Detail předmětu
Diplomový seminář 1
FaVU-2DIPLS1Ak. rok: 2024/2025
Diplomový seminář se stává v letním semestru 1. ročníku navazujícího magisterského studia vedle Ateliéru navazujícího druhým základním tvůrčím předmětem ve studijním programu. Tento předmět poskytuje studujícím podporu a vedení v přípravné fázi realizace Magisterské diplomové práce. Na základě individuálního magisterského projektu a dialogu se studující*m formuluje vedoucí práce zadání, kterým se řídí další postup, včetně tématu, techniky, předpokládané instalace a časového plánu. Celý průběh zrodu Magisterské diplomové práce od počátečního sběru možných variant tematického zaměření a formálních řešení, přes upřesnění koncepce až k započetí vlastní realizace je systematicky ověřován prostřednictvím intenzivních konzultací.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Konzultace v ateliéru na FaVU, případně jinde na základě individuální domluvy mezi studentkou*em a vyučující*m. Konzultace probíhají jednou týdně, studující musí povinně absolvovat minimálně 75 % z celkového penza 13 konzultací za semestr. Při nenaplnění dostatečného počtu osobních konzultací je po domluvě s vyučující*m možné jejich nahrazení distanční formou.
Učební cíle
Studující mají určené zadání a úspěšně uzavřenou přípravnou fázi Diplomové práce včetně vymezení koncepce, techniky a rozsahu.
Základní literatura
Hal FOSTER – Rosalind KRAUSSOVÁ – Yve-Alain BOIS – Benjamin H. D. BUCHLOH, Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha: Slovart 2007
Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD (eds.), Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU 2014.
Patricia LEAVY (ed.), Handbook of Arts-Based Research, New York: Guilford Press 2019
Doporučená literatura
Carola DERTNIG – Felicitas THUN-HOHENSTEIN (eds.), Performing the Sentence. Research and Teaching in Performative Fine Arts, Berlín: Sternberg 2014
Carola DERTNIG et al., Troubling Research. Performing Knowledge in the Arts, Berlín: Sternberg 2014
Florian MALZACHER – Pelin TAN – Ahmet Ögüt (eds.), The Silent University. Towards a Transversal Pedagogy, Berlín: Sternberg 2016
Haraway, Donna. 1988. “Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective.” Feminist Studies 14(3): 575–599.
Institut úzkosti. 2021. Kvíření jazyka českého: O užívání genderově inkluzivního jazyka v institucích a organizacích. http://www.institutuzkosti.cz/events/kvireni-jazyka-ceskeho-videozaznam-online-diskuse?src=cz
James ELKINS (ed.), Artists with PhDs. On the New Doctoral Degree in Studio Art, Washington, DC: New Academia 2014
Jan SVENUNGSSON, Umelec a písanie, Bratislava: Slovart – VŠVU 2013
Jeroen LUTTERS – Mike BAL (eds.), Visual Thinking with Mieke Bal, Amsterdam: Valiz 2018
Julian KLEIN, What Is Artistic Research?, JAR — Journal for Artistic Research, April 23. https://www.jar-online.net/what-artistic-research
Lykke, Nina, ed. 2014. Writing Academic Texts Differently. New York: Routledge.
Miriam BARRY, Steps to Academic Writing, Cambridge – New York: Cambridge University Press, 2011.
Nina LYKKE (ed.), Writing Academic Texts Differently. Intersectional Feminist Methodologies and the Playful Art of Writing, New York: Routledge 2014.
Pascal GIELEN – Paul DE BRUYNE (eds.), Teaching Art in the Neoliberal Realm, Amsterdam: Valiz 2012
Paulo FREIRE, Pedagogika utlačovaných, Praha: Neklid 2022
Renate LORENZ (ed.), Not Now! Now! Chronopolitics, Art & Research, Berlín: Sternberg 2014
Sam THORNE (ed.), School. A Recent History of Self-Organized Art Education, Berlín: Sternberg 2017
Schimel, Joshua. 2012. Writing Science. Oxford: Oxford University Press.
Strunk, William I. 1999. The Elements of Style. 4th ed. Upper Saddle River: Pearson.
Swales, John M., and Christine B. Feak. 2009. Abstracts and the Writing of Abstracts: Vol. 1 of the revised and expanded edition of English in Today`s Research World. Michigan: University of Michigan Press.
Turabian, Kate L. 2007. A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers. 7th ed. Chicago: University of Chicago Press.
Umberto ECO, Jak napsat diplomovou práci, Praha: Votobia 1997
Wolfgang ISER, Jak se dělá teorie. Praha: Univerzita Karlova: Karolinum, 2009.
Wouter DAVIDTS – Kim PAICE (eds.), The Fall of the Studio. Artists at Work, Amsterdam: Valiz 2009
ZBÍRAL, R. Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, 2009. ISBN 978-80-7201-779-9.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Diplomový seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
- Upřesnění individuálního projektu magisterského studia ve vztahu k Diplomové práci
- Sběr možných variant tématu a formálních řešení
- Stanovení tvůrčího záměru, včetně vymezení tématu, techniky a rozsahu
- Formulace zadání Diplomové práce
- Skicování, sběr materiálu apod.
- Započetí vlastní fyzické realizace Diplomové práce