Detail předmětu

Design pro společenskou změnu 2

FaVU-2-D-DPSZ2Ak. rok: 2023/2024

Design pro společenskou změnu 2 navazuje na předmět Design pro společenskou změnu 1. Je zaměřen na navrhování pro veřejnou správu a neziskový sektor za účelem pozitivní sociální změny s důrazem na interdisciplinární týmovou práci. V průběhu předmětu budou mít studující příležitost pracovat na reálných případových studiích a zapojit se do skupinových aktivit tak, aby si prohloubily*i své znalosti o procesu navrhování a mezioborové týmové práci.

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Absolvování kurzu Design pro společenskou změnu 1.

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení hodnocení jsou stanoveny následující podmínky:

- docházka

- aktivní účast v seminární části předmětu.

Kolokvium má formu závěrečné prezentace výstupů z týmových aktivit.

Studujícím bude po ukončení předmětu uděleno slovní formativní hodnocení.

 

Výuka probíhá v prostorách pracovny CAV (č. 334, U2, FaVU) ve čtyřhodinových blocích 1x za 14 dnů. Povolená je 1 absence.

 

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studující s metodami určenými pro zjišťování potřeb uživatelů, pro ideaci a prototypování a se zásadami pro zajištění udržitelnosti navrhovaných řešení v kontextu designu pro veřejnou správu a neziskový sektor.

 

Studující dokáže zjistit a do procesu navrhování zahrnout potřeby rozdílných uživatelů.

Studující ovládá techniky ideace a dokáže zhodnotit možné dopady navržených řešení.

Studující chápe důležitost testování a zpětné vazby při tvorbě prototypů.

Studující má přehled v oblasti škálování, implementace a evaluace navržených řešení.

 

Základní literatura

Manzini, Ezio. 2015. Design When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. Cambridge, MA: MIT Press.
Stickdorn, Marc, Markus Hormess, Adam Lawrence, a Jakob Schneider. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. 1st edition. O’Reilly Media, 2018.

Doporučená literatura

Creswell, John W. a Cheryl N. Poth. 2018. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Los Angeles: SAGE.
Hill, Dan. Dark Matter and Trojan Horses: A Strategic Design Vocabulary. Strelka Press, 2014.
Novotný, Roman, a Martina Růžičková. „Mystery nájemník jako dynamický designový element v kontextu systémově orientovaného designu: od testera služby nájemního bydlení k asistentovi vystěhovávaných nájemníků". JOINME, č. 2/2022 (b.r.). http://joinme-muni.cz/data/articles/2022/12/30/63ae9cc993089/Mystery%20n%C3%A1jemn%C3%ADk_final%20final%20(1)-edit-biblio33-final.pdf.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinný

  • Program VUM magisterský navazující

    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Seminář

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Porozumění potřebám uživatelů: tvorba person, analýza potřeb uživatelů.

2. Ideace: vytváření a vyhodnocování nápadů na řešení komplexních problémů s důrazem na pozitivní společenský dopad a kolaborativní tvorbu se zúčastněnými stranami.

3. Plánování služeb: service blueprint, uživatelské scénáře.

4. Vytváření prototypů a testování: zaměření na význam prototypování a testování v procesu navrhování. Účastníci*ce se naučí, jak vytvářet a testovat prototypy a jak využívat zpětnou vazbu od uživatelů ke zlepšování návrhu.

5. Škálování prototypu a tvorba strategie pro jeho implementaci.

6. Metriky a evaluace: důležitost měření dopadů řešení a využívání zjištěných poznatků k aktualizaci řešení.