Detail předmětu
Ateliér 6
FaVU-1ATE6Ak. rok: 2024/2025
Ateliér je základním tvůrčím předmětem ve studijním programu. Jeho ústřední náplní je vlastní umělecká praxe studujících. Ateliér jim pro tuto praxi zajištuje materiální podmínky dané konkrétním prostorem a specifickým mediálním či technologickým zaměřením. Poskytuje jim vstřícné a podnětné prostředí pro reflexi a kontextualizaci vlastní tvůrčích záměrů v průběžné komunikaci s vyučujícími a ostatními studujícími.
Za chod ateliéru je odpovědná dvojice vedoucích pedagožek*gů. Student*ka pracuje individuálně na vlastní tvorbě a/nebo kolektivně v ateliérové skupině. Při práci respektuje skupinou dohodnutá etická pravidla vycházející ze základních principů rovnosti práv a příležitostí, respektu k druhým, solidarity a ekologické udržitelnosti. O sdílený prostor řádně pečuje.
Při individuální nebo kolektivní realizaci dílčích i komplexnějších autorských výstupů si studující osvojují koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní umělecký záměr, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného umění i širší veřejné debaty, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.
Harmonogram a konkrétní náplň ateliérové praxe, metody výuky a kritéria a způsoby hodnocení jsou definovány v úvodních hodinách každého semestru. Reflektují tak složení studujících v ateliéru stejně jako aktuální umělecký, společenský a environmentální kontext.
Zadání nebo téma ateliérové praxe mají individuální nebo kolektivní charakter a stanovují se osobní dohodou mezi studujícími a odpovědnými pedagožkami*gy. Tvůrčí proces je doprovázen průběžnými prezentacemi a konzultacemi. Konzultace mohou probíhat jak kolektivně formou periodických ateliérových schůzek, tak i individuálně. Studující jsou rovněž motivováni, aby konzultovali svou tvůrčí praxi s dalšími osobnostmi působícími v oboru. Technologická a teoretická podpora práce na ateliérových projektech je zajišťována vedoucími v spolupráci s kabinety a KTDU.
Předmět Ateliér 6 prohlubuje dovednosti a vědomosti procvičované v předchozích semestrech. Student*ka se zapojuje do chodu ateliéru aktivní účastí na skupinových konzultacích nebo na společných projektech. V tomto semestru je doporučena studijní nebo pracovní stáž doma nebo v zahraničí.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Zkušenosti, znalosti a dovednosti získané v prvních pěti semestrech studia.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Hodnocení studentské práce probíhá průběžně po celý semestr ve formě podávání slovní zpětné vazby. Fakultativní je možnost přizvat si jeden až několikrát za semestr k podávání hloubkové nebo dodatečné zpětné vazby externí odbornice*íky z oboru nebo další pedagožky*gy FaVU, případně jiné členky*ny akademické obce. Na konci semestru se práce hodnotí udělením zápočtu. Pro udělení zápočtu jsou stanoveny následující podmínky:
- Pravidelná účast na výuce (75 % účast) nebo její kompenzace formou stanovenou individuální dohodou s vyučujícími;
- Aktivní účast na ateliérovém programu nad rámec pravidelných konzultací (cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod.);
- Průběžná práce na autorských projektech individuální nebo kolektivní povahy podle zadání stanoveného na začátku semestru;
- Prokázaný zájem o současné umění a o dílčí zaměření ateliéru.
Výuka probíhá v prostoru ateliéru na půdě FaVU, případně na dalších místech podle aktuálního programu. Účast na výuce je povinná (povinná přítomnost na pravidelných ateliérových schůzkách 75 %). Jsou-li součástí výuky cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod., je účast na těchto aktivitách rovněž povinná. Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat individuálně stanovenou formou.
Učební cíle
Studující si osvojí znalosti a dovednosti, které by jim měly dovolit obstát na profesionálním poli současného umění, jako je koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní umělecký záměr, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného umění i širší veřejné debaty, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.
Základní literatura
Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD (eds.), Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU 2014.
John BERGER, Způsoby vidění, Praha: Labyrint 2016
Doporučená literatura
Barry SCHWABSKY (ed.), Vitamin P2. New Perspectives in Painting, Londýn: Phaidon 2011
Barry SCHWABSKY (ed.), Vitamin P3. New Perspectives in Painting, Londýn: Phaidon 2011
Emma DEXTER, Vitamin D. New Perspectives in Drawing, Londýn: Phaidon 2005
Institut úzkosti. 2021. Kvíření jazyka českého: O užívání genderově inkluzivního jazyka v institucích a organizacích. http://www.institutuzkosti.cz/events/kvireni-jazyka-ceskeho-videozaznam-online-diskuse?src=cz
Jacques AUMONT, Obraz, Praha: Akademie múzických umění 2010
Jan SVENUNGSSON, Umelec a písanie, Bratislava: Slovart – VŠVU 2013
Konrad Paul LIESSMANN, Filozofie moderního umění, Olomouc: Votobia 2000
Konrad Paul LIESSMANN, Vzdělání jako provokace, Praha: Academia 2018
Magdaléna ADÁMKOVÁ-TURZOVÁ – Petra FILIPOVÁ, Učit umění. Učitel a žák v labyrintu současného umění, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 215
Marina CASHDAN – Carina KRAUSE – Colin PERRY (eds.), Vitamin D2. New Perspectives in Drawing, Londýn: Phaidon 2013
Nelson GOODMAN, Jazyky umění. Praha: Academia, 2007.
Paulo FREIRE, Pedagogika utlačovaných, Praha: Neklid 2022
T. J. DEMOS (ed.), Vitamin Ph. New Perspectives in Photography, Londýn: Phaidon 2006
Yuval ETGAR (ed.), Vitamin C+. Collage in Contemporary Art, Londýn: Phaidon 2023
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
3 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Ateliér
Vyučující / Lektor
Mgr. Art. Lucia Gašparovičová, ArtD.
MgA. Patricie Fexová, Ph.D.
MgA. Jonáš Strouhal
MgA. Valentýna Janů
doc. MgA. Luděk Rathouský
doc. MgA. Ivars Gravlejs, Ph.D.
prof. akad. soch. Michal Gabriel
doc. Mgr. Tomáš Medek
Mgr. Jiří Příhoda
doc. MgA. Barbora Klímová, ArtD.
MgA. Marie Štindlová
MgA. Ondřej Homola
doc. Mgr. Pavel Korbička
MgA. Katarína Magid Hládeková, Ph.D.
MgA. Veronika Vlková
MgA. Jakub Jansa
doc. MgA. Vasil Artamonov
MgA. Karolina Raimund
prof. Mgr. A. Lenka Klodová, Ph.D.
doc. MgA. Jan Šrámek, Ph.D.
Mgr. Tomáš Javůrek, Ph.D.
doc. Mgr. Art. Svätopluk Mikyta
Julie Bena
Mgr. Martin Mazanec, Ph.D.
Osnova
Na prvních hodinách se dohodou mezi vedoucími a studujícími stanoví:
- harmonogram a témata semestru, včetně individuálních a/nebo kolektivních zadání,
- metody výuky,
- kritéria a způsoby hodnocení.
Po celý semestr průběžně probíhá:
- individuální a/nebo kolektivní práce studujících na realizací vlastních tvůrčích projektů,
- prezentace a konzultace dílčích výstupů nebo rozpracovanosti většího projektu kolektivně a/nebo individuálně (podle osobní dohody mezi studujícími a vedoucími),
- periodické ateliérové schůzky, jejichž ústřední náplní je reflexe individuální a/nebo skupinové umělecké praxe studujících, jež ale mohou rovněž obsahovat diskusi nad aktuálními tématy z oblasti současného umění, teorie nebo širší veřejné debaty.
Program ateliéru může dále zahrnovat:
- cvičné prezentace („kritiky“) s externími hostkami*ty,
- plenér,
- workshopy,
- přednášky,
- návštěvy výstav,
- exkurze,
- setkání v online prostředí.
K závěru semestru je chod ateliéru uzpůsoben přípravám na Veřejnou prezentaci semestrálních prací.
Poslední hodiny jsou věnovány rekapitulaci uplynulého semestru a podání zpětné vazby na práci jednotlivých studujících v jeho průběhu.