Detail předmětu

Perspektivy designu 2

FaVU-1PeDe2Ak. rok: 2023/2024

Perspektivy designu patří k předmětům společného základu pro studující studijního programu Design. Vyučující z ateliérů spadajících pod tento studijní program v předmětu představí témata a problémy svých oborových zaměření, tedy grafického a produktového designu a herních médií. Kurz by měl tímto způsobem představit studujícím diverzitu myšlenkových proudů, pracovních postupů a výrobních procesů napříč obory a médii, jež design v pojetí jednotlivých vyučujících využívá. Usouvztažňování specifických oborových profilací by mělo design ukázat jako živý a vnitřně pestrý obor, v němž je dostatek prostoru pro různé perspektivy a pozice.

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Perspektivy designu 1.

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet je udělen za aktivní účast na výuce a plnění dílčích úkolů zadávaných v průběhu semestru.

Účast je povinná. Tolerovány jsou 2 neomluvené absence.

 

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studující s aktuálním směřováním dílčích oborových specializací (grafický design, produktový design a herní média) v rámci širokého pole designového myšlení a designérské praxe. Kurz by měl studujícím představit různé možnosti vztahování se k vlastnímu oboru, stejně jako různé možnosti a způsoby jeho výuky, v podání vyučujících studijního programu design. Předmět by měl studující programu Design také seznámit se specifickou terminologií dílčích oborových specializací, s jejich nástroji, stejně jako se specifiky oborové praxe. Za tímto účelem budou do hodin příležitostně zvány také profesionálky a profesionálové z oboru, aby dále obohatily*i oborové perspektivy zprostředkované kmenovými vyučujícími fakulty.

 

Studující budou hlouběji obeznámeny*i s terminologií, myšlenkovými východisky, metodami a podobami praxe jednotlivých oborových specializací designu. Budou mít hlubší vhled do výzev a problémů, s nimiž je současná designérská praxe konfrontována a které zároveň motivují její další vývoj. 

 

Základní literatura

Bernd POLSTER a Olaf MEYER, A-Z of Modern Design. Merrell Publishers Ltd, 2006. (EN)

Doporučená literatura

Bjarki HALLGRIMSSON, Prototyping and modelmaking for product design. London: Laurence King, 2012. (EN)
Dorothy MACKENZIE, Green Design. Design for the Environment. Laurence King, 1991. (EN)
Erwin K. BAUER a Dieter MAYER, Orientation & Identity: Portraits of International Way Finding Systems. Wien; New York: Springer, 2009. (EN)
Franco Bifo BERARDI, Futurability. The Age of Impotence and the Horizon of Possibility, New York: Verso, 2017. (EN)
Ingo OFFERMANNS, Graphic design is (...) not innocent. Amsterdam: Valiz, 2022. (EN)
James DYER a Nick DEAKIN, Graphic events: a realist account of graphic design. Eindhoven: Onomatopee, 2022. (EN)
Jesper JULL, The Art of Failure: An Essay on the Pain of Playing Video Games. The MIT Press, 2016. (EN)
Nick SRNICEK, Platform Capitalism. Polity, 2017. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_B bakalářský 1 ročník, letní semestr, povinný

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

    1. Grafický design po grafickém designu.
    2. Využívání platforem v designérské praxi. Design platforem.
    3. Podoby navrhování v současném produktovém designu.
    4. Ověřování designových hypotéz skrze fyzický nebo digitální prototyp v oblasti herního designu.