Detail předmětu
Ateliér navazující 3
FaVU-2ATE3Ak. rok: 2024/2025
Ateliér je po boku diplomních seminářů základním tvůrčím předmětem ve studijním programu. Jeho ústřední náplní je vlastní umělecká praxe studujících. Ateliér jim pro tuto praxi zajištuje materiální podmínky dané konkrétním prostorem a specifickým mediálním či technologickým zaměřením. Poskytuje jim vstřícné a podnětné prostředí pro reflexi a kontextualizaci vlastní tvůrčích záměrů v průběžné komunikaci s vyučujícími a ostatními studujícími.
Za chod ateliéru je odpovědná dvojice vedoucích pedagožek*gů. Studující pracuje individuálně na koncepci a realizaci vlastního magisterského projektu. Je rovněž motivován*a ke spolupráci s dalšími studujícími i s osobnostmi mimo ateliér, včetně žánrových, koncepčních a disciplinárních přesahů. Při práci respektuje skupinou dohodnutá etická pravidla vycházející ze základních principů rovnosti práv a příležitostí, respektu k druhým, solidarity a ekologické udržitelnosti. O sdílený prostor řádně pečuje.
Při realizaci dílčích i komplexnějších autorských výstupů spojených s magisterským projektem studující prohlubují koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní umělecký záměr, sebevědomí vyjednávat o své pozici umělkyně*ce, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného umění i širší veřejné debaty, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.
Harmonogram a konkrétní náplň ateliérové praxe, metody výuky a kritéria a způsoby hodnocení jsou definovány v úvodních hodinách každého semestru. Reflektují tak složení studujících v ateliéru stejně jako aktuální umělecký, společenský a environmentální kontext.
Zadání nebo téma ateliérové praxe se stanovují osobní dohodou mezi studujícími a odpovědnými pedagožkami*gy. Tvůrčí proces je doprovázen průběžnými prezentacemi a konzultacemi. Konzultace mohou probíhat jak kolektivně formou periodických ateliérových schůzek, tak i individuálně. Studující jsou rovněž motivováni, aby konzultovali svou tvůrčí praxi s dalšími osobnostmi působícími v oboru. Technologická a teoretická podpora práce na ateliérových projektech je zajišťována vedoucími v spolupráci s kabinety a KTDU.
- Předmět Ateliér navazující 3 má poskytnout studujícím vhodné podmínky pro realizaci Diplomové práce. V dané fázi studia probíhá hlavní práce na magisterském projektu. Studující naplňují harmonogram realizace magisterského projektu, snaží se eliminovat „slepé uličky“ uměleckého výzkumu ve zvoleném tématu a jeho metodologii.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Ateliér navazující 1 a 2.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Hodnocení studentské práce probíhá průběžně po celý semestr ve formě podávání slovní zpětné vazby. Fakultativní je možnost přizvat si jeden až několikrát za semestr k podávání hloubkové nebo dodatečné zpětné vazby externí odbornice*íky z oboru nebo další pedagožky*gy FaVU, případně jiné členky*ny akademické obce. Na konci semestru se práce hodnotí udělením zápočtu. Pro udělení zápočtu jsou stanoveny následující podmínky:
- Pravidelná účast na výuce (75 % účast) nebo její kompenzace formou stanovenou individuální dohodou s vyučujícími;
- Aktivní účast na ateliérovém programu nad rámec pravidelných konzultací (cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod.);
- Průběžná práce na magisterském projektu;
- Smysluplné využití materiálního a intelektuálního zázemí ateliéru k práci na magisterském projektu;
- Prokázaný zájem o současné umění s interdisciplinárním přesahem.
Výuka probíhá v prostoru ateliéru na půdě FaVU, případně na dalších místech podle aktuálního programu. Účast na výuce je povinná (povinná přítomnost na pravidelných ateliérových schůzkách 75 %). Jsou-li součástí výuky cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod., je účast na těchto aktivitách rovněž povinná. Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat individuálně stanovenou formou.
Učební cíle
Cílem předmětu je zajistit studujícím materiální podmínky a vstřícné a podnětné prostředí k uměleckému rozvoji. Prostřednictvím průběžné realizace autorských výstupů a jejich konzultování studující mají prohloubit schopnost koncepčního uvažování o vlastní tvorbě, technické dovednosti a teoretický přehled, které jim dovolí dozrát v samostatné a kriticky uvažující tvůrčí osobnosti.
Studující si prohloubí znalosti a dovednosti, které by jim měly dovolit dozrát v samostatné a kriticky uvažující tvůrčí osobnosti, jako je koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní umělecký záměr, sebevědomí vyjednávat o své pozici umělkyně*ce, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného umění i širší veřejné debaty, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.
Základní literatura
Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD (eds.), Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU 2014.
Paulo FREIRE, Pedagogika utlačovaných, Praha: Neklid 2022
Doporučená literatura
Carola DERTNIG et al., Troubling Research. Performing Knowledge in the Arts, Berlín: Sternberg 2014
Florian MALZACHER – Pelin TAN – Ahmet Ögüt (eds.), The Silent University. Towards a Transversal Pedagogy, Berlín: Sternberg 2016
Institut úzkosti. 2021. Kvíření jazyka českého: O užívání genderově inkluzivního jazyka v institucích a organizacích. http://www.institutuzkosti.cz/events/kvireni-jazyka-ceskeho-videozaznam-online-diskuse?src=cz
James ELKINS (ed.), Artists with PhDs. On the New Doctoral Degree in Studio Art, Washington, DC: New Academia 2014
Jan SVENUNGSSON, Umelec a písanie, Bratislava: Slovart – VŠVU 2013
Jeroen LUTTERS – Mike BAL (eds.), Visual Thinking with Mieke Bal, Amsterdam: Valiz 2018
Julian KLEIN, What Is Artistic Research?, JAR — Journal for Artistic Research, April 23. https://www.jar-online.net/what-artistic-research
Nelson GOODMAN, Jazyky umění. Praha: Academia, 2007.
Pascal GIELEN – Paul DE BRUYNE (eds.), Teaching Art in the Neoliberal Realm, Amsterdam: Valiz 2012
Patricia LEAVY (ed.), Handbook of Arts-Based Research, New York: Guilford Press 2019
Renate LORENZ (ed.), Not Now! Now! Chronopolitics, Art & Research, Berlín: Sternberg 2014
Sam THORNE (ed.), School. A Recent History of Self-Organized Art Education, Berlín: Sternberg 2017
Wouter DAVIDTS – Kim PAICE (eds.), The Fall of the Studio. Artists at Work, Amsterdam: Valiz 2009
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_M magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Ateliér
Vyučující / Lektor
doc. MgA. Jan Šrámek, Ph.D.
Mgr. Jiří Příhoda
prof. akad. soch. Michal Gabriel
MgA. Jonáš Strouhal
MgA. Valentýna Janů
Mgr. Art. Lucia Gašparovičová, ArtD.
prof. Mgr. A. Lenka Klodová, Ph.D.
MgA. Marie Štindlová
MgA. Veronika Vlková
MgA. Patricie Fexová, Ph.D.
doc. MgA. Jiří Skála, Ph.D.
Mgr. Tomáš Javůrek, Ph.D.
doc. MgA. Ivars Gravlejs, Ph.D.
Julie Bena
Mgr. Martin Mazanec, Ph.D.
doc. Mgr. Art. Svätopluk Mikyta
doc. MgA. Vasil Artamonov
MgA. Jakub Jansa
doc. Mgr. Pavel Korbička
MgA. Katarína Magid Hládeková, Ph.D.
doc. MgA. Luděk Rathouský
doc. MgA. Barbora Klímová, ArtD.
MgA. Ondřej Homola
MgA. Karolina Raimund
Osnova
Na prvních hodinách se dohodou mezi vedoucími a studujícími stanoví:
- harmonogram a témata semestru, včetně individuálních a/nebo kolektivních zadání,
- metody výuky,
- kritéria a způsoby hodnocení.
Po celý semestr průběžně probíhá:
- individuální a/nebo kolektivní práce studujících na realizací vlastních tvůrčích projektů,
- prezentace a konzultace dílčích výstupů nebo rozpracovanosti většího projektu kolektivně a/nebo individuálně (podle osobní dohody mezi studujícími a vedoucími),
- periodické ateliérové schůzky, jejichž ústřední náplní je reflexe individuální a/nebo skupinové umělecké praxe studujících, jež ale mohou rovněž obsahovat diskusi nad aktuálními tématy z oblasti současného umění, teorie nebo širší veřejné debaty.
Program ateliéru může dále zahrnovat:
- cvičné prezentace („kritiky“) s externími hostkami*ty,
- plenér,
- workshopy,
- přednášky,
- návštěvy výstav,
- exkurze,
- setkání v online prostředí.
K závěru semestru je chod ateliéru uzpůsoben přípravám na Veřejnou prezentaci semestrálních prací.
Poslední hodiny jsou věnovány rekapitulaci uplynulého semestru a podání zpětné vazby na práci jednotlivých studujících v jeho průběhu.