Detail předmětu
Art, Commerce, Power
FaVU-ACP-LAk. rok: 2024/2025
Kurz se bude zabývat vztahem obchodu s uměním a jeho vztahu s mocenskými strukturami. Jak vzniká hodnota? Na úvod začneme sondou do Holandska 17. století do období tulipánového šílenství a následným splasknutím této spekulativní bubliny. Jaká je souvislost mezi tulipánovými cibulkami a artefakty Damiana Hirsta? Podnikneme také několik výletů do 18.a 19. století (trh s uměním v Anglii, obchod s luxusním zbožím v předrevoluční Paříži), budeme se zabývat tím, jakou roli měla institucionalizace umění a ukotvenost umělce v těchto strukturách na jeho komerční úspěšnost. Jaká je souvislost mezi potřebami státu, firem, či bohatých jednotlicvů reprezentovat se uměním a jaký to má vliv na formu, disciplínu, žánr a obsah takového umění? Porovnáme manuál vyhodnocování uměleckého díla s texty kritizující stanovování hodnot uměleckého díla. Budememe se zabývat tím, jakými narativy se vytváří normy toho, kdo je umělec*umělkyně, jaký mají ke svému konání mít přístup a proč umění nefunguje tak, jak jiné ekonomiky; mj. si budeme pokoušet stexty Hanse Abbinga odpovídat otázku "proč jsou umělci chudí." Dále se podíváme na to, jaké pravidla, normy a očekávání fungují v soukromých galeriích (na základě sociologické studie Olava Veltuise), či na to, jak je sbírání umění jedním z prostředků investic a spekulace. Na závěr kurzu se podíváme na souvislost brand identity v oblasti čisté komerce mezi brand identity umělce či uměleckého díla. A úplně na závěr - trochu obecné kritiky neoliberalismu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Hodnocení se sestává z pravidelného plnění zadaných domácích úkolů (četba, její písemná reflexe, reflexe v diskusi). Nepřipravenost na hodinu se počítá jako absence.
Otázky zadané k textu, který čteme v hodině, musí studenti vypracovat (a nahrát na sdílené úložiště) den přede dnem výuky. V posledním týdnu výuky musí studující mít odevzdáno nejméně 60% všech zadání, aby mělx nárok závěrečné hodnocení vyučující do konce semestru.
Za splnění všech zadaných úkolů (viz výše) dostane studující známku.
Docházka - max. dvě absence.
Učební cíle
Studující získají povědomí o proměnách utváření tržních i symbolických hodnot uměleckých děl a umělce/umělkyně na základě analýzy narativů a uměleckých institucí, především z perspektivy sociologie a umělecké kritiky.
Základní literatura
Adam, Georgina. The Dark Side of the Boom. The Excesses of the Art Market in the 21st Century. (EN)
Goldgar, Anne. Tulipmania. (EN)
Graw, Isabelle. High Price: Art Between the Market and Celebrity Culture. (EN)
Perry and Cunningham. Academies, Museums, and Canons of Art (EN)
Solkin, David. Painting for Money. The Visual Arts and the Public Sphere in 18th Century England. (EN)
Velthuis, Olav. Talking Prices: Symbolic Meaning of Prices on the Market for Contemporary Art. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný - Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný - Program ZST-BX bakalářský 1 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program ZST-NX magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova