Detail předmětu
Media Archive Presentation
FaVU-1PMA-ZAk. rok: 2024/2025
Media Archive Presentation je cyklus přednášek zaměřený na archivaci efemérního umění. V rámci sezení jsou rovněž představeny databáze umění a umělců, institucionální zdroje, komunitní archivní projekty a inicitativy. Součástí výukového programu jsou koncepční texty a úvahy. Cílem kurzu je prozkoumat současné přístupy k dokumentaci a archivaci v rámci umělecké praxe a jako prostředek uchování konceptuálního, audiovizuálního a digital born obsahu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Projekce jsou nepovinné, nahrazení zameškané výuky vyžadováno prostřednictvím referátu (dostudování probírané látky), písemné recenze na vybrané dílo, reflexe aktuálního dění atp.
Učební cíle
Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni: - identifikovat a shrnout řídící pojmy rituál a mýtus a jeho současná aplikace - rozpoznat odkazy na rituální a performativní proces v rámci současné umělecké praxe - napsat teoretický text, který podrobně popisuje nebo přijímá mechanismy mýtus, rituál nebo kulturní performance - analyzovat společenský-politický kontext, který dal / vedl k posunům v estetických paradigmech. Studenti by měli být schopni identifikovat a popsat společenský-politický kontexty, které vedly k rozvoji avantgardních kulturních hnutí, a pochopit mechanismy participatiční praxe.
Základní literatura
Gadamer, Hans-Georg, Truth and Method, Bloomsbury Academic (EN)
Kotz,Liz (2010), “Words to Be Looked At: Langugae in 1960s Art.” MIT Press (EN)
Jones, Amelia (1997), “Presence’ in Absentia: Experiencing Performance as Documentation.” IN Art Journal 56, 4, 1997 (EN)
Ricoeur, Paul (1978), “Archives, Documents, Traces.” In Charles Merewether, The Archive, Documents of Contemporary Art, Whitechapel / The MIT Press, London/Massachusetts: 2006 (EN)
Schechner, Richard, Performance Studies: An Introduction, Routledge (EN)
Stiles, Kristine, & Selz, Peter, Theories and Documents of Contemporary Art: A Sourcebook of Artists' Writings, Universtiy of California Press (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 3 ročník, zimní semestr, volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný - Program FAAD magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný - Program VUM_B bakalářský 3 ročník, zimní semestr, volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
3 ročník, zimní semestr, volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný - Program ZST-BX bakalářský 1 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program ZST-NX magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program VUM_B bakalářský 3 ročník, zimní semestr, volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
Klíčová témata: Dokumentace, Archivace, Uchovávání, Efemérní umění, Performance art, Grassroots iniciativy
Hodiny probíhají formou týdenních prezentací různých platforem a praktik zaměřených na uchovávání alternativní umělecké praxe a také příklady institucionálních iniciativ. Setkání jsou založena na aktivní účasti studentů a diskusích, které se primárně zaměřují na otázky jako: Proč se jako umělci věnujeme dokumentaci, archivaci a uchovávání? Jaký je účel těchto metod pro uchovávání umění a kulturního dědictví? Jaký je význam zaznamenávání přechodných a efemérních událostí?