Detail předmětu
Estetika 4 – Kritické teorie umění a vizuální kultury
FaVU-1EST-4Ak. rok: 2024/2025
Cyklus kurzů Estetika 1–4 nabízí studujícím komplexní přehled tradice a současností estetického myšlení v širších kulturních souvislostech. Primární pozornost je věnována filozofii umění, cyklus ale obsáhne rovněž výklad základních estetických kategorií (estetická zkušenost, estetický postoj, estetický objekt, estetická funkce, norma, kvalita, hodnota, vkus, krása, ošklivost, vznešeno), uvedení do problematiky mimouměleckého estetična (estetika přírody, užité umění, design, populární a masová kultura, estetika každodennosti) nebo témata z teorie jednotlivých uměleckých druhů, teorie médií a studií vizuální kultury. Vedle filozofických koncepcí umění a estetična jsou zohledněny také přístupy jiných humanitních disciplín (psychologie, sociologie, antropologie, vizuálních studií, genderových studií, kritické rasové teorie). V průběhu čtyřsemestrálního cyklu se studující postupně seznámí s výkladem problematiky jak z historického, tak ze systematického hlediska.
Předmět Estetika 4 se zaměřuje na ty přístupy ve filozofii a humanitních disciplínách od 2. pol. 20. století po současnost, které problematizují základní předpoklady evropské tradice estetického myšlení, včetně ústředních představ o uměleckém díle, autorovi nebo estetické zkušenosti.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro udělení zkoušky jsou stanoveny následující podmínky:
- aktivní účast ve výuce (75% účast) nebo její nahrazení písemnou rešerší zameškaného materiálu v rozsahu dohodnutém s vyučujícím;
- krátká ústní prezentace na zvolené téma z látky probírané během semestru.
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (3 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícím kompenzovat předložením alternativního úkolu.
Učební cíle
Studující získají orientaci v kriticky zaměřených přístupech myšlení o umění, estetičnu a kultuře od 2. pol. 20. století do současnosti, jako jsou kritická teorie západního marxismu, existencialismus, poststrukturalismus, feministická teorie, postkoloniální myšlení nebo posthumanismus.
Základní literatura
Marita Sturken – Lisa Cartwright, Studia vizuální kultury, Praha: Portál, 2009.
Marta FILIPOVÁ – Matthew RAMPLEY (eds.), Možnosti vizuálních studií: obrazy, texty, interpretace, Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění 2007.
Nicolas MIRZOEFF, Jak vidět svět, Praha: ArtMap 2018.
Nicolas MIRZOEFF, Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia, 2012.
Terry EAGLETON, Idea kultury, Brno: Host 2000
Vincent DESCOMBES, Stejné a jiné, Praha: ISE 1995.
Doporučená literatura
Anour ABDEL–MALEK – Chinua ACHEBE – Aimé CÉSAIRE – Achille MBEMBE – Edward W. SAID – Ngũgĩ Wa THIONGʼO, Postkoloniální myšlení II, Praha: tranzit.cz, 2011.
Antonio GRAMSCI, Sešity z vězení, Praha: Československý spisovatel 1959.
Boris BUDEN, Konec postkomunismu. Od společnosti bez naděje k naději bez společnosti, Praha: Rybka Publishers, 2013.
Bruno LATOUR, Nikdy sme neboli moderni, Bratislava: kalligram 2003
Bruno LATOUR, Stopovat a skládat světy s Brunem Latourem. Výbor z textů 1998-2013, Praha: tranzit.cz 2016
Donna HARAWAY, „Kyborgský manifest“, in: Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD (eds.), Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU 2014, s. 607–639.
Donna HARAWAY, „Tentacular Thinking. Anthropocene, Capitalocene, Chthulucene“, e-flux Journal, 2016, č. 75, http://www.e-flux.com/journal/75/67125/tentacular-thinking-anthropocene-capitalocene-chthulucene/.
Erich FROMM, Člověk a psychoanalýza, Praha: Aurora 1997.
Ernesto LACLAU – Chantal MOUFFE, Hegemonie a socialistická strategie. Za radikálně demokratickou politiku, Praha: Karolinum 2014.
Frantz FANON, Černá kůže, bílé masky, Praha: tranzit, 2011.
Fredric JAMESON, Postmodernismus neboli kulturní logika pozdního kapitalismu, Praha: Rybka 2016.
Gilles DELEUZE – Félix GUATTARI, Tisíc plošin, Praha: Herrmann & synové 2010.
Gilles DELEUZE, „Postscript on the Societies of Control“, October, 1992, č. 59, s. 3–7.
Guy DEBORD, Společnost spektáklu, Praha: Intu 2007.
György LUKÁCS, Umění jako sebepoznání lidstva, Praha: Odeon 1976.
Hakim BEY, Dočasná autonomní zóna, Praha: tranzit.cz 2004.
Herbert MARCUSE, „O afirmativním charakteru kultury“, Divadlo, roč. 19, 1968, č. 3, s. 46–55, č. 4, s. 47–57.
Herbert MARCUSE, Psychoanalýza a politika, Praha: Svoboda 1970
Jacques RANCIÈRE, The Politics of Aesthetics. The Distribution of Sensible, Londýn: COntinuum 2004.
Jean BAUDRILLARD, Amerika, Praha: Dauphin 2000.
Jean BAUDRILLARD, „Simulakra a simulace“, in: Jiří ŠEVČÍK – Pavlína MORGANOVÁ – Terezie NEKVINDOVÁ – Dagmar SVATOŠOVÁ (eds.), České umění 1980–2010. Texty a dokumenty, Praha: AVU 2011, s. 263–265.
Jean-François LYOTARD, O postmodernismu (Postmoderno vysvětlované dětem; Postmoderní situace), Praha: Filosofický ústav AVČR 1993.
Jodi DEAN, Slast a politika. Žižkova politická teorie, Praha: Filosofia 2014.
John BERGER, O pohledu. Praha: Fra 2009.
John BERGER, „Způsoby pohledu“, in: Pavel ZAHRÁDKA (ed.), Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky, Brno: Barrister & Principal 2010, s. 431–443.
Josef FULKA, Psychoanalýza a francouzské myšlení, Praha: Herrmann & synové 2008.
Louis ALTHUSSER, „Ideology and Ideological State Apparatuses. Notes towards an Investigation“, in: Lenin and Philosophy and Other Essays, New York: Monthly Review Press 1971.
Mark FISHER, Kapitalistický realismus, Praha: Rybka 2010.
Michel FOUCAULT, Dohlížet a trestat. Kniha o zrodu vězení, Praha: Dauphin 2000.
Michel FOUCAULT, Myšlení vnějšku, Praha: Herrmann & synové 2003.
Peter BÜRGER, Teorie avantgardy. Stárnutí moderny, Praha: AVU 2015.
Raymond GEUSS, The Idea of a Critical Theory, Cambridge: Cambridge University Press1981.
Roland BARTHES, Mytologie. Praha: Dokořán 2004.
Rosi BRAIDOTTI, The Posthuman, Polity 2013
Slavoj ŽIŽEK, Nepolapitelný subjekt, Praha: L. Marek 2007
Slavoj ŽIŽEK, The Sublime Object of Ideology, Londýn: Verso 1989.
Susan SONTAGOVÁ, O fotografii. Brno – Praha: Barrister & Principal – Paseka, 2002.
Terry EAGLETON, „Ideologie estetična“, in: Pavel ZAHRÁDKA (ed.), Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky, Brno: Barrister & Principal 2010, s. 301–311.
Theodor W. ADORNO – Max HORKHEIMER, Dialektika osvícenství, Praha: OIKOYMENH 2009.
Theodor W. ADORNO, Estetická teorie, Praha: Panglos 1997.
Tony MYERS, Slavoj Žižek, Praha: Svoboda Servis 2008.
Václav JANOŠČÍK – Lukáš LIKAVČAN – Jiří RŮŽIČKA (eds.), Mysl v terénu. Filosofický realismus v 21. století, Praha: AVU – Display 2017.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Západní marxismus a kritika ideologie. Lukács, Gramsci, Benjamin, Frankfurtská škola (Adorno, Marcuse, Fromm), Althusser, Debord, Williams, Eagleton, Geuss
2. Jedinec a emancipace na průsečíku humanismu a postkoloniální kritiky. Existencialismus a marxismus – Sartre. Hnutí négritude – Senghor, Césaire, Fanon
3. Psychoanalýza jako kritická teorie společnosti. Freudomarxismus. Lacan, Žižek
4. Feministická filozofie a literární teorie 40.–70. let. Feministické přivlastnění psychoanalýzy. Beauvoir, Kristeva, Cixous, Irigaray, Mitchell, Mulvey. Feministická kritika dějin umění a estetických kategorií – Nochlin, Pollock, Korsmeyer
5. Od strukturalismu k poststrukturalismu. Diskurs a produkce subjektu. Barthes, Foucault, Derrida, Deleuze a Guattari
6. Kritická studia vizuální kultury a kritická teorie médií. Eco, Sontag, Berger, Hall, Mitchell, Mirzoeff
7. Postmoderna a spor o emancipační odkaz moderny. Habermas, Jameson, Lyotard.
8. Vliv poststrukturalismu v postkoloniální filozofii a teorii kultury. Said, Spivak, Bhabha
9. Postmoderní feministické myšlení a queer teorie. Haraway, Butler
10. Kritická společenská teorie po postmodernismu. Agamben, Laclau a Mouffe, Žižek, Badiou, Rancière
11. Kritika tradice kritického myšlení. Latour, spekulativní realismus a nový materialismus. Kritický posthumanismus – Haraway, Braidotti
12. Studentské prezentace a diskuze nad tématy probíranými během semestru
13. Studentské prezentace a diskuze nad tématy probíranými během semestru