Detail předmětu
Základy psychologie 1
FaVU-ZPS1Ak. rok: 2023/2024
Předmět nabízí systematizovaný úvod do problematiky obecné psychologie. Předkládá základní popis psychologických jevů, procesů a činností, díky nimž člověk reflektuje, uchopuje a ovlivňuje realitu. Nabízí popis a vysvětlení mentálních dějů z pohledu fyziologie a biologie člověka pro pochopení toho, jak se člověk orientuje ve světě, jak se učí rozumět sobě samému a být lépe připraven zvládat nároky na prožití smysluplného života.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Nejsou.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro udělení zkoušky a hodnocení jsou stanoveny následující podmínky:
- aktivní účast ve výuce v rozsahu 50 %,
- vypracování osobní úvahy na téma související s obsahem výuky v rozsahu 1 A4,
- zkouška kombinující písemnou přípravu a následnou diskusi k dílčím specifickým tématům.
Výuka probíhá formou přednášek v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Praktická výuka probíhá po dohodě formou cvičení. Povinná je 50% účast.
Učební cíle
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím možnost získat znalosti základní psychologické terminologie, opírající se o aktuální poznatky obecné psychologie, a orientovat se v jejím užití. Porozumět psychickým dějům, organizaci a dynamice duševního života jedince a schopnost popisu běžných funkcí psychiky člověka. Získat informace o teoriích o psychologických aspektech determinace člověka a základní vhled do sociálních interakcí a dynamiky skupiny. Doplňkem jsou možnosti získat informace a základní dovednosti v užití různých technik psycho-hygieny, energetizačních a aktivačních praktikách psycho-somatické manipulace.
Student získá znalost základní psychologické terminologie a orientaci v jejím používání. Získá možnost porozumět psychickým dějům, organizaci a dynamice duševního života jedince a jejich provázání s funkcemi těla.
Základní literatura
Nakonečný M.: Obecná psychologie. Praha, Triton, 2015, 662 str., ISBN: 978-80-7387-929-7 (CS)
Říčan, Pavel. Psychologie (příručka pro studenty), Portál, 2012, ISBN 978-80-262-0532-6
Vágnerová, Marie. Obecná psychologie: Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Karolinum, 2016. ISBN: 978-80-246-3268-1
Doporučená literatura
Noel-Hoeksema S., Frederickson L.B., Wagenaar W.A.: Psychologie Atkinsonové a Hilgarda, Přepracované vydání. Praha, Portál 2012, ISBN 9788026200833
Petr, Jaroslav. Desatero smyslů. Praha: Argo, Dokořán, 2020. ISBN: 978-80-7363-879-5
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUB bakalářský
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelný - Program VUM_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program DES_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod
– předmět psychologických věd, vztahy: tělo – rozum – cit – duše, základní přístupy k terminologii;
klíčové pojmy: psychika, stimulace, chování, prožívání, organizmus a jeho členění
2. Vnímání (obecná psychologie)
– výčet základních smyslových orgánů, popis tělesných i mentálních dějů spojených s percepčními
procesy, synestezie, zákony vnímání a asociace, iluze
klíčové pojmy: vjemové pole, prahy vnímání, počitek, vjem, pocit, podprahové a mimosmyslové
vnímání, smysly – zrak, sluch, čich, chuť, hmat, čas, pozice v prostoru
3. Vnímání – zrak (obecná psychologie)
– oko, skladba a funkce, základní principy vnímání prostoru
klíčové pojmy: barva – tón, sytost, jas, konstantnost, simultánní (současný) kontrast, sukcesivní
(následný) kontrast, světlostní kontrast, akomodace, konvergence očí, binokulární disparita, interpozice figur, relativní proporce a postavení figur v prostoru, perspektiva – lineární, vzdušná, pohybová paralaxa a dynamika figur v prostoru, gradienty struktur v zorném poli, auditivní prostor
4. Vnímání – sluch, rovnováha a poloha těla (obecná psychologie)
– ucho, skladba a jeho funkce, statokinetický orgán (vestibulární aparát)
klíčové pojmy: vlastnosti zvuku – tón, výška, intenzita, barva, sluchové pole, prahy slyšení
5. Vnímání – chuť, čich, hmat (obecná psychologie)
– jazyk, nos, kůže, jejich skladba a funkce
klíčové pojmy: vjem – tepla, chladu, tlaku, doteku a vibrace, drsnosti, bolesti, dermooptické schopnosti kůže
6. Paměť (obecná psychologie)
– popis mnestického procesu
klíčové pojmy: typy paměti – následný obraz, krátkodobá paměť, dlouhodobá paměť, engram,
proces zapomínání
7. Vědomí, pozornost (obecná psychologie)
– stavy, úrovně a funkce vědomí, časové vědomí, typy pozornosti
klíčové pojmy: uvědomování, arousal, euforie, extáze, spánek, hypnotický stav, kóma
8. Představy (obecná psychologie)
– představivost a druhy představ, stavy snění
klíčové pojmy: představy, fantazie, denní snění, sny, manifestní a latentní obsah, halucinace
9. Motivace (obecná psychologie)
– popis specifických motivačních procesů, konflikt motivů, zvládání frustrační zátěže
klíčové pojmy: instinkt, pud, vůle, motivy, postoje, potřeby a hierarchie potřeb, stres, frustrace, deprivace, úroveň aspirace
10. Učení (Obecná psychologie)
– typy učení a produkty učících procesů, teorie učení
klíčové pojmy: imprinting, habituace, senzitizace, učení pokusem-omylem, učení vhledem, učení podmiňováním klasickým, podmiňováním (operantním) instrumentálním, (negativní/pozitivní) posilování, produkty učení – zručnosti, zkušenosti, vědomosti, sociální reakce, sociální učení