Detail předmětu

Proseminář k akademické práci s textem

FaVU-1PAPTAk. rok: 2023/2024

Předmět je zaměřen na osvojení základních akademických dovedností v práci s textem – vyhledávání zdrojů, čtení a psaní. Studující se učí vytvářet rešerše a posuzovat relevanci pramenů ve vztahu k předmětu svého zájmu. Získávají orientaci v různých akademických žánrech. Prakticky se seznamují s technikami a strategiemi čtení odborného textu, se způsoby zpracování získaných informací, s tvorbou citací a parafrází. Procvičují si vytváření vlastního výstupu splňujícího akademické parametry – položení otázky, strukturování výkladu, argumentaci, zohlednění dosavadního poznání, citace a bibliografie. Pozornost je v neposlední řad věnována etickým aspektům akademické práce – korektnímu citování a uvádění zdrojů, vyhýbání se plagiarizaci a dezinterpretaci, kultivaci vyjadřování. Proseminář je vyučován v několika menších skupinách. Výuka má podobu série specificky zaměřených zadání, jejichž zvládnutí si studující ověřují formou skupinové zpětní vazby.  

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet je udělen za aktivní účast na seminářích (více než 75% účast) a za splnění všech průběžných zadání. Zameškanou výuku je možné nahradit dalšími úkoly po dohodě s vyučujícím.  
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Povolené jsou dvě absence.   

Učební cíle

Cílem prosemináře je osvojit si základní akademické dovednosti v práci s textem – vyhledávání zdrojů, čtení, psaní, dodržování publikační etiky.  
Studující prokazují schopnost kritického čtení a porozumění odborného textu. Dokážou shrnout jeho myšlenky a zaujmout k nim vlastní stanovisko. Jsou schopny*i kultivovaného psaného projevu. Dokážou napsat seminární práci splňující odborná kritéria a formální parametry akademického textu.  

Základní literatura

ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: SLON, 2005. ISBN 80-86429-40-7.
ZBÍRAL, R. Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, 2009. ISBN 978-80-7201-779-9.

Doporučená literatura

BAILEY, S. Academic writing: a handbook for international students. London, New York: Routledge, 2015. 978-1-138-77849-8.
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Praha: Votobia, 1997. ISBN: 80-7198-173-7.
Institut úzkosti. 2021. Kvíření jazyka českého: O užívání genderově inkluzivního jazyka v institucích a organizacích. http://www.institutuzkosti.cz/events/kvireni-jazyka-ceskeho-videozaznam-online-diskuse?src=cz

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 1 ročník, letní semestr, povinný
  • Program DES_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, volitelný
    2 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

14 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Rešerše. Stanovení tématu a vyhledávání zdrojů. Informační databáze, posouzení relevance pramenů. 

2. Co je akademický text? Seznámení se s žánry a přístupy v teorii. Struktura akademického textu. Publikační etika 

3. Čtení odborného textu. Hermeneutický kruh, kritické čtení a porozumění. 

4. Procvičování technik zpracování odborného textu: konspekt, shrnutí, citace, parafráze. 

5. Procvičování technik zpracování odborného textu: interpretace, polemika. 

6. Nácvik vlastního psaní: formulace výzkumné otázky, vymezení zdrojů, vytváření osnovy textu, argumentační strategie, jazyk, práce s textovými editory, normy citování. 

7. Společná diskuze nad cvičnými eseji.