Detail předmětu
Psychologie a umění
FaVU-2PSUAk. rok: 2023/2024
Předmět představí psychologické pohledy na proces tvorby, vnímání a interpretace uměleckého díla. Subjektivní principy percepce a představy, osobnostní předpoklady a vazby na společenské pozice, komunikace, rolové jednání a podmínky sociální interakce. Předmět také přináší podrobnější vhled do základních teorií hlubinné psychologie 20. století včetně jejich vlivů na vývoj avantgard a nabídne základy teorií, o které se opírají původní a aktuální strategie rovných příležitostí a boje proti nerovnostem a stereotypům ve společnosti. Doplněno přednáškou o fenoménu hry jako základu lidských činností.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Doporučeným předpokladem pro další práci s obsahem předmětu je absolvování předmětu Základy psychologie 1 a 2.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro zápočet je nezbytná aktivní 50% účast ve výuce.
Výuka probíhá formou přednášek v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Povinná je 50% účast.
Učební cíle
Cílem je zprostředkovat studujícím specifické znalosti pro porozumění procesu tvorby a recepce uměleckého díla. Podpořit vědomý rozvoj schopností a využití osobnostních potenciálů pro vlastní uměleckou činnost včetně sebereflexe a uvědomění si etického rozměru uměleckého poznávání světa.
Znalosti a porozumění procesu tvorby a recepce uměleckého díla. Rozvoj schopností a využití osobnostních potenciálů pro vlastní uměleckou činnost včetně sebereflexe. Orientace v základních psychologických teoriích 20.století a jejich vlivu na umělecké směry a strategie.
Základní literatura
Kulka J.: Psychologie umění. Praha, Grada 2008 (CS)
Whitten, Shannon. Psychology, Art and Creativity. Routledge, 2022. ISBN 978-0367856878 (CS)
Doporučená literatura
Gombrich, Ernst Hans. Smysl pro řád. Praha: Argo, 2021. ISBN 978-80-257-3695-1
Hlaváčková Jitka; Vojtěchovský, Miloš. Zvuky kódy obrazy, Sounds Codes Images. Praha: ArtMap, 2020. ISBN 978-80-907873-4-6
Mather, George. Psychology of Visual Art. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. ISBN 978-0521184797
Simner, Julia; Hubbard Edward M. The Oxford Handbook of Synesthesia. Oxford: Oxford Library of Psychology, Oxford University Press, 2018. ISBN: 9780198836278
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM magisterský navazující
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný - Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Psychologie a vnímání díla. Úvod do problematiky; shrnutí základních principů psychických dějů z pohledu obecné psychologie.
- Subjektivita lidské percepce a iluze. Vnímání uměleckého díla a koncepce díla s ohledem na referenční možnosti publika; koncepce interpretace působení barev v diagnostice; ikonografie a historické konvence. Principy asociování a kompozice. Významové parametry prostorových a časových vztahů.
- Umělecké formy a volba vyjadřovacích prostředků. Řeč výtvarného, hudebního, tanečního, literárního, dramatického díla; výrazové prostředky, námět, obsah, forma
- Metody tvorby. Umění jako nezaměnitelný způsob poznávání světa; talent jako subjektivní dispozice pozorovacích dovedností a volba kódu pro popis skutečnosti. Důležité pojmy: osobní dramaturgie, osobní mytologie, pozorování, hodnocení, experimentace, autorství a interpretace.
- Myšlenkové modely a kreativita. Zajišťování, tréning a podpora divergentní produkce. Důležité pojmy: Guilfordův morfologický model intelektu, konvence a tvořivost.
- Psychologické teorie a směry. Charakteristika a základní prvky. Důležité pojmy: tvarová psychologie, gestaltizmus, hlubinná psychologie a psychoanalýza, behaviorizmus, humanistická psychologie, transpersonální psychologie atd.
- Vlivy psychologických teorií 1. pol. 20.století. Umění a psychoanalýza. Sigmund Freud,
- Vlivy psychologických teorií 1.p ol. 20.století. Umění a analytická psychologie. Carl Gustav Jung
- Vlivy psychologických teorií 1. pol. 20.století. Umění a individuální psychologie. Alfred Adler
- Strukturalizmus a Psychoanalýza 2. pol. 20. století. Jacques Marie Émile Lacan. Roland Barthes.
- Feministická kritika psychoanalýzy. Juliet Mitchell. Judith Butler. Julia Kristeva.
- Hra. Hra jako základ lidských činností, hra jako tvůrčí princip, hra jako nápodoba/model, hra jako prezentace.