Detail předmětu
Tvůrčí naratologie 2
FaVU-1TVNA2Ak. rok: 2023/2024
Nástroje na vyprávění příběhů jsou ve své podstatě silně provázány s konkrétními ideologickými koncepty, a nejsou tak vhodné jiných svěˇtů (a s nimi spojeného imaginativního myšlení než těch, ve kterých tato pravidla vznikají často využívána.
Na rozdíl od zimního semestru, který ustálené metodologie vyprávění studujícím předkládá jako fakta, jsou v rámci letního semestru účastnice a účastníci kurzu seznamovány*i se způsoby, jak pravidla vyprávění příběhů vznikají, a za jakých podmínek je možné je porušovat či jakým způsobem je možné konstruovat vlastní narativní strategie.
Oproti zimnímu semestru je v letní části kurzu kladen větší důraz na vztah mezi jednotlivými cvičeními a další uměleckou praxí studujících. Jednotlivá cvičení tak nemusí zosobňovat finální produkt, mohou naopak sloužit jako přípravné práce pro jejich klauzurní práci či jinou uměleckou praxi.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je aktivní účast na výuce a plnění úkolů. Povoleny jsou 3 neomluvené absence. Zameškanou výuku je možné nahradit vypracováním domácího úkolu.
Učební cíle
Cílem kurzu je podpořit studující v tom, aby dokázaly*i vyprávět příběhy intermediálně. Nejenom že porozumí principům vyprávění příběhů v jednotlivých médiích, dokáží je i smysluplně kombinovat a autorsky s nimi pracovat.
Absolvent*ka kurzu dokáže chápat proces vyprávění jako systém a dokáže v něm analyzovat a upravovat jednotlivé prvky narace. Pro potřeby vlastní umělecké praxe je tak schopen/na tvořit vlastní autorské koncepty toho, jak vyprávět příběhy.
Prerekvizity a korekvizity
- doporučená korekvizita
Tvůrčí naratologie 1
Základní literatura
Doporučená literatura
Avanessian, Armen. Miamification. New York: Sternberg Press, 2017. (EN)
Berger, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint. 2016 (CS)
Easterling, Keller. Medium Design. Londýn: Verso, 2021. (EN)
Fisher, Mark. K-punk: The Collected and Unpublished Writings of Mark Fisher. Londýn: Repeater, 2018. (EN)
Hutcheon, Linda. 2006. Theory of adaptation. Londýn: Routledge, 2012. (EN)
Kokeš, Radomír D. Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, 2015. (CS)
Meadows H., Donella. Thinking in Systems. Chelsea: Chelsea Green Publishing Co, 2015 (EN)
Mirzoeff, Nicolas. Visualizing the Anthropocene. New York, článek v časopise Public Culutre. 2014. (EN)
Trávníček, Jiří. Příběh je mrtev? Schizmata a dilemata moderní prózy. Brno: Host, 2003. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUB bakalářský
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Tvůrčí seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Vyprávění jako systém
2. Neoformalistická analýza
3. Postmoderní příběhy
4. Divácká zkušenost
5. Otevřená forma
6. Kolektivní příběhy
7. Příběhy krize
8. Příběhy budoucnosti
9. Fake news
10. Rekonstrukce reality
11. Dokument a pravda
12. Archivy a analogová média
13. Příběh umění