Detail předmětu
Oborový ateliér II - Environment - zimní
FaVU-B2EN-ZAk. rok: 2023/2024
Předmět se soustředí na individuální tvorbu studentů a na její souvislost s prostředím, společností, politikou a kulturou. Vede studenty k rozvíjení vlastního autorského postoje v reakci na zadání, v souvislosti s problematikou dokumentace v umění. Pomáhá jim volit a užívat adekvátní prostředky pro svá vyjádření. Učí je kriticky diskutovat o vlastní práci v širších souvislostech. Seznamuje je s konceptuálním uměním, problematikou dokumentace v umění a souvisejícími teoriemi. Prostředkuje jim širokou škálu dění v současném umění i kultuře v Čechách a v zahraničí.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Odevzdání ateliérových prací, účast na výuce, komunikace o přehledu v kulturním dění.
Učební cíle
V zimním semestru druhého ročníku bakalářského stupně se studenti naučí rozvinout a kriticky zhodnotit vlastní tvorbu. Jsou schopni svobodně volit a užívat media vlastní práce. Mají povědomí o teorii konceptualismu a o problematice dokumentace v umění. Orientují se v současném kulturním dění.
Základní literatura
FARVER, J. (ed) Global Conceptualism. NYC: Queens Museum of Art, 1999.
HAVRÁNEK, V. et al., The Need to Document. Zürich: JRP Ringier, 2005.
KRAUSS, R. Sochařství v rozšíreném poli. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 66–72.
KWON, M. Jedno místo za druhým. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 173–205.
KWON, M. One Place after Another Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge: The MIT Press, 2004.
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny.
Doporučená literatura
ARMLEDER, J. et al., Voids A Retrospective. Paris: Centre Pompidou, 2009.
BALDRÁN, Z., HAVRÁNEK, V. (ed) Atlas Transformace. Praha: Tranzit, 2009.
BENJAMIN, W. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979.
BEY, H. Dočasná autonomní zóna. Praha: Tranzit, 2004.
BISHOP, C. Artificial Hells, Participatory Art and the Politics of Spectarorship. London : Verso, 2012.
BISHOP, C. (ed) Participation. London: Whitechapel and MIT Press, 2006.
BOURRIAUD, N. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004.
BRADLEY, W., ESCHE, C. (ed) Art and Social Change. London: Tate Publishing, 2008.
CÍSAŘ, K. (ed.), Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.
DIDI-HUBERMAN, G. Ninfa moderna (Esej o spadlé draperii). Praha: Fra, 2010.
DIDI-HUBERMAN, G. Před časem. Praha: Barrister & Principal, 2008.
[GUST] Post Ex Sub Dis. Urban Fragmentations and Constructions. Rotterdam: 010 Publishers, 2003.
HAVRÁNEK, V. (ed), Akce slovo pohyb prostor (kat. výst.). Praha: Galerie hlavního města Prahy 1999.
KRIS, E., KURZ, O. Legenda o umělci. Historický pokus. Praha: Arbor vitae, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2008.
LANDA de, M. A Thousand Years of Nonlinear History. New York: Zone Books, 2000.
LIPPARD, L. Six Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972. Berkeley: University of California Press, 1997.
LUCIE-SMITH, E. Movements in Art since 1945. London: Thames & Hudson, 2001.
MITCHEL W. Placing Words, Symbols, Space, and the City. Cambridge: The MIT Press, 2005.
MITCHEL W. Space, Place, and the Infobahn, City of Bits. Cambridge: The MIT Press, 1999.
NELSON, R., S., SHIFF, R. et al. Kritické pojmy dejín umenia. Bratislava: Slovart, 2004.
PIOTROWSKY, P. In the Shadow of Yalta. Art and the Avant-Garde in Eastern Europe 1945–1989. London: Reaktion Books, 2009.
PIOTROWSKY, P. Prostorový obrat aneb horizontální dějiny umění. In Umění LVI. 2008, č. 5, s. 378–383.
POSPISZYL, T. Srovnávací studie. Praha: Agite/Fra, 2005.
VIDLER, A. The Architectural Uncanny, Essays in the Modern Unhomely, The MIT Press, 1992.
VIDLER, A. Warped Space, Art, Architecture, and Anxiety in Modern Culture, The MIT Press, 2002.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Semestrální práce – zkouška
Ateliérovou práci průběžně doplňují konzultace v rámci ateliéru i s externisty, přednášky, návštěvy výstav, exkurze do institucí v souvislosti s řešenými problémy.
Nedílnou součástí je i studium literatury a textů souvisejících s dokumentací v umění a s konceptuálním uměním.
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova