Detail předmětu

Metodologie designového procesu 1

FaVU-1MDP1Ak. rok: 2024/2025

Prostřednictvím přednášek a modelových praktických úkolů budou studentům*kám představeny metody pro ideaci řešeného problému, výzkum a analýzu. Tyto vycházejí z designových přístupů, které jsou zaměřeny na interakci s uživatelem – člověkem. Pro řešení komplexních problémů současnosti budou tyto metody reflektovány a doplněny o aktuální přístupy tranzitivního, spekulativního a systémově orientovaného designu. 

 

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Kurz je ukončen zkouškou. Pro udělení hodnocení jsou stanoveny následující podmínky:

- aktivní účast ve výuce (max. 2 absence)

- vykonání ústní zkoušky: rozprava nad kontextualizací v předmětu osvojených metod ve vlastní designérské praxi studujících.

 

Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat předložením alternativního úkolu.

 

Učební cíle

Cílem předmětu je zvědomit studentům*kám procesualitu navrhování a seznámit je s metodami, které se používají v současné euroamerické designové praxi, a to napříč médii. 

 

Studující chápe design jako procesuální aktivitu.

Studující zná základní principy designového myšlení.

Studující si je vědom*a možností pro zapojení různorodých aktérů do procesu navrhování.

Studující umí ve své vlastní praxi použít v předmětu probrané metody pro ideaci řešeného problému, výzkum a analýzu

 

Základní literatura

Luňáčková, Daniela, Šárka Matoušková, and Ladislava Suchá Zbiejczuk. “Transition Design · Set of Cards,” n.d. https://kisk.phil.muni.cz/transitiondesign/en/outcomes/cards.
Service Design Network. 2014. What is Service Design?. Dostupné online: http://www.service-design-network.org/.
Stickdorn, Marc, Markus Hormess, Adam Lawrence, a Jakob Schneider. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. 1st edition. O’Reilly Media, 2018.
“100 Metod: Rozcestník Metod pro Odpovědný Design Informačních Služeb.,” n.d. https://kisk.phil.muni.cz/100metod.

Doporučená literatura

Borjeson, Lena et al. 2006. “Scenario Types and Techniques: Towards a User’s Guide”. Futures, 38: 723–739.
Creswell, John W. a Cheryl N. Poth. 2018. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Los Angeles: SAGE.
Dunne, Anthony, and Fionna Raby. Speculative Everything. The MIT Press, 2013.
Maxwell, Joseph A. 2012. Qualitative Research Design: An Interactive Approach, pp. 39-53. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Novotný, Roman, Klára Peloušková, and Ladislava Suchá Zbiejczuk, eds. Designéři Jako Vizionáři Perspektivy Tranzitivního Designu ve Vzdělávání, n.d. https://kisk.phil.muni.cz/media/3452173/designeri-jako-vizionari.pdf.
Sevaldson, Birger. 2022. Designing complexity: the methodology and practice of systems oriented design. Common Ground.
Thackera, John. 2005. In the Bubble: Design in a Complex World. Cambridge, MA: MIT Press.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

14 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

    Design jako proces, vedoucí ke změně stávajícího stavu

    Principy designového myšlení (Design thinking)

    Úvod do přístupu Human Centered Design (HCD), úvod do uživatelského výzkumu pro designový proces

    „Jak bychom mohli…?“ Definování jednoduché designové výzvy

    Reflexivita designéra*ky, reflexe jeho*jejích myšlenkových východisek a pozic

    Existence komplexních, „palčivých“ problémů ("wicked problems")

    Mapování relevantních aktérů v procesu navrhování

    Práce s různými typy dat

    Facilitační techniky a nástroje

    Kvalitativní metody pro designový proces I. (pozorování, “stínování” služby)

    Kvalitativní metody pro designový proces II. (vedení rozhovorů, fokusních skupin)

    Úvod do analýzy kvalitativních dat (organizace záznamů, kódování, Dovetail)

    Závěr  

Cvičení

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor