomí o praxi a teorii site-specific a konceptuálního umění. Orientují se v současném kulturním dění.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

DEUTCHE, R. Umění a veřejný prostor. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 145–173.
FARVER, J. (ed) Global Conceptualism. NYC: Queens Museum of Art, 1999.
HAVRÁNEK, V. et al., The Need to Document. Zürich: JRP Ringier, 2005.
KRAUSS, R. Sochařství v rozšíreném poli. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 66–72.
KWON, M. Jedno místo za druhým. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 173–205.
KWON, M. One Place after Another Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge: The MIT Press, 2004.
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny.

Doporučená literatura

[GUST] The Urban Condition: Space, Community, and Self in the Contemporary Metropolis. Rotterdam: 010 Publishers, 1999.
ARMLEDER, J. et al., Voids A Retrospective. Paris: Centre Pompidou, 2009.
BALDRÁN, Z., HAVRÁNEK, V. (ed) Atlas Transformace. Praha: Tranzit, 2009.
BENJAMIN, W. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979.
BEY, H. Dočasná autonomní zóna. Praha: Tranzit, 2004.
BISHOP, C. Artificial Hells, Participatory Art and the Politics of Spectarorship. London : Verso, 2012.
BISHOP, C. (ed) Participation. London: Whitechapel and MIT Press, 2006.
BOURRIAUD, N. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004.
BRADLEY, W., ESCHE, C. (ed) Art and Social Change. London: Tate Publishing, 2008.
CÍSAŘ, K. (ed.), Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.
DIDI-HUBERMAN, G. Ninfa moderna (Esej o spadlé draperii). Praha: Fra, 2010.
DIDI-HUBERMAN, G. Před časem. Praha: Barrister & Principal, 2008.
[GUST] Post Ex Sub Dis. Urban Fragmentations and Constructions. Rotterdam: 010 Publishers, 2003.
HAVRÁNEK, V. (ed), Akce slovo pohyb prostor (kat. výst.). Praha: Galerie hlavního města Prahy 1999.
KRIS, E., KURZ, O. Legenda o umělci. Historický pokus. Praha: Arbor vitae, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2008.
LANDA de, M. A Thousand Years of Nonlinear History. New York: Zone Books, 2000.
LIPPARD, L. Six Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972. Berkeley: University of California Press, 1997.
LUCIE-SMITH, E. Movements in Art since 1945. London: Thames & Hudson, 2001.
MITCHEL W. Placing Words, Symbols, Space, and the City. Cambridge: The MIT Press, 2005.
MITCHEL W. Space, Place, and the Infobahn, City of Bits. Cambridge: The MIT Press, 1999.
NELSON, R., S., SHIFF, R. et al. Kritické pojmy dejín umenia. Bratislava: Slovart, 2004.
PIOTROWSKY, P. In the Shadow of Yalta. Art and the Avant-Garde in Eastern Europe 1945–1989. London: Reaktion Books, 2009.
PIOTROWSKY, P. Prostorový obrat aneb horizontální dějiny umění. In Umění LVI. 2008, č. 5, s. 378–383.
VIDLER, A. The Architectural Uncanny, Essays in the Modern Unhomely, The MIT Press, 1992.
VIDLER, A. Warped Space, Art, Architecture, and Anxiety in Modern Culture, The MIT Press, 2002.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Vymezení a uskutečnění vlastního projektu v rámci plenéru
2. Spoluúčast na koncipování ateliérové výstavy
3. Semestrální práce – zkouška
Ateliérovou práci průběžně doplňují konzultace v rámci ateliéru i s externisty, přednášky, návštěvy výstav, exkurze do institucí v souvislosti s řešenými problémy.
Nedílnou součástí je i studium literatury a textů souvisejících se site-specific, konceptuálním a akčním uměním.

Seminář

156 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka probíhá podle pokynů vedoucího ateliéru a v souladu s individuálními tvůrčími kvalitami studentů.