Detail předmětu
Tvůrčí naratologie 1
FaVU-1TVNA1Ak. rok: 2023/2024
Příběhy jsou dominantním projevem i podnětem k uvažování o současných podobách světa a jeho možném vývoji. Vyprávění příběhů je jedním z nejběžnějších typů mezilidské komunikace. S příběhy pracujeme na denní bázi, konzumujeme je v masovém množství a vyprávíme je intuitivně. Pokud ale chceme vyprávění příběhů používat jako funkční nástroj vlastní umělecké tvorby, je nezbytné seznámit se s pravidly toho, jak přesně vyprávění příběhů funguje.
Kurz nabídne studujícím sérii praktických cvičení zaměřených na práci s narací. Během třinácti seminářů budou seznámeny*i s metodologiemi vyprávění příběhů z oblasti literatury, filmu, komiksu, divadla, rozhlasu, mluveného slova, videoher, společenských her, výtvarného umění a designu.
Kurz Tvůrčí naratologie 1 je úzce propojen s kurzy Kreativního psaní a v kombinaci společného studia obou kurzů rozvíjí kurz Tvůrčí naratologie dramaturgické aspekty kurzu Kreativní psaní.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je aktivní účast na výuce a plnění úkolů. Povoleny jsou 3 neomluvené absence. Zameškanou výuku je možné nahradit vypracováním domácího úkolu.
Učební cíle
Cílem cvičení z oblasti naratologie je rozvinout u studujících cit pro vyprávění příběhů a obohatit jejich portfolia o řadu narativních děl napříč různými médií.
Absolvent*ka kurzu se orientuje v pravidlech vyprávění napříč médii a umí tato pravidla využít v rámci vlastní umělecké praxe.
Základní literatura
Doporučená literatura
Carriere, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Praha: Limonádový Joe, 2014. (CS)
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004. (CS)
Eco, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2007. (CS)
Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007. (CS)
Fleischer, Jan. To by mohl být film. Praha: NAMU, 2009. (CS)
Kundera, Milan. Umění románu: cesta Vladislava Vančury za velkou epikou. Praha: Československý spisovatel, 1960. (CS)
McCloud, Scott. Jak rozumět komiksu. Praha: BB/art, 2008 (CS)
McGonigal, Jane. Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World. Londýn: Penguin Books, 2011. (EN)
Mirzoeff, Nicholas. Jak vidět svět. Praha: Artmap, 2018 (CS)
Srnicek, Nick. Platform Capitalism. Cambridge: Polity, 2017. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUB bakalářský
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Tvůrčí seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Narativní struktury
2. Začátek, prostředek a konec
3. Název, téma a jeho podstata
4. Teorie fikčních světů
5. Memy
6. Vyprávění obrazem
7. Vyprávění zvukem
8. Filmová řeč
9. Čechovova zbraň
10. Sekvenční umění a střihová skladba
11. Vyprávění a interaktivita
12. Světy na pokračování
13. Gonzo kurátorství