Detail předmětu
Metodologie designového procesu 1
FaVU-1MDP1Ak. rok: 2024/2025
Prostřednictvím přednášek a modelových praktických úkolů budou studentům*kám představeny metody pro ideaci řešeného problému, výzkum a analýzu. Tyto vycházejí z designových přístupů, které jsou zaměřeny na interakci s uživatelem – člověkem. Pro řešení komplexních problémů současnosti budou tyto metody reflektovány a doplněny o aktuální přístupy tranzitivního, spekulativního a systémově orientovaného designu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Kurz je ukončen zkouškou. Pro udělení hodnocení jsou stanoveny následující podmínky:
- aktivní účast ve výuce (max. 2 absence)
- vykonání ústní zkoušky: rozprava nad kontextualizací v předmětu osvojených metod ve vlastní designérské praxi studujících.
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat předložením alternativního úkolu.
Učební cíle
Cílem předmětu je zvědomit studentům*kám procesualitu navrhování a seznámit je s metodami, které se používají v současné euroamerické designové praxi, a to napříč médii.
Studující chápe design jako procesuální aktivitu.
Studující zná základní principy designového myšlení.
Studující si je vědom*a možností pro zapojení různorodých aktérů do procesu navrhování.
Studující umí ve své vlastní praxi použít v předmětu probrané metody pro ideaci řešeného problému, výzkum a analýzu
Základní literatura
Service Design Network. 2014. What is Service Design?. Dostupné online: http://www.service-design-network.org/.
Stickdorn, Marc, Markus Hormess, Adam Lawrence, a Jakob Schneider. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. 1st edition. O’Reilly Media, 2018.
“100 Metod: Rozcestník Metod pro Odpovědný Design Informačních Služeb.,” n.d. https://kisk.phil.muni.cz/100metod.
Doporučená literatura
Creswell, John W. a Cheryl N. Poth. 2018. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Los Angeles: SAGE.
Dunne, Anthony, and Fionna Raby. Speculative Everything. The MIT Press, 2013.
Maxwell, Joseph A. 2012. Qualitative Research Design: An Interactive Approach, pp. 39-53. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Novotný, Roman, Klára Peloušková, and Ladislava Suchá Zbiejczuk, eds. Designéři Jako Vizionáři Perspektivy Tranzitivního Designu ve Vzdělávání, n.d. https://kisk.phil.muni.cz/media/3452173/designeri-jako-vizionari.pdf.
Sevaldson, Birger. 2022. Designing complexity: the methodology and practice of systems oriented design. Common Ground.
Thackera, John. 2005. In the Bubble: Design in a Complex World. Cambridge, MA: MIT Press.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program DES_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
2 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Design jako proces, vedoucí ke změně stávajícího stavu
Principy designového myšlení (Design thinking)
Úvod do přístupu Human Centered Design (HCD), úvod do uživatelského výzkumu pro designový proces
„Jak bychom mohli…?“ Definování jednoduché designové výzvy
Reflexivita designéra*ky, reflexe jeho*jejích myšlenkových východisek a pozic
Existence komplexních, „palčivých“ problémů ("wicked problems")
Mapování relevantních aktérů v procesu navrhování
Práce s různými typy dat
Facilitační techniky a nástroje
Kvalitativní metody pro designový proces I. (pozorování, “stínování” služby)
Kvalitativní metody pro designový proces II. (vedení rozhovorů, fokusních skupin)
Úvod do analýzy kvalitativních dat (organizace záznamů, kódování, Dovetail)
Závěr