Detail předmětu

Oborový ateliér IV - Performance - letní

FaVU-B4PE-LAk. rok: 2023/2024

Umění performance - nejvýraznější prostředek současného akčního umění navazující na happeningy, události a jiné aktivity, hraniční forma výtvarného umění, zaměřená přímo na tvůrčí čin v časoprostorové situaci, ve skutečném čase a přirozeném prostředí, intermediální projev spojující některé tradiční postupy divadelní, taneční, hudební, literární, výtvarné i architektonické, v současném vztahu akce–prostředí kladoucí důraz na nová média: video, počítače, komunikační technologie

Umění performance je zaměřené na podstatu tvůrčího činu. Prolíná všemi formami současného uměleckého projevu. Aktuální performativita se vyjadřuje jakýmikoli médii. Od akcí individuálního uvědomování, přes tělo i nové technologie, až k sociálním interakcím a environmentálnímu aktivizmu. Volné umění akce zahrnuje široké spektrum živé práce s informacemi, zabývá se uměním interakce, medializace a prezentace, s celým potenciálem osobnosti, i s pomocí multimediálních technologií a digitálního zobrazování - pracuje s imaginací.

Studenti se soustřeďují na vykonání praktické části bakalářské zkoušky, vyhledávají pro sebe nejvhodnější téma a realizační formu s předpokladem veřejné prezentace. Zároveň předloží ke schválení projekt svého magisterského studia.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Schopnost najít a realizovat pro bakalářskou zkoušku vhodný ateliérový úkol.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

K udělení zápočtu je nutné odevzdat a uspešně obhajit semestrální projekt, tištěná portfólio vlastní tvorby, a odprezentování práce na Dny otevřených dveří. Učast na výuce a atelierových projektech je nutné pro absolvování.
Účast ve výuce je povinná.

konzultace cca. 3 hod. týdně
atelierová praxe cca. 12 hod. týdně

Učební cíle

Performance rozvíjí schopnosti kombinovat a integrovat různé výrazové prostředky v komplexní umělecké dílo. Poznávání a ovládání technik prezentace vede ke schopnosti kreativního vstupování a zasahování do skutečnosti. Atelier je postavena na prohloubené nauce o člověku. Člověku jako tělesné, duševní a duchovní bytosti, člověku s vesmírnou dimenzí. Takto založené učení je cestou jak získávat poznatky o světě a o člověku metodou vnitřního školení, jež vede ke svobodě individuality. Zkušenostmi ve světě a ve svém sociálním okolí musí student nalézt sama sebe, svůj světový názor, svůj osudový okruh bytostí a své úlohy ve světě. Úkolem učitele není dotýkat se žákova „já“, nýbrž přispět k tomu, aby se jeho prostředky (tělo a duch) utvářely tak, aby individualita jimi mohla volně vládnout. Pomáhá odstraňovat fyzické a mentální překážky a utváří podmínky, jimiž duch může vstupovat do života v plné svobodě. Zastupovat a bránit za každé situace sféru „čistého lidství“, bez ohledu na politické a ekonomické zájmy, je nezastupitelná funkce autonomního duchovního života každého adepta umění, který současně s garancemi volného toku informací, musí být chráněn akademickými svobodami. Nejdůležitějším úkolem není poskytovat vědomosti jako takové, ale umění učit se sebevzdělávat. Cílem je vzdělávání člověka s cílem jeho sebe-utváření. V umění vychovávat, se v principu nejedná o souhrn pedagogických metod, ale především o příkladný životní postoj. Nejdůležitějším úkolem uměleckého pedagoga je podporovat a sociálně zúrodňovat nadání (nikoli přivádět k práci v předem nalinkovaném systému technicko-ekonomických trendů). Záměrem takovéto školy není vychovávat naprogramované komerční specialisty, nýbrž mnohostranně vzdělané tvůrčí osobnosti, plné zájmu o celou skutečnost života (které tak snadno zvládnou i svoji zvolenou specializaci). Základní podmínkou tvořivého duchovního života je svoboda projevu.

Úkolem bakalářského studia je získat universální znalosti a zkušenosti v celé šíři oboru (v synestesii vizuální, zvukové, pohybové, slovesné, konceptuální) s pozorností ke vztahům iluze a reality, techniky a kreativity, vědění a intuice, tělesného a duchovního…
Atelier má v programu volnou uměleckou tvorbu, která se prezentuje především v galeriích, muzeích, veřejných a alternativních prostorech, usiluje především o kvalitu základní experimentace na exklusivní odborné úrovni, rozvíjí tvůrčí metody od senzace přes imaginaci a inspiraci až k intuici.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Barney, Matthew, The Cremaster Cycle, Guggenheim Museum – NY (CS)
Jeff Koons, Conversations with Norman Rosenthal, Thames and Hudson (CS)
Wilson, Robert, Morey Miguel, Ediciones Polígrafa – Barcelona (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

195 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

IV. ROČNÍK Obraz děje – „kompozice v kontextu“

8. semestr : PŘÍBĚH (ve společenství) – KOMPOZICE / DEKOMPOZICE

struktura příběhu a vyprávění: vstup, pohyb, vrchol, výstup

vyprávění výtvarné /text a obraz/, hudební /slovo a zvuk/, divadelní /gesto a hra/

vznik mytologií rytmizováním každodenní životní zkušenosti v dějinách: pohádka a mýtus

tradice a moderna: hudební a výtvarné divadlo – virtuální realita (Robert WILSON)

nové formy pop-vyprávění: comics, klip, show (RESIDENTS / Jeff KOONS)

stylizace a univerzalizace osobní životní cesty: výpověď „osobní mytologie“ (Laurie ANDERSON / Mathew BARNEY)