Detail předmětu
Dějiny a kontexty fotografie 2
FaVU-DKFII-LAk. rok: 2024/2025
Obsahem kurzu rozděleného do dvou semestrů jsou přednášky z dějin a současných tendencí fotografie s ohledem na zasazení do kontextu výtvarného umění a současné neumělecké vizuality. Posluchači*čky jsou seznamováni*y s vývojem média ne chronologicky, ale podle tematických bloků. Toto dělení umožní uchopit jednotlivé problémy v širším filosofickém i mediálním kontextu s ohledem na jejich proměny v čase. Během kurzu se studující naučí „číst“ jazyk fotografie, chápat její výrazové možnosti a seznámí se i s klíčovými teoretickými pohledy na fotografii. Součástí kurzu je i přednáška zaměřená na prezentaci fotografií (tvorba souboru, portfolia, výstavy nebo publikace). Studenti a studentky si vyzkouší vytvořit model instalace fotografického souboru.
Mezi úkoly zadávané vyučující během semestru patří i aktivní fotografování (3 snímky na zadaná témata za semestr). Součástí semestru bude i Analytický seminář, kde se všem fotografiím budeme interpretačně věnovat. Výuka je založena na osobním sdílení zkušeností s médiem a jeho dějinami a na interpretaci fotografického materiálu zážitkovou formou, proto je účast na přednáškách žádoucí.
VÝUKA PROBÍHA V SLOVENSKÉM JAZYCE.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Základní orientace ve vizuální kultuře 19., 20. a 21. století. Absolvování předmětu Dějiny a kontexty fotografie 1.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro udělení zkoušky jsou stanoveny následující podmínky:
- aktivní účast ve výuce (75 % účast) 13-10 přednášek z 13 nebo nahrazení části výuky psaním eseje 9-7 přednášek z 13. Minimální účast na výuce ale musí být 50 % . Tedy alespoň 7 přednášek z 13.
- splnění částkových ůkolů zadávaných během semestru (např. odevzdání zadané fotografie, návrhu instalace fotografického souboru, shlédnutí filmu, atd)
- písemný test (min. 50 % úspěšnost).
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná - každé setkání obsahuje přednášku i seminář. (Povolené jsou 3 neomluvené absence). Vyšší množství absencí (např. ze zdravotních důvodů) lze po dohodě s vyučující kompenzovat předložením alternativního úkolu (viz výše).
Učební cíle
Cílem kurzu je reflektovat aktuální stav fotografie v návaznosti na její historický vývin. Důraz bude kladen na vstup nových médií a společenských témat do fotografie, jakož i na překračování hranic tradičně definovaných žánrů. Fotografie zde bude chápána nejen jako umělecké médium, ale jako šířeji definovaný prostředek vizuální komunikace, (užitá, vědecká, komerční, amatérská, fotografie v kampaních apod.).
Studující získají po absolvování DKF 1 a DKF 2 během obou semestrů základní orientaci v dějinném vývoji i současných tendencích fotografie. Budou schopny*i hlubší reflexe své vlastní tvorby (i "nezávazného" fotografování), naučí se vytvořit z kvalitních fotografií fungující soubor, zvolit vhodnou adjustaci a instalaci v prostoru – naučí se rozumět jazyku výstavy.
Prerekvizity a korekvizity
- povinná korekvizita
Dějiny a kontexty fotografie I - zimní
Základní literatura
Císař Karel: Co je to fotografie? Herrmann & synové, Praha, 2004.
Grygar, Štěpán: Konceptuální umění a fotografie. AMU, Praha, 2004.
Láb, Filip, Lábová, Alena: Soumrak fotožurnalismu. Manipulace fotografií v digitální éře. Karolinum, Praha, 2009.
Láb, Filip: Postdigitální fotografie, Karolinum, Praha, 2021.
Scheufler, Pavel: Teze k dějinám fotografie do roku 1918. AVU, Praha, 2000.
Silverio, Robert: Postmoderní fotografie. AMU, Praha, 2007.
Sontag Susan: O fotografii. Praha, 2002.
Doporučená literatura
Baatz, Willfried: Fotografie. Praha: Computer Press, 2004.
Berger, John: O pohledu, Agite/Fra, Praha, 2009.
Birgus, Vladimír; Mlčoch, Jan: Česká fotografie 20. století: průvodce. Praha, KANT, 2005.
Cartwright, Lisa; Sturken Marita: Studia vizuální kultury, Portál, 2010.
Hájek, Václav: Jak rozpoznat odpadkový koš, Labyrint, 2012.
Kuneš, Aleš, Pospěch, Tomáš. (ed.). Čítanka z teorie fotografie. Opava: Slezská univerzita, 2003.
Pospěch, Tomáš, Fišerová; Lucia L.: Role fotografie. Rozhovory o různé fotografii. PositiF, 2019.
Pospěch, Tomáš: Myslet fotografii. PositiF, 2014.
Warnen Marien, Mary: Photography. A Cultural History. Laurence King, 2010.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný - Program DES_B bakalářský 2 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, volitelný - Program VUM_B bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný
2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný - Program BIT bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BIT bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný
- Program VUM_B bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Limity aktu. Definice aktu a její postupné rozpouštění, erotické vs. pornografické, tělo a medicína, akt a amatérské fotokluby, autoakt.
2. Dějiny mužského pohledu. Proměna aktu v české fotografii. Akt v koncepci Jána Šmoka – FAMU, akt a mačistická fotografie – Slovenská nová vlna, FAMU. Helmut Newton. Akt v neumělecké vizualitě – Erotická kuchařka.
3. Ženský hlas v umění. Žena a její fotografování těla, tělo a mateřství, estetika baby-fóra, téma bolesti, otevřené tělo, hledisko genderu, politické tělo, fragmentarizace těla.
4. Počátky dokumentu. Počátky pohybu ve fotografii. Podstata živé fotografie. Roland Barthes a teorie studium/punctum. Zrod fotožurnalistiky.
5. Lidská rodina. Počátky, definice a dělení dokumentární fotografie, teorie rozhodujícího okamžiku, humanistická fotografie, agentura Magnum, kurátorský experiment: Lidská rodina
6. The Americans. Důležité sociální dokumentární projekty 20. století, Newyorská škola a americký subjektivní dokument, motiv benzinové pumpy.
7. Dokument po dokumentu. Fiktivní dokument, inscenovaný dokument, fenomén vizuálního deníku, konceptuální podoby dokumentu, Düsseldorfská škola.
8. Mezi dokumentem a reportáží. Vztah dokumentu a reportáže, válečná fotografie, stav novinářské fotografie dnes (mobilní zařízení, video, sociální sítě, vstup amatérů), fenomén World Press Photo, titulková fotografie, estetizace reportážní fotografie. Reportáž v postdigitální a postfaktické době.
9. Mimo hru. Čtyři kořeny sportu ve fotografii, kult sportovce, limity sportovního fotožurnalismu, motivy sportu v současné výtvarné fotografii.
10. Nová spiritualita. Umění a duchovno. Sakrální, spirituální, náboženské a liturgické umění. Blasfemizace náboženství a církve ve fotografii. Proč současné náboženské umění nepovznáší. Nové formy spirituality u současných umělců. Obrazy prázdna.
11. Prostory umění. Umění reagující na umění. Fotografie pozorující sebe sama. Motivy atelieru, galerie, muzea nebo archivu v současné fotografii. Umění demaskující své vlastní mechanismy.
12. Jak vystavovat fotografii. Selekce fotografií, tvorba souboru, adjustace, instalace, specifika výstavního prostoru, medializace, tvorba pozvánky, průvodní akce, dokumentace výstavy
13. Návštěva fotografické výstavy / Analytický seminář. Podle aktuálních možností v průběhu školního roku. Výklad a diskuze přímo ve výstavním prostoru. Jako alternativa v případě nemožnosti navštívit výstavu – společné setkání nad fotografiemi vytvořenými během semestru a diskuze o nich.