Detail předmětu
Design pro společenskou změnu 1
FaVU-2-D-DPSZ1Ak. rok: 2023/2024
Předmět je zaměřen na navrhování pro veřejnou správu a neziskový sektor za účelem pozitivní sociální změny při řešení komplexních problémů současnosti. V předmětu budou reflektovány základní principy designového myšlení, designu zaměřeného na člověka a teorie změny v kontextu veřejné správy a neziskového sektoru. Účastníci kurzu se naučí, jak tyto principy aplikovat při identifikaci uživatelských potřeb a vývoji služeb a produktů, které podporují společenskou změnu.
Důraz bude kladen na osvojení si principů řízení interdisciplinární týmové práce tak, aby byly využity silné stránky každé*ho členky*a týmu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Zájem o design se společensky prospěšnými cíli, který není primárně orientován na dosahování zisku, a týmovou, interdisciplinární praxi.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro udělení zápočtu jsou stanoveny následující podmínky:
- docházka
- aktivní účast v seminární části předmětu.
Studujícím bude po ukončení předmětu uděleno slovní formativní hodnocení.
Výuka probíhá v prostorách pracovny CAV (č. 334, U2, FaVU) ve čtyřhodinových blocích 1x za 14 dnů. Povolená je 1 absence.
Učební cíle
Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi pro uchopení komplexních problémů v procesu navrhování veřejných služeb a služeb pro neziskový sektor s pozitivním dopadem na společnost.
Studující se orientují v aktuálních podobách designérské praxe ve státní správě a v neziskovém sektoru, které cílí na společenskou změnu.
Studující mají základní vědomosti o designovém myšlení, principech designu zaměřeného na člověka a o teorii změny.
Studující chápou vztah designu a aktivismu v praxi „bez zadavatele“.
Studující mají přehled o různých způsobech organizace týmové práce.
Studující si v týmu vyzkouší uchopení komplexního společenského problému.
Základní literatura
Manzini, Ezio. 2015. Design When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. Cambridge, MA: MIT Press. (EN)
Sevaldson, Birger. GIGA-Mapping: Visualisation for Complexity and Systems Thinking in Design, 2011. https://doi.org/10.21606/nordes.2011.015. (EN)
Doporučená literatura
Easterling, Keller. 2018. Medium Design. Moscow: Strelka Press.
Escobar, Arturo. 2018. Designs for the Pluriverse. Radical Interdependence, Autonomy, and the Making of Worlds. Durham: Duke University Press.
Grove, Kevin. 2018. Resilience. London: Routledge.
Lönngren, Johanna, and Katrien van Poeck. “Wicked Problems: A Mapping Review of the Literature.” International Journal of Sustainable Development & World Ecology 28, no. 6 (August 18, 2021): 481–502. https://doi.org/10.1080/13504509.2020.1859415.
Nobelius, D. “Towards the Sixth Generation of R&D Management.” International Journal of Project Management 22, no. 5 (July 1, 2004): 369–75. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2003.10.002.
Rittel, H.W.J., Webber, M.M. Dilemmas in a general theory of planning. Policy Sci 4, 155–169 (1973). https://doi.org/10.1007/BF01405730
Srinivas, Nidhi. 2015. Towards a Critique of Social Innovation. Academy of Management Annual Meeting Proceedings 1. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/291368904_Towards_a_Critique_of_Social_Innovation
Wheatley, Margaret. 2006. Leadership and The New Science: Discovering Order in a Chaotic World. San Francisco:Berrett-Koehler Publishers, Inc.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Designér jako hybatel společenské změny a sociálních inovací. Reflexe solucionismu HCD (designu zaměřeného na člověka). Design a aktivismus (design „bez zadavatele“).
2. Designér ve státní správě a v neziskovém sektoru.
3. Design pro společenskou změnu jako týmová praxe. Interdisciplinarita.
4. Způsoby organizace týmové praxe (horizontální struktura týmu, agilní vedení, R&D management). Identifikace rolí v týmu pro designéry a zástupce partnerských organizací. Rozdělení studujících do týmů.
5. Komplexní problémy současnosti (wicked problems). Ideace společenských problémů ve studentských skupinách.
6. Mapování aktérů relevantních pro daný problém ve studentských skupinách.