Detail předmětu
Projekt design koncept
FSI-YE1Ak. rok: 2024/2025
Předmět slouží pro nalezení nových netradičních řešení produktu směřujících k výslednému originálnímu a dobře promyšlenému návrhu. Předmět se zaměřuje na analytickou a koncepční část designérského procesu a klade důraz na tvorbu hlavních idejí. Tematickou náplní předmětu je koncepční řešení designérského aspektu produktu s vizí do budoucnosti, které bude realizováno za využití designérských metod. Výsledný návrh bude respektovat současné standardně využívané, ale i v současnosti méně obvyklé technologie s potenciálem do budoucna. Výstupem zadání je výkresová dokumentace, prezentace a koncepční model navrženého řešení ve vhodném měřítku.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Schopnost řešit design jednodušších průmyslových výrobků a znalost techniky skicování. Znalost a pochopení základů prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace trojrozměrných modelů.
Znalost modelářských (např.: Rhinoceros, 3ds Max) a grafických programů (např.: balíček Adobe).
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Aktivní účast na cvičeních.
Odevzdání kompletně vypracovaného projektu v digitální (plakát, prezentace, vizualizace) a fyzické formě (plakát, koncepční model) ve stanovených termínech.
Podmínky získání zkoušky:
Úspěšná obhajoba řešení projektu, u kterého se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace dosažených výsledků.
Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Celkem je možno získat až 100 bodů.
Účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím, povolují se maximálně dvě omluvené absence za semestr. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci garanta předmětu.
Učební cíle
Studenti se zaměří na počáteční etapu designérského procesu na designérské metody, vedoucí k tvorbě promyšlených konceptů designu. Studenti budou následně schopni z vytvořených konceptů objektivně vybrat nejvhodnější řešení, které se stane hlavní myšlenkou výsledného návrhu. Kladení důrazu na tuto etapu designérského procesu povede k vytvoření pevného základu samotného návrhu.
Schopnost aplikace moderních designérských metod při návrhu výsledného řešení.
Schopnost identifikace podstatných problémů a návrhu jejich řešení.
Schopnost kritického zhodnocení koncepčního řešení.
Schopnost samostatné, nebo kolektivní designérské práce.
Schopnost prezentování dosažených výsledků formou jejich prezentace.
Základní literatura
BOEIJEN, Annemiek van. Delft design guide: design methods. Amsterdam: BIS Publishers, 2013, 165 s. : barev. obr. ISBN 978-90-6369-327-5. (EN)
HALLGRIMSSON, Bjarki. Prototyping and modelmaking for product design. London: Laurence King, 2012, 192 s. : il. (barev.). ISBN 978-1-85669-876-4. (EN)
NORMAN, Donald A. Design pro každý den. Praha: Dokořán, 2010, 271 s. : il. ; 24 cm. ISBN 978-80-7363-314-1. (CS)
SCHMITTEL, Wolfgang. Design concept realisation. Zurich: Edition ABC, 1975, 227 s. ISBN 3-85504-038-9. (EN)
Doporučená literatura
Odborná periodika: Design trend (CS)
Odborná periodika: Form (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Ateliér
Vyučující / Lektor
Osnova
- Rešerše. Výzkum samotného produktu a uživatele, designérská analýza stávajících produktů, analýza problémů a požadavků.
- Produkování zajímavých nápadů, netradičních řešení za využití designérských metod (např. Brainstorming, synektika, mood board).
- Hledání potenciálního směru produktů. Návrhové skici a jejich korekce.
- Konzultace nápadů a korekce návrhových skic.
- Rozpracování návrhových skic. Konzultace.
- Tvorba primárních modelových skic za pomocí 3D modelovacího softwaru.
- Praktická ukázka výrobních technologií, sloužících k výrobě koncepčních modelů.
- Výroba koncepčního modelu.
- Tvorba výkresové dokumentace a prezentace.
- Obhajoba zadaného úkolu.