Detail předmětu
Antropologie obrazu
FaVU-1AnObAk. rok: 2024/2025
Přednáškový cyklus studující seznamuje se základními tématy vědy o obrazu, s teoriemi klíčových osobností, které přispěly ke změně paradigmatu dějin umění (Hans Belting, Horst Bredekamp, Georges Didi-Huberman) a s přístupy významných představitelů vizuálních studií (William John Thomas Mitchell, David Freedberg, James Elkins, Nicholas Mirzoeff) s přesahy do sémiotiky, filozofie, teorie nových médií a dalších souvisejících oborů. Teoretická rovina výuky zaměřená na otázku „co obrazy jsou a jak fungují?“ je doplněna exkurzemi do galerijních a výzkumných institucí a setkáváním s hostujícími odborníky s cílem autenticky zprostředkovat studujícím historické i aktuální procesy přemýšlení o obrazu. Východiskem kurzu je převratná, avšak v současnosti už klasická, studie Hanse Beltinga Antropologie obrazu. Návrhy vědy o obrazu (2001), která reprezentuje autorovu dlouhodobou tendenci k revizi výkladu umění a jeho dějin v širším kulturním a společenském kontextu a v níž autor mimo jiné vizionářsky předznamenal společenské důsledky virtuálního obrazu. V rámci kurzu bude představena a analyzována řada historických i současných případových studií – „od jeskynních maleb po digitální média“ – a sledovány způsoby, jimiž se vzájemně ovlivňují obraz a tělo v různých kulturních a sociálních kontextech. Kurz směřuje k antiesencialistické perspektivě, skrze niž lze obraz nahlížet v síti produkčních, distribučních a percepčních souvislostí. Absorbuje tak poznatky ze společenskovědních disciplín, které umožňují chápat jej jako sociální fakt a které poskytují myšlenkové nástroje k jeho vnímání, analýze a interpretaci.
The lecture series introduces students to the basic themes of the science of the image, to the theories of key figures who have contributed to the paradigm shift in art history (Hans Belting, Horst Bredekamp, Georges Didi-Huberman) and to the approaches of important representatives of visual studies (William John Thomas Mitchell, David Freedberg, James Elkins, Nicholas Mirzoeff) with overlaps into semiotics, philosophy, new media theory and other related fields. The theoretical level of teaching focusing on the question “what are images and how do they work?” is complemented by field trips to gallery and research institutions and meetings with visiting experts in order to authentically convey to students the historical and current processes of thinking about the image. The course takes as its starting point Hans Belting's groundbreaking, but now classic, study The Anthropology of the Image. Proposals for a Science of the Image (2001), which represents the author's long-standing tendency to revise the interpretation of art and its history in a broader cultural and social context, and in which the author, among other things, visionarily foreshadowed the social implications of the virtual image. The course will present and analyse a range of historical and contemporary case studies – “from cave paintings to digital media” - and trace the ways in which image and body interact in different cultural and social contexts. The course moves towards an anti-essentialist perspective through which the image can be viewed in a network of production, distribution and perception contexts. It thus absorbs knowledge from social science disciplines that allow it to be understood as a social fact and that provide the thinking tools to perceive, analyze and interpret it.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Znalosti z obecných dějin a z dějin umění na úrovni bakalářského stupně studia; všeobecný kulturní přehled.
Knowledge of general history and art history at the undergraduate level; general cultural overview.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro udělení zkoušky jsou stanoveny následující podmínky:
- aktivní účast ve výuce (70 %)
- četba a interpretace titulů vybraných ze soupisu literatury k předmětu
- zpracování a přednesení prezentace s návaznou diskusí
The following conditions are set for the award of the examination:
- active participation in class (70%)
- reading and interpretation of titles selected from the course reading list
- preparation and delivery of a presentation with follow-up discussion
Výuka probíhá v učebnách Katedry teorií a dějin umění Fakulty výtvarných umění VUT v Brně v hodinách určených rozvrhem. Exkurze mohou být s ohledem na časovou náročnost situovány do pracovních dní, kdy neprobíhá standardní výuka. Účast na výuce je povinná (3 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícímí kompenzovat předložením alternativního úkolu.
Classes are held in the classrooms of the Department of Theory and History of Art at the Faculty of Fine Arts of the Brno University of Technology in Brno in the hours determined by the timetable. Excursions may be situated on working days when standard teaching is not taking place. Attendance is compulsory (3 unexcused absences allowed). Higher numbers of absences may be compensated by submitting alternative assignments in agreement with the teacher.
Učební cíle
Cílem kurzu je rozšířit povědomí studujících o tom, co znamená kategorie obrazu v současné teorii umění a zprostředkovat jim přehled o aktuálních přístupech k reflexi a interpretaci tohoto „mocného média“. Přednáškový cyklus nastiňuje revize tradičních kunsthistorických koncepcí směřující k širšímu pojetí obrazu jako kulturního, společenského a politického fenoménu pohybujícího se mimo hranice „vysoké kultury“. Výklad zčásti vychází z tezí Hanse Beltinga, který nastolil polemiku se zavedeným pojetím dějin umění a který je redefinoval směrem k „dějinám vidění (obrazů)“. Dílčí reflexe fenoménu obrazu vypovídají o otázkách rasy, genderu, privilegií, pokroku či modernity. Skrze specifickou kategorii obrazu se studující zorientují v aktuálních výkladových přístupech ke sledovanému tématu v lokálních i globálních rámcích a osvojí si základní postupy analýzy vizuálních reprezentací.
The aim of the course is to broaden the students’ awareness of what the category of the image means in contemporary art theory and to provide them with an overview of current approaches to the reflection and interpretation of this “powerful medium”. The lecture series outlines revisions of traditional art historical concepts towards a broader conception of the image as a cultural, social and political phenomenon moving beyond the boundaries of “high culture”. The interpretation is partly based on the theses of Hans Belting, who raised a polemic against the established conception of art history and who redefined it towards a “history of seeing (images)”. Partial reflections on the phenomenon of the image testify to issues of race, gender, privilege, progress or modernity. Through the specific category of the image, learners will orient themselves to current interpretive approaches to the topic at hand in both local and global frameworks and learn basic techniques for analyzing visual representations.
Studující budou schopni definovat základní pojmy z oblasti vědy o obrazu v širším společenském, kulturním a politickém kontextu. Současně dokážou identifikovat, reflektovat a kriticky analyzovat aktuální i historické fenomény vizuální a populární kultury za použití relevantní odborné literatury, představit je a diskutovat o nich. Získají rovněž základní orientaci v historiografii dějin umění a dějin vědy o obrazu i v aktuálních teoretických koncepcích.
Po absolvování kurzu si studující osvojí schopnost:
- pochopit a formulovat vztah mezi obrazem a sociální skutečností stejně jako mechanismy, jimiž tento vztah utváří kulturní významy
- definovat kulturní, společenskopolitické a mocenské vztahy, které umožnily a umožňují tvorbu a šíření obrazů
- myslet kriticky a posílit komunikační dovednosti prostřednictvím studia odborných textů, vizuálních materiálů a aktivní účasti na skupinových projektech a diskusích
- understand and articulate the relationship between image and social reality as well as the mechanisms by which this relationship shapes cultural meanings
- define the cultural, socio-political and power relations that have enabled and enable the production and dissemination of images
- think critically and strengthen communication skills through the study of specialist texts, visual materials and active participation in group projects and discussions
Students will be able to define basic concepts in the field of image science in a broader social, cultural and political context. At the same time, they will be able to identify, reflect on, present and critically analyse current and historical phenomena of visual and popular culture using relevant literature. They will also acquire a basic orientation in the historiography of art history and the history of image studies as well as in current theoretical concepts.
Upon completion of the course, the learner will acquire the ability to:
Základní literatura
BARTLOVÁ, Milena (ed.). Michael Baxandall. Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. Výbor z textů. 1. vyd. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2019. 240 s. ISBN: 978-80-87989-37-1. (CS)
BARTLOVÁ, Milena. Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. 1. vyd. Praha: Argo, 2012. 407 s. ISBN: 978-80-257-0542-1. (CS)
BELTING, Hans. Antropologie obrazu. Návrhy vědy o obrazu. 1. vyd. Brno: Books & Pipes, 2021. 278 s. ISBN: 978-80-7485-250-3. (CS)
BERGER, John et al. Způsoby vidění. 1. vyd. Praha: Labyrint, 2016. 150 s. ISBN: 978-80-87260-78-4. (CS)
CARTWRIGHT, Lisa – STURKEN, Marita. Studia vizuální kultury. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 471 s. ISBN: 978-80-7367-556-1. (CS)
COLLINS, Jane Lou – LUTZ, Catherine. Reading National Geographic. 1st ed. Chicago: University of Chicago Press, 1998. 309 p. ISBN. 978-02-2649-724-2. (CS)
ECO, Umberto. Teorie sémiotiky. 3. vyd. Praha: Argo, 2022. 426 s. ISBN: 978-80-257-3745-3. (CS)
EVANS, Jessica – HALL, Stuart – NIXON, Sean. Representation. Cultural Representations and Signifying Practices. 2nd ed. 401 p. London: Sage, 2013. ISBN: 978-18-4920-563-4. (EN)
FILIPOVÁ, Marta – RAMPLEY, Matthew (eds.). Možnosti vizuálních studií. Obrazy, texty, interpretace. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu – Barrister & Principal, 2007. 254 s. ISBN: 978-80-87029-26-8. (CS)
FISKE, John. Jak rozumět populární kultuře. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2017. 319 s. ISBN: 978-80-7470-190-0. (CS)
FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. 2. vyd. Praha: Herrmann & synové, 2016. 318 s. ISBN: 978-80-87054-43-7. (CS)
GEERTZ, Clifford. The Interpretation of Cultures. 3rd ed. New York: Basic Books, 2017. 576 p. ISBN: 978-04-6509-355-7. (CS)
GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo. Sebeprezentace v každodenním životě. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 2018. 294 s. ISBN: 978-80-262-1342-0. (CS)
GOMBRICH, Ernst Hans. Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. 2. vyd. Praha: Argo, 2019. 385 s. ISBN: 978-80-257-3031-7. (CS)
GOODMAN, Nelson. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. 1. vyd. Praha: Academia, 2007. 213 s. ISBN: 978-80-200-1519-8. (CS)
GROENSTEEN, Thierry. Stavba komiksu. 1. vyd. Brno: Host, 2005. 218 s. ISBN: 80-7294-141-0. (CS)
HÁJEK, Václav. Jak rozpoznat odpadkový koš. Eseje o stereotypech ve vizuální kultuře. 1. vyd. Praha: Labyrint, 2011. 148 s. ISBN: 978-80-87260-31-9. (CS)
JAMESON, Fredric. Postmodernismus neboli kulturní logika pozdního kapitalismu. 1. vyd. Praha: Rybka Publishers, 2016. 535 s. ISBN: 978-80-87950-27-2. (CS)
JEWITT, Carey – VAN LEEUWEN, Theo. Handbook of Visual Analysis. 1st. ed. Los Angeles: Sage, 2013. 210 p. ISBN: 978-07-6196-476-6. (CS)
KESNER, Ladislav – MIKŠ, František (ed.). Gombrich. Porozumět umění a jeho dějinám. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2010. 247 s. ISBN: 978-80-87029-57-2. (CS)
KESNER, Ladislav (ed.). Aby Warburg. Porozumět dějinám umění a kulturní historii. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal Publishing, 2017. 151 s. ISBN: 978-80-7485-129-2. (CS)
KESNER, Ladislav (ed.). Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. 2. rozš. vyd. Jinočany: H & H, 2005. 372 s. ISBN: 80-7319-054-0. (CS)
KIMMELMAN, Michael. Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa. 1. vyd. Zlín: Kniha Zlin, 2017. 295 s. ISBN: 978-80-7473-520-2. (CS)
KRTILOVÁ, Kateřina – SVATOŇOVÁ, Kateřina (ed.). Mizení. Fenomény, mediální praktiky a techniky na prahu zjevného. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. 299 s. ISBN: 978-80-246-3660-3. (CS)
KUKKONEN, Karin – STOCCHETTI, Matteo. Images in Use. Towards the Critical Analysis of Visual Communication. 1st ed. Amsterdam: John Benjamins Pub., 2011. 298 p. ISBN: 978-90-2720-635-0. (CS)
LÉVY, Pierre. Kyberkultura. Zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu Nové technologie. Kulturní spolupráce a komunikace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 229 s. ISBN: 80-246-0109-5. (CS)
-MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. 378 s. ISBN: 978-80-246-2961-2. (CS)
MCCLOUD, Scott. Jak rozumět komiksu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2008. 216 s. ISBN: 978-80-7381-419-9. (CS)
MIKŠ, František. Gombrich. Tajemství obrazu a jazyk umění. Pozvání k dějinám a teorii umění. 4. rouš. vyd. Brno: Books & Pipes, 2021. 397 s. ISBN: 978-80-7485-231-2. (CS)
MIRZOEFF, Nicholas. Jak vidět svět. 1. vyd. Praha: ArtMap, 2018. 372 s. ISBN: 978-80-906599-5-7. (CS)
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. 1. vyd. Praha: Academia, 2012. 318 s. ISBN: 978-80-200-1984-4. (CS)
MITCHELL, William John Thomas. Teorie obrazu. Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2016. 477 s. ISBN: 978-80-2463-202-5. (CS)
PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. 3. rev. vyd. Praha: Malvern, 2021. 399 s. ISBN: 978-80-7530-302-8. (CS)
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem. Průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. 1. vyd. Praha: Herrmann & synové, 2009. 201 s. ISBN: 978-80-87054-18-5. (CS)
SONTAG, Susan. O fotografii. 1. vyd. Praha: Paseka, 2002. 181 s. ISBN: 80-7185-471-9. (CS)
Doporučená literatura
BARTLOVÁ, Milena – SKŘIVÁNEK, Jan. Obrazy & události. Komentáře ke zdejší vizuální kultuře 2010– 2012. 1. vyd. Praha, Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2012. 147 s. ISBN: 978-80-86863-43-6. (CS)
BAUDRILLARD, Jean. Dokonalý zločin. 1. vyd. Olomouc: Periplum, 2001. 180 s. ISBN: 80-902836-7-5. (CS)
BELTING, Hans. Konec dějin umění. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2000. 244 s. ISBN: 80-204-0856-8. (CS)
BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: idem, Dílo a jeho zdroj, s. 17–47. 1. vyd. Praha: Odeon, 1979. 428 s. ISBN: sine. (CS)
BRYSON, Norman – HOLLY, Michael Ann – MOXEY, Keith. Visual Culture. Images and Interpretations. 1st ed. Middletown: Wesleyan University Press, 1994. 429 p. ISBN: 978-08-1956-267-8. (EN)
ČENĚK, David – PORYBNÁ, Tereza (eds.). Vizuální antropologie. Kultura žitá a viděná. 1. vyd. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. 332 s. ISBN: 978-80-87378-47-2. (CS)
DIDI-HUBERMAN, Georges. Před časem. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu – Barrister & Principal, 2008. 277 s. ISBN: 978-80-87029-41-1. (CS)
ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. 2. vyd. Praha: Argo, 2006. 367 s. ISBN: 80-7203-706-4. (CS)
ELKINS, James. Visual Studies. A Skeptical Introduction. 1st ed. New York: Routledge, 2003. 230 p. ISBN: 978-04-1596-680-1. (EN)
FLUSSER, Vilém. Za filosofii fotografie. 2. upr. vyd. Praha: Fra, 2013. 103 s. ISBN: 978-80-86603-79-7. (CS)
FREEDBERG, David. The Power of Images . Studies in the History and Theory of Response. 7th ed. Chicago: University of Chicago Press. 534 p. ISBN: 978-02-2626-146-1. (EN)
INGOLD, Tim. Imagining for Real. Essays on Creation, Attention and Correspondence. 1st ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2022. 417 p. ISBN: 978-03-6777-510-0. (EN)
JENKS, Chris. Visual Culture. 1st ed. London: Routledge, 1995. 269 p. ISBN: 978-04-1510-622-1. (EN)
LYNCH, Kevin. Obraz města/The Image of the City. 1. vyd. Praha: Polygon, 2004. 202 s. ISBN: 80-7273-094-0. (CS)
MANGUEL, Alberto. Čtení obrazů. O čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. 1. vyd. Brno: Host, 2008. 348 s. ISBN: 978-80-7294-274-9. (CS)
MIETZNER, Ulrike – MYERS, Kevin – PEIM, Nick. Visual History. Images of Education. 1st ed. Oxford: P. Lang, 2005. 268 p. ISBN: 978-30-3910-151-1. (EN)
MITCHELL, William John Thomas. Iconology. Image, Text, Ideology. 1st ed. Chicago: University of Chicago Press, 2010. 226 p. ISBN: 978-02-2653-229-5. (EN)
MITCHELL, William John Thomas. What do Pictures Want? The Lives and Loves of Images. 1st ed. Chicago: University of Chicago Press, 2010. 280 p. ISBN: 978-02-2653-245-5. (EN)
MORPHY, Howard. The Anthropology of Art. A Reader. 1st ed. Malden Mass: Blackwell, 2010. 566 s. ISBN: 978-14-0510-562-0. (EN)
PETRÁŇ, Tomáš. Ecce homo. Esej o vizuální antropologii. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011. 305 s. ISBN: 978-80-7395-341-6. (CS)
SMITH, Marquard. Visual Culture Studies. 1st ed. Los Angeles: SAGE, 2008. 239 p. ISBN: 978-14-1292-369-9. (EN)
SONTAG, Susan. Nemoc jako metafora. AIDS a jeho metafory. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1997. 171 s. ISBN: 80-204-0587-9. (CS)
SONTAG, Susan. S bolestí druhých před očima. 1. vyd. Praha: Paseka, 2011. 113 s. ISBN: 978-80-7432-092-7. (CS)
SVATOŇOVÁ, Kateřina. Odpoutané obrazy. Archeologie českého virtuálního prostoru. 1. vyd. Praha: Academia, 2013. 343 s. ISBN: 978-80-200-2273-8. (CS)
SZTOMPKA, Piotr. Vizuální sociologie. Fotografie jako výzkumná metoda. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. 168 s. ISBN: 978-80-86429-77-9. (CS)
UHDEOVÁ, Jitka – VOJTOVÁ, Jarmila (eds.). Marc Augé. Antropologie současných světů. 1. vyd. Brno: Atlantis, 1999. 127 s. ISBN: 80-7108-154-X. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- 1. Co je to obraz? Kulturní a historický význam obrazu. Přehled klíčových pojmů a témat.
- 2. Narativy „konců dějin umění“ i dílčích uměleckých disciplín. Konec dějin umění v pojetí Hanse Beltinga. Kunstgeschichte (dějiny umění), Kunstwissenschaft (věda o umění), Bildwissenschaft (věda o obrazech), Visual Studies (vizuální studia).
- 3. Změna paradigmatu zkoumání vizuální kultury: Aby Warburg a Bilderatlas Mnemosyne.
- 4. Obraz jako sociální a kulturní fenomén. Úloha obrazu v utváření identity a paměti. Politika vizuální reprezentace.
- 5. Antropologie vidění. Jak vidíme a interpretujeme obrazy? Kulturní faktory ovlivňující vizuální vnímání. Obraz a chápání světa.
- 6. Obraz, mapa a území. Exkurze do Sbírky starých tisků Moravské zemské knihovny
- 7. Dějiny obrazu „od pravěku po postmediální éru“. Sociální a kulturní kontexty vytváření a konzumace obrazu. Milena Bartlová a Skutečná přítomnost.
- 8. Obraz ve službách mocenské reprezentace.
- 9. Digitální obraz. Technologie ve vztahu k produkci a recepci. Sociální a kulturní důsledky. Síla memu
- 10. Exkurze: Kunsthistorisches Museum Wien
- 11. Závěrečné prezentace a diskuse
- 12. Závěrečné prezentace a diskuse
- 13. Závěrečné prezentace a diskuse
- 1. What is an image? The cultural and historical significance of an image. Overview of key concepts and themes.
- 2. Narratives of the “ends of art history” and sub-disciplines of art. The end of art history as conceived by Hans Belting. Kunstgeschichte (art history), Kunstwissenschaft (art science), Bildwissenschaft (image science), Visual Studies.
- 3. A paradigm shift in the study of visual culture: Aby Warburg and Bilderatlas Mnemosyne.
- 4. The image as a social and cultural phenomenon. The role of the image in the formation of identity and memory. The politics of visual representation.
- 5. Anthropology of vision. How do we see and interpret images? Cultural factors influencing visual perception. Image and understanding of the world.
- 6. Image, map and territory. Excursion to the Collection of Manuscripts and Early Printed Books of the Moravian Library in Brno
- 7. The history of the image “from prehistory to the post-medieval era”. Social and cultural contexts of image creation and consumption. Milena Bartlová and The Real Presence.
- 8. The image in the service of power representation.
- 9. The digital image. Technology in relation to production and reception. Social and cultural implications. The power of the meme
- 10. Excursion: Kunsthistorisches Museum Wien
- 11. Final presentations and discussions
- 12. Final presentations and discussions
- 13. Final presentations and discussions